תביעת ענק בארה"ב נגד חברה של איתן ורטהיימר ועזרא דגמי

השניים העניקו הלוואה של 20 מיליון דולר ליזם מקומי ועיקלו את הנכס משלא שילם את חובו

האם הסתבך איש העסקים הישראלי איתן ורטהיימר במימון מיזם נדל"ן כושל בניו-יורק? יזם נדל"ן תובע 40 מיליון דולר מחברת השקעות שבבעלות ורטהיימר ועזרא דגמי (לשעבר מבעלי יוניון מוטורס), וכן את בנק אנגלו-אייריש (Anglo Irish Bank).

לפי דיווחים בתקשורת האמריקנית, יזם הנדל"ן שאהאב כרמלי, אף הוא ממוצא יהודי, בעל חברת Kar Properties, תובע את הבנק ואת החברה של ורטהיימר ודגמי, שנקראת W-D Group, על הפרת חוזה וקונספירציה, לכאורה, לאחר שורטהיימר ושותפו עיקלו את חלקו של כרמלי בפרויקט דירות בשכונת טרייבקה במנהטן.

את התביעה הגיש כרמלי בבית המשפט העליון של מדינת ניו יורק כנגד W-D, שהעניקה הלוואת מזאנין בהיקף של 20 מיליון דולר לפרויקט ההסבה של בניין ברחוב גרינוויץ' 443 במנהטן, ממשרדים למלונאות ומגורים. החברה של ורטהיימר ודגמי עיקלה את חלקו של כרמלי בפרויקט, משום שלא החזיר את הלוואת המזאנין.

עורך דינו של כרמלי אמר לאתר הנדל"ן The Real Deal בניו יורק, כי מרשו לא יכול היה לשלם את הלוואת המזאנין לפני ששילם את החוב הראשי של המשכנתה (ההלוואה מבנק אנגלו אייריש).

בשנת 2006 רכש כרמלי את הבניין ב-113 מיליון דולר, בכוונה להסב אותו למלון ובניין מגורים. הוא קיבל הלוואה של 85 מיליון דולר מבנק אנגלו אייריש (הנתבע הנוסף בפרשה) והלוואת מזאנין בסך 20 מיליון דולר, כאמור, מהחברה של ורטהיימר, כאשר כעירבון, קיבלה W-D חלק יחסי בפרויקט.

ורטהיימר על כרמלי: "ביהמ"ש זרק אותו כבר פעמיים"

בתצהיר לבית המשפט, כתב עורך דין מטעם W-D Group כי "בשל המיתון והדעיכה בשוק הנדל"ן, לא הצליח היזם לפתח את הנכס כפי שהתוותה התוכנית העסקית". לדבריו, היזם לא הצליח להשיג מימון לבנייה (construction loan) על מנת להחזיר את הלוואת המזאנין ולהתחיל בפרויקט ההסבה והשיפוץ של המבנה, כך על פי ה-Real Deal.

בא כוחם של ורטהיימר ודגמי הוסיף כי היזם הפסיד 17.4 מיליון דולר, משום שהבניין עומד ריק מזה כחמש שנים וכי החברה של ורטהיימר ודגמי השקיעה למעשה 72 מיליון דולר בהון ובהלוואות, בעוד כרמלי השקיע רק 9 מיליון דולר.

בתגובה, אמר היום ל"גלובס" ורטהיימר כי מניותיו של כרמלי בפרויקט עוקלו משום שלא עמד בהחזר ההלוואה. "ביהמ"ש זרק אותו כבר פעמיים. גם הפעם מדובר בתביעת סרק של לוזר". ורטהיימר הוסיף כי על כרמלי להגיש את כתב התביעה לבית המשפט תוך 120 יום, וכי אם לא יעשה כן, "הוא יחטוף מאיתנו תביעת נגד".

ורטהיימר מציין כי החברה בה הוא שותף כבר רכשה את חלקו של בנק אנגלו-אייריש וכי כעת הבניין בבעלותה המלאה של W-D. "אולי נפתח את הבניין בעצמנו, אולי נמכור אותו. שוק הנדל"ן בניו יורק מתחמם, וקיבלנו כבר מספר הצעות". זהו פרויקט הנדל"ן היחיד בו מעורב ורטהיימר בארה"ב.

ורטהיימר אף ניצל את ההזדמנות להגיב על מעורבותו לכאורה בשוק הגז ואמר: "אין לי שום מניות לא בשום גז ולא בדלק; אין לי לא מניה ולא חצי מניה. אני לא מושקע ולא בדרך להשקעה, רק הלכתי לשמוע, ללמוד מה קורה בעולם הזה".