מנכ"ל דלק ישראל: נשקיע מאות מיליונים במרכזים מסחריים

זאת ב-5 השנים הקרובות ■ בכוונת החברה לפתוח עשרות מרכזים מסחריים ולחנוך 40 חנויות של רשת הנוחות "מנטה" ועשרות סניפים של רשת המינימרקטים "מנטה מרקט"

חודשים ספורים אחרי כניסתו לתפקיד מנכ"ל דלק ישראל , אבי בן-אסיאג חושף תוכניות מרחיקות לכת לפיתוח הפעילות הקמעונאית של הקבוצה. "נשקיע כמה מאות מיליוני שקלים בבניית מתחמים קמעונאיים ב-5 השנים הקרובות", הוא אומר ל"גלובס". התוכניות של בן-אסיאג כוללות מעבר לצמיחה אורגנית גם כניסה לתחומים חדשים.

"שוק הדלק הוא שוק של קומודיטי. הוא שוק מאוד תחרותי, והמרכיב היחיד שמשחק תפקיד הוא מחיר ושירות. הרווחיות של עולם הדלק עם המרווחים הקטנים וההנחות המטורפות הולכת ונשחקת. הרעיון הוא להוציא את עולם הדלק מהקומודיטי ולהעניק לו ערכים נוספים", הוא מסביר.

"אני בהחלט חותר להביא את מחזור המכירות של דלק שאינו כולל מכירת דלק, תוך 4-5 שנים, למיליארד שקל מכירות. אני מאמין שאפשר להגיע לזה. זה לא פשוט אבל ניתן".

להגדיל הכנסות משכירות

בן-אסיאג מתכנן לנצל את תשתית הנדל"ן של החברה לשם הקמת עשרות מרכזים מסחריים, כאשר 15 מתוכם יוקמו תוך 3 שנים. כיום מחזיקה דלק ב-18 מרכזים מסחריים וכבר בשנה הקרובה היא תפתח לא פחות מ-9 נוספים.

החברה תחנוך במהלך השנה הקרובה מרכזים מסחריים חדשים ביקנעם, כפר יאסיף, געתון, אולגה, העמקים-טבריה, קריית-יהלום נתניה, ערד ומבשרת-ציון. בסמוך למבשרת-ציון מדובר במתחם חדש של הקבוצה שיכלול מרכז מסחרי בגודל 1,800 מ"ר בשתי קומות. בנתניה ייבנה מרכז בגודל 2,000 מ"ר שבו יפעל גם סופרמרקט גדול. במהלך 2012 תפתח החברה 6-7 מרכזים מסחריים נוספים במעייני השמחה ברעננה, מסובים, שחר ועוד.

היקף ההשקעה בהקמת כל מרכז עומדת על מיליוני שקלים, כאשר ההשקעה במתחם הכולל תחנת דלק עומדת על 8-10 מיליון שקל.

"האסטרטגיה היא לפתח מתחמים קמעונאיים שפועלים באופן אינטגרטיבי ככל שניתן. אנחנו רוצים להכניס למתחמים פעילויות קמעונאיות ממותגות, ובהחלט יש אפשרות שנפעיל פעילויות קמעונאיות נוספות בעתיד, פרט למנטה ומנטה מרקט. הרעיון הוא למנף את הנוחות האולטימטיבית שקיימת לקניות על הדרך. למעשה אנחנו ממנפים את העובדה שתחנת הדלק מהווה נקודת עצירה קבועה לצרכנים. זאת הזדמנות פנטסטית".

- איזה תמהיל יציעו המרכזים?

"בדרכים ראשיות הפתרונות יהיו בתי-קפה, מסעדות וחנויות נוחות. יש לנו מיקומים אורבניים בפאתי ערים, בתוך הערים וביציאה מהערים. שם הפתרונות יהיו אחרים".

- כמה מתחמים קמעונאיים תקימו בסך-הכול?

"הכול נמצא עדיין בבחינה. אני מקווה שבמספר עשרות מוקדים נקים מתחמים קמעונאיים".

- מה היקף ההכנסות שלכם כיום משכירות?

"זה לא מאוד מהותי. כמה מיליונים".

- זה יהיה מהותי?

"זה יהיה מהותי כשנהיה פרוסים בכמה עשרות מוקדים, בהחלט כן".

- זה יגיע להכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה?

"זה תלוי כמה מתחמי נדל"ן יהיו לי. זה יכול להגיע לעשרות מיליונים".

חנות מנטה חדשה כל שבוע

מנוע צמיחה נוסף מסמן בן-אסיאג בחנויות הנוחות מנטה ובחנויות מנטה מרקט הפועלות כמינימרקט לכל דבר ועניין. רשת חנויות הנוחות מנטה מונה היום 171 סניפים. שניים מתוכם הם סניפי מנטה מרקט.

לפי הערכות, מחזור המכירות של רשת מנטה עמד בשנת 2010 על כ-250 מיליון שקל. בן-אסיאג מבקש להגדיל את מחזור המכירות של הרשת לכל הפחות ב-30% בתוך שנה ולהביאו ל-330 מיליון שקל.

- כמה חנויות מנטה תפתחו ב-2011?

"40 חנויות, בקצב של חנות אחת לשבוע".

- מה פוטנציאל הסניפים של רשת מנטה?

"יש לנו מרחב פעולה אינסופי כי יש לנו 250 תחנות דלק. כמה שנצליח להקים - נקים".

פרט לפיתוח רשת מנטה, החברה תפתח גם את רשת מנטה מרקט. השבוע תחנוך החברה סניף חדש במזכרת-בתיה, ובתוך שנתיים תמנה הרשת לא פחות מ-22 סניפים.

"נפתח השנה 10 סניפים ובשנה הבאה עוד 10 סניפים. לא ספרנו אם הפוטנציאל הוא זה 40 או 50, אבל יהיו בוודאי כמה עשרות. לפתוח הכי קל, אבל צריך לראות שזה בסוף מביא את הסחורה. אנחנו בוחנים כל נקודה במיקרוסקופ".

- היכן יוקמו סניפי מנטה מרקט?

"באזורים אורבניים".

- האם תפתחו סניפי מנטה מרקט גם מחוץ לתחנות הדלק?

"בשלב הזה אני ממוקד בתחנות הדלק. אם נצא זה יהיה לאזורים עם קהל ברור ומוגדר כמו בתי-חולים, תחנות רכבת ומקומות כאלה. לא נצא למרכז העיר ונקים מנטה מרקט. זה לא יקרה".

- מה גודל הסניפים?

"הגודל האופטימלי הוא 200 מ"ר מסחר. זה לא יכול להיות קטן מ-150 מ"ר ויכול להגיע ל-250 מ"ר".

- מה שיעור הרווחיות של מנטה מרקט?

"זו לא חנות נוחות. מינימרקט כמו מינימרקט זו לא פעילות שעובדת על שיעור רווחיות כמו חנות נוחות, אלא בשיעור רווחיות של חנויות שכונתיות וחנויות בתוך הערים. אם היום הסופרמרקטים חיים ברווחיות של 4% לערך, בחנויות השכונתיות הציפייה היא לשיעור רווחיות של 6%-8%. זה אזור רווחיות סביר. אבל אנחנו רק בתחילת הדרך".

- מה פוטנציאל המכירות של מנטה מרקט?

"הפדיון יכול להגיע למיליון שקל בחודש. הממוצע הוא יותר באזור ה-500 אלף שקל בחודש".

- התוכנית שלך מדברת על הגעה למחזור מכירות מהנון דלק של מיליארד שקל. המסקנה המתבקשת היא שפניך לביצוע רכישות. של אילו עסקים?

"אני לא אענה בשלב הזה. פוטנציאל הגידול של הקיים הוא רב. כל מנטה מרקט לפחות מכפיל את היקף המכירות של חנות הנוחות. זה לא בלתי אפשרי או בלתי סביר שנקנה משהו, אבל יש פוטנציאל צמיחה אורגנית רבה בפעילות הקיימת".

- לאחרונה אנחנו עדים לגל התייקרות בדלק. האם ההתייקרות משפיעה על הצריכה הפרטית?

"בטווח הקצר היא בהחלט משפיעה על הצריכה הפרטית".

- ההשפעה צפויה להערכתך להעמיק אם המחירים ימשיכו לעלות?

"לשמחתי, אני כרגע רואה התמתנות. מחירי הדלק בעולם יורדים קצת. אין ספק שמה שקרה במזרח התיכון הביא לגל התייקרות עולמי, שהתגלגל גם לצרכן. אבל כשאני מסתכל על תהליכים גלובליים ומקורות אנרגיה חלופיים, אני לא רואה סיבה להתייקרות דרמטית ולקפיצות האדירות שאנחנו חווים מעת לעת. כשמחירי הדלק ישובו להיסחר ברמות של 70-80 דולר לחבית, הרבה מהרעש שאנחנו חווים יישכח קצת".