האם קפריסין תהפוך למעצמת גז טבעי אזורית ותאיים על תגליות "תמר" ו"לוויתן" הישראליות?

בכירי קבוצת דלק כבר מדברים על פוטנציאל הגז בקפריסין ■ השבוע תבקר באי השכן משלחת של נציגי נובל אנרג'י וקבוצת דלק ■ יזם ישראלי מדבר על פוטנציאל הפגיעה בגז כחול-לבן: "ברור שקפריסין תרצה לתת עדיפות לייצוא הגז שלה על פני גז שיופק בישראל"

בכנס אנליסטים שערכה קבוצת דלק בשבוע שעבר בחר מנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור, שלא לדבר על ועדת ששינסקי, או על המהומות במצרים. במקום זאת הוא הפתיע את הנוכחים בדברים על קפריסין, העומדת לדבריו להפוך למעצמת גז אזורית.

ביום שישי האחרון נסגר בקפריסין הליך מיון ראשוני לקראת מכרז להקמת מסוף דלקים גדול. זהות המשתתפים בהליך טרם פורסמה, אך לפי ההערכות מתמודדות בו גם חברות ישראליות. השבוע תבקר באי השכן משלחת של נציגי נובל אנרג'י וקבוצת דלק .

משפחת גרמזיאן ויזמים נוספים הפעילים בתחום חיפושי הנפט והגז במימי ישראל צפויים להשתתף במכרזים שתפרסם קפריסין בחודשים הקרובים לכ-13 רישיונות לחיפושי נפט וגז במימיה.

כבר לא קוריוז

בזמן שתשומת הלב התקשורתית מתמקדת במצרים, מפנים יותר ויותר יזמי אנרגיה ישראליים את מבטם לשכנה אחרת של ישראל.

קפריסין נחשבה עד לאחרונה ללא יותר מקוריוז בכל הקשור לאנרגיה. אי שתחנות הכוח שלו מופעלות עדיין במזוט ובסולר, וצריכת החשמל הכוללת שלו מגיעה לעשירית מזו של המשק הישראלי.

אבל בשנים האחרונות החלה קפריסין ביישום תוכנית שאפתנית להפיכת האי למרכז אנרגיה אזורי שישרת את כל מזרח אגן הים התיכון.

מסוף דלקים, מסוף גז, מתקן לקליטת גז טבעי נוזלי - אלה הם חלק מהפרויקטים שעתידים להיבנות בקפריסין בשנים הקרובות.

יזמים ישראלים שהתעניינו בפרויקטים התרשמו בעיקר מהמהירות שבה קודמו ההליכים הסטטוטוריים. לדבריהם, כבר היום יש בידי שלטונות קפריסין את כל האישורים הדרושים להקמת המתקנים, למעט התכנון המפורט, שייעשה על-ידי הזכיינים שייבחרו.

ההשוואה לישראל מתבקשת: היוזמה להקים מתקן יבשתי קטן לקליטת הגז מתמר מוקפאת בלחץ רשויות מקומיות וארגונים סביבתיים, למרות שהוגדרה כיעד אסטרטגי ראשון במעלה על-ידי משרד התשתיות הלאומיות. "אם ישראל אינה מסוגלת לקדם פרויקטים חיוניים מבחינתה", אומר איש עסקים ישראלי, "איזה סיכוי יש להקים כאן מתקן ליצוא גז טבעי, שאינו משרת אינטרסים חיוניים?".

היזמים הישראלים, המנסים עדיין להתאושש מגזירות ועדת ששינסקי, זוכים אצל שכנתנו לקבלת פנים חמה ולצדה משטר מיסוי אטרקטיבי, שבמרכזו מס חברות בגובה 11% בלבד. בנוסף, קפריסין נהנית ממעמד גיאופוליטי עדיף על ישראל, בהיותה חברה מלאה באיחוד האירופי. היא אינה סובלת מהחרם הערבי, המונע מחברות הנפט הגדולות להיכנס לישראל. לדברי גורמים ישראלים, קפריסין רואה בפיתוח האנרגיה כלי לחיזוק מעמדה הפנימי באיחוד האירופי, על רקע התלות הגדולה של האיחוד ביבוא אנרגיה משווקים זרים.

האי קפריסין קיבל את עצמאותו מהבריטים רק ב-1960. כ-14 שנים אחר-כך, ב-1974, פלשו הטורקים לצפון האי והשתלטו על כשליש ממנו.

ב-1983 הוכרז על הקמת הרפובליקה הטורקית של צפון-קפריסין, שאינה מוכרת על-ידי אף מדינה בעולם חוץ מטורקיה. החלק דובר היוונית של קפריסין הפך ב-1 במאי 2004 למדינה החברה באיחוד האירופי.

תוכנית הסבה

ב-2001 החליטה ממשלת קפריסין לאמץ תוכנית להסבת משק האנרגיה מנפט להתבססות על גז טבעי.

כמה שנים אחר-כך, ועל רקע דרישות האיחוד האירופי בנוגע לשמירה על איכות הסביבה והקמת מחסני דלקים, החליטה קפריסין לפתח את אזור ואסיליקוס (Vasilikos) שבדרום האי, ולהפוך אותו למרכז אנרגיה אסטרטגי, שבו ירוכזו תשתיות דלק וגז טבעי נוזלי.

במרכז הפרויקט השאפתני עומדים מסוף דלקים ומתקן יבשתי לקליטת גז טבעי נוזלי (LNG). מסוף הדלקים אמור להתחיל לפעול ב-2012, ומתקן ה-LNG ב-2013. שני הפרויקטים מוקמים במיזמים משותפים (Joint venture) עם רשות החשמל הקפריסאית.

בנוסף, מדברים בקפריסין על הקמת מסוף LPG ותעשייה פטרוכימית מבוססת גז טבעי שתייצר חומרים כמו מתנול, המשמש תחליף לבנזין לתחבורה, ואמוניה. נכון להיום, מתכננת קפריסין להקים מתקן לייבוא גז טבעי, אך היא צפויה לשנות את ייעוד המתקן מיבוא ליצוא במידה שיתגלו במימיה מאגרים משמעותיים של גז טבעי.

תחום האקספלורציה - חיפושי הנפט והגז - התעורר בקפריסין רק בחודשים האחרונים בהשפעה ישירה של תגלית הגז "לוויתן", הנמצאת לא הרחק מגבול האזור הכלכלי הייחודי של קפריסין. ב-18 בדצמבר נחתם בין ישראל לקפריסין הסכם הקובע את גבול האזורים הכלכליים בין שתי המדינות, ומסדיר את כל סוגיות חיפושי הנפט והגז ב-300 הקילומטרים המפרידים בין המדינות. חודש לפני כן נחתם הסכם דומה בין קפריסין ללבנון.

רק רישיון אחד

עד היום חילקה קפריסין רק רישיון ימי אחד - בלוק 12 שנמסר לנובל אנרג'י ב-2007. באותה תקופה ההתעניינות בגז הייתה אפסית ונובל הייתה המתמודדת היחידה על הרישיון.

על רקע זה תפרסם קפריסין ככל הנראה בחודש מאי, מכרזים ל-13 בלוקים נוספים של רישיונות חיפושים.

בקהיליית העסקים הישראלית מעריכים שבמידה ויתגלה גז טבעי במימי האי ייפגע מכך הגז הישראלי. "ברור שקפריסין תרצה לתת עדיפות ליצוא הגז שלה על פני גז שיופק בישראל", אמר ל"גלובס" יזם ישראלי.