הלקוחות הפסידו על רכישת דירה - עורכי הדין יפצו ב-600 אלף שקל

בית המשפט העליון: עורכי הדין נהגו ב"התרשלות מהותית ונמשכת" כלפי לקוחותיהם והסבו להם הפסד - ולכן יפצו אותם

שני עורכי דין שהתרשלו במשך שנים כלפי לקוחותיהם וגרמו להם להפסדים ניכרים בנוגע לרכישת דירה, ישלמו פיצוי של כ-600 אלף שקל, כך קבע היום (ב') בית המשפט העליון, בעניינם של עו"ד נירה וצבי לוטן, שטיפלו בעניינם של לקוחותיהם, בני הזוג סוניה ודוד ירמייב.

כתוצאה מהתרשלותם נאלצו הלקוחות למכור את דירתם כדי לסלק חוב לבנק, שהם לא ידעו כלל על קיומו בעת שחתמו על החוזה לרכישת הדירה, שילמו מאות אלפי שקלים לבנק כתוצאה מריבית פיגורים, והיו חשופים להליכי אכיפה והוצאה לפועל הן מצד הבנק והן מצד עורכי הדין שלהם.

"בפנינו מקרה חריג של הפרה והתרשלות של צמד עורכי דין", כתב השופט חנן מלצר, "שנפרסה על פני שנים, ואשר הסבה תוצאות הרות אסון ללקוחותיהם. מצב דברים זה גרם לזוג הצעיר לחיות תקופה ארוכה ביותר בעוני, ברדיפה ובמצוקה - עד שבית המשפט המחוזי עצר בפסק דינו את מחול השדים".

"התרשלות מהותית ונמשכת"

מדובר על בני זוג שחתמו ב-1984 על חוזה לרכישת דירה באור-עקיבא, תמורת 20 אלף דולר. עו"ד נירה לוטן ייצגה את שני הצדדים לעסקה, והחוזה נחתם במשרדה. היא גם קיבלה על עצמה לטפל בכל הצדדים המשפטיים של העסקה, לרבות רישום זכויות. רק בדיעבד התברר לרוכשים שעל הדירה נרשמה משכנתא לטובת בנק טפחות, על-ידי המוכרים. ב-1996 הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה תביעת רשלנות נגד עורכי הדין.

בית המשפט קבע כי בין הצדדים התקיימו יחסי עו"ד-לקוח, וכי עו"ד נירה לוטן התרשלה בכך שלא בדקה את קיומו של חוב מצד המוכרים. בית המשפט המחוזי קבע כי עורכי הדין יפצו את בני הזוג ירמייב בסכום של 1.03 מיליון שקל, בתוספת 20% הוצאות משפט.

"הנתונים העולים מפסק דינו של בית המשפט המחוזי, שאין מקום להתערב בהם, מלמדים על התרשלות מהותית ונמשכת, בתחילה - של עו"ד נירה לוטן, ואחר כך - של בעלה, עו"ד צבי לוטן", כתב השופט מלצר בהסכמת חברותיו להרכב אילה פרוקצ'יה ועדנה ארבל. "טענות לוטן נגד עצם ההתרשלות, שהועלו בערעור בשפה רפה, אין בהן כדי לעמעם מעוצמת החומרה שבמעשי השניים".

עם זאת, בית המשפט העליון הפחית את סך הפיצוי ל-600 אלף שקל, בתוספת כ-120 אלף שקל הוצאות משפט.