יו"ר סימטרון: "יש לנו מטרה - להגדיל את שולי הרווח"

יו"ר סימטרון, יוסי בן שלום, מבהיר במה תתמקד החברה מעתה והלאה ■ המניה הכפילה את שווייה פי ארבעה בשנה האחרונה וצפויה להתחיל בקרוב להיסחר גם בישראל

יש חברות שקשה להסביר מה הן עושות, ולא רק לאדם מן הישוב. תחומי פעילותן כוללים מיני ביטויים לועזיים, שפסקה שלמה לא תספיק כדי לתרגמם לעברית. "זה לא אינטואיטיבי להבין מה אנו עושים. לא פעם אני נשאל מה החברה עושה, ואני מתקשה להסביר", אומר לנו דני הרן, מנכ"ל סימטרון , אחת מחברות הטכנולוגיה הישראליות הוותיקות והקטנות שנסחרות בשוק ההון האמריקני.

אז גם לנו אומנם לא היה קל להבין מה עושה סימטרון, אך נראה שלציבור המשקיעים הכול דווקא ברור (או שהמספרים של החברה פשוט דיברו בעד עצמם). מניית סימטרון, שהונפקה לפני 15 שנה בנאסד"ק, נסקה במהלך השנה האחרונה בשיעור של 290% - פועל יוצא גם של התיקון האגרסיבי בשוקי ההון בימים שאחרי משבר האשראי - והיא נמנית כרגע עם המניות הישראליות בעלות הביצועים הטובים ביותר במהלך השנה החולפת.

שווי החברה עדיין צנוע - 40 מיליון דולר, אך הנהלתה מקווה כי ביום מן הימים סימטרון תהיה שווה הרבה יותר, ואף תעלה על הרדאר של שחקניות גדולות ממנה. זו אחת הסיבות שבגינן עומדת החברה להפוך לדואלית, ולהתחיל להיסחר בבורסה המקומית. "אני רוצה שגם למשקיעים הישראלים יהיה קל לסחור במניות החברה", אומר יוסי בן שלום, יו"ר החברה ומבעלי השליטה בה.

דואלית או לא, סימטרון צועדת כרגע על המסלול הנכון. אשתקד עמדו הכנסות החברה על 36.1 מיליון דולר - גידול של 9.4% לעומת 2009, אך 12% פחות מאלו של 2008, השנה האחרונה שלפני חוויית משבר האשראי של החברה. את הרבעון הרביעי של 2010 סיימה סימטרון עם הכנסות שיא של 11 מיליון דולר - גידול שנתי של 12.8%. הרבעון הרביעי, כמו אצל רוב החברות, נחשב לרבעון החזק בשנה, ואילו השלישי לחלש ביותר.

שווי נכסיה הנזילים של החברה הוא 10.2 מיליון דולר, לאחר שאשתקד יצרה החברה מזומנים מפעילות שוטפת בשווי של 4.8 מיליון דולר.

לעזור למתכנני תבניות ייצור

סימטרון מפתחת תוכנות CAD (Computer Aided Design, שימוש במחשב לתכנון של מרכיבים) ותוכנות CAM (Computer Aided Manufacturing, שימוש במחשב לבקרה של תהליכי ייצור). תוכנת הדגל של החברה - CimatronE - היא תוכנת CAM, והיא מיועדת לייצור של רכיבי פלסטיק ומתכת המיועדים לתעשיות שונות דוגמת תעשיית הרכב.

ייצור של רכיבי פלסטיק ומתכת נעשה בשתי דרכים: הראשונה היא ייצור המוני - ייצור רכיבים זהים רבים, שאינם דורשים טכניקות ייצור ייחודיות, והדרך השנייה היא ייצור בדיד (נכון רק לרכיבי מתכת), והיא מיועדת לייצור רכיבים ייחודיים דוגמת מתכת בעלת צורה מורכבת, שחייבים לייצרם כל אחד בנפרד.

התוכנות של סימטרון, כפי שמסביר אילן ארז, סמנכ"ל הכספים, מסייעות למתכנני התבניות, שעליהן מייצרים את הרכיבים, לתכנן אותן כך שיהיו כמה שיותר יעילות. "אנו נותנים למתכנני התבניות כלים, שעוזרים להם לתכנן אותן ללא טעויות", מנסה הרן לפשט את מה שהחברה עושה.

עד לפני שלוש שנים התרכזה סימטרון בתהליך ייצור המוני של רכיבי פלסטיק ומתכת, ורק בעקבות רכישת Gibbs האמריקנית (ראו מסגרת) נכנסה לתחום של תהליכי ייצור בדיד.

סימטרון, כפי שמסביר בן שלום, מושפעת מהתמורות החלות בהיקף ה-Capital Goods (ההון המושקע בתהליכי ייצור). מיתון כלכלי כמו זה שנוצר בעקבות משבר האשראי, נותן את אותותיו בענף הייצור בפיגור של שנה לאחר תחילתו, וכך גם ברגע שהמצב הכלכלי משתפר. זו הסיבה שבגינה הכנסות סימטרון נסקו לרמת שיא בשנת 2009, ורק השנה הכנסותיה יגלמו את ההתאוששות הכלכלית של 2010. "זו הסיבה לכך שנתוני 2008 לא חזרו על עצמם אשתקד", אומר בן שלום.

הבעיה: עלויות מכירה גבוהות

למרות היותה חברת תוכנה טהורה, שולי הרווח של סימטרון די נמוכים. אשתקד רשמה החברה רווח נקי (על בסיס GAAP) של 1.6 מיליון דולר (שולי רווח של 4.4%), ורווח נקי על בסיס Non GAAP של 2.9 מיליון דולר (שולי רווח של 8.1%).

הסיבה למרווחים נמוכים אלו טמונה בהוצאות המכירה והשיווק הגבוהות של החברה. התוכנות של סימטרון אינן תוכנות מדף, ולכן החברה צריכה להעסיק הרבה אנשי מכירות ושיווק שיחדירו אותן לשווקים המתאימים. "תהליך המכירה של התוכנות הוא יקר", אומר ארז. "יש לנו חברות-בת ברחבי העולם, והפעילות שלהן כוללת מרכיב גבוה של הוצאות קבועות".

אך סימטרון לא אמרה נואש, ופועלת להגדלת שולי הרווח. "יש לחברה רף מסוים של הכנסות, שממנו והלאה ניתן להגיע לשולי רווח גבוהים יותר", אומר בן שלום. "לכן רכשנו את Gibbs, וסביר להניח שנרכוש עוד חברות בעתיד. זאת כדי להגיע לאותו רף", הוא מסביר ומוסיף באותה נשימה: "אי אפשר למכור בשוק מסוים מבלי להיות נוכח בו. אף אחד לא יקנה מהחברה תוכנה בדואר".

בן שלום מעריך כי הקיצוץ שביצעה החברה בהוצאותיה, פועל יוצא של משבר האשראי, והגידול המתמשך בהכנסות - יגדילו את שיעורי הרווח. "זו המטרה שלנו", הוא מסכם.

בן שלום: "אם נהיה מספר 3 בשוק, נוכל להפוך ליעד רכישה"

השוק העיקרי שבו פועלת סימטרון (CAM), מגלגל מחזור הכנסות שנתי די צנוע - 1.3 מיליארד דולר. כפי שאפשר להתרשם מהגרף המצורף, מדובר בשוק יציב שמחזור הכנסותיו אינו נוטה לעלות או לרדת בשיעורים חדים, ופעילים בו עשרה שחקנים עיקריים. סימטרון היא השחקן השביעי בגודלו עם נתח שוק של 4.1%, אך למתחרותיה - מלבד שתי מובילות השוק - אין נתחים גדולים בהרבה משלה.

זו אחת הסיבות שבגינן הרן ובן שלום לא חוששים להצהיר כי "סימטרון יכולה להפוך לשחקן השלישי בגודלו בשוק". "אנו סיפור קלאסי של חברה ישראלית שפונה לנישה", אומר בן שלום. "אף פעם לא נמכור במיליארדי דולרים, אך מכיוון שבעשר השנים האחרונות לא נכנס אף שחקן חדש לשוק שלנו, ולרוב המתחרות שלנו יש נתחי שוק דומים לנו, אם נבצע רכישה אחת או שתיים נוספות - נוכל להעפיל למקום השלישי. זה מה שאנו מתכננים לעשות".

בן שלום מסביר כי הקונסולידציה בשוק של סימטרון אכן מתרחשת, אך לא רק בין סימטרון לחברות דומות. "יש בשוק שחקני עיצוב ולאו דווקא ייצור, שאף פעם לא רכשו חברה מהסוג שלנו, ומגמה זו עומדת להשתנות. ברגע שמספר השחקנים בשוק שלנו יצטמצם, ואנו נגדל, נוכל להיות אטרקטיביים עבור שחקני עיצוב. אז אולי ירימו אלינו טלפון", הוא אומר באופטימיות.

בן שלום וארז מביאים כדוגמה עסקה טרייה שעליה הודיעה החברה באחרונה, ובמסגרתה ענק הייצור הסיני Ju Teng יטמיע 300 יחידות של תוכנת CimatronE במפעליו. ארז מספר כי התוכנה של סימטרון החליפה את זו של השחקן הרביעי בגודלו בשוק, Planit האוסטרלית, וחוזים נוספים עם לקוחות גדולים דוגמת Ju Teng יסייעו לסימטרון להגדיל את חלקה בשוק.

Dassault הצרפתית, מובילת השוק, נסחרת לפי שווי של 9.2 מיליארד דולר, ואילו השחקנית השנייה בגודלה היא חטיבה בתוך סימנס. Delcam הבריטית נסחרת לפי שווי של 50 מיליון דולר ואילו Planit פרטית.

"ברכישת Gibbs עבדנו לפי הספר"

כלל ידוע הוא שרוב המיזוגים נכשלים. טבע, ענקית הגנריקה הישראלית, וסיסקו, ענקית ציוד התקשורת האמריקנית, יכולות ללמד אותנו שיעור או שניים על איך רוכשים וממזגים מתחרות, אך רוב החברות נכשלות בבואן להפיק תועלת מרכישה. סימטרון, לפחות נכון לרגע זה, מוכיחה אחרת, ולראיה רכישת Gibbs שביצעה לפני שלוש שנים.

סימטרון רכשה את Gibbs, חברה אמריקנית קטנה, תמורת 10 מיליון דולר בקירוב במזומן ובמניות. ויליאם (ביל) גיבס, מייסד החברה ובעל המניות העיקרי בה, קיבל מניות סימטרון בשיעור של 16.5% מההון, והפך לסגן יו"ר בחברה ולמנהל פעילותה בצפון אמריקה.

רכישת Gibbs, שבוצעה רגע לפני שהחברה החלה לחוש את משבר האשראי, מתבררת בימים אלו כמוצלחת. Gibbs פיתחה תוכנה - Gibbs CAM - עבור ייצור בדיד של מרכיבי פלסטיק ומתכת (להבדיל מייצור המוני), וכך אפשרה לסימטרון לחדור לסגמנטים נוספים בשוק ה-CAM שעד לאותו רגע לא היו זמינים עבורה.

שוק זה בנוי משישה סגמנטים, והתוכנה של סימטרון הייתה מיועדת עד לרגע הרכישה לשלושה מתוכם שיחדיו יצרו 57% ממחזור ההכנסות שלו. התוכנה של Gibbs הייתה מיועדת לשלושת הסגמנטים הנותרים, וכך אפשרה לסימטרון לפנות לשוק כולו. שלוש שנים חלפו והתוכנה של Gibbs אחראית לכשליש מסך ההכנסות של סימטרון ולחלק גדול יותר מסך הרווח, והסינרגיה בין שתי החברות עדיין לא מוצתה במלואה.

"רכישת Gibbs היא אחד המקרים הבודדים בקריירה שלי שבו עבדנו לפי הספר", מספר בן שלום. "בנינו תוכנית אסטרטגית, ושאלנו את עצמנו היכן אנו רוצים להיות. סרקנו את השוק שבו אנו פועלים, סימנו חברות שמתאימות לנו, והלכנו לבקר אותן", הוא מתאר את תהליך הסינון. "בחרנו ב-Gibbs, נסענו ללוס אנג'לס, נפגשנו עם גיבס ואמרנו לו שאנו השידוך הכי טוב עבורו".

בן שלום מספר כי לא היה פשוט לשכנע את גיבס ("נוצרי נחמד"), אך לבסוף האחרון השיב בחיוב, ואף נשאר לעבוד בחברה הממוזגת כמנהל פעילותה בצפון אמריקה. "כשניסיתי לשכנע אותו להתמזג אתנו, הבטחתי לו שזו תהיה תחילת הפרישה שלו לפנסיה, אך טעיתי. הוא כל הזמן צוחק איתי שמאז הרכישה הוא עובד כפול".

הסינרגיה בין Gibbs לסימטרון לא באה לידי ביטוי רק בקווי המוצר של השתיים. סימטרון הייתה ועודנה חזקה בשוקי אירופה ודרום מזרח אסיה, ואילו Gibbs הייתה פרוסה בעיקר בצפון אמריקה. "הפריסה שלנו מאפשרת לנו למכור את התוכנה של Gibbs דרך רשת ההפצה של התוכנה שלנו", מסביר ארז. "כרגע אנו מוכרים את התוכנה של Gibbs דרך הרשת שלנו בכמיליון דולר בשנה, והמספר הזה יכול לגדול באופן משמעותי", הוא אומר. "זה אפשרי. אנו רק צריכים לעבוד קשה יותר".