מקסיקו צועדת בעקבות מצרים

מצעד הלייקים הבינ"ל: איחוד הזוג המיתולוגי והעיתונאית שהתסיסה את הרשת במקסיקו

ברבי וקן: הקאמבאק

אחד הזוגות הוותיקים והמוכרים זכה לעדנה במדיה החברתית במהלך החודש האחרון, במהלך מתוקשר היטב שהגיע לשיאו בחג האהבה.

עלילות הזוג המיתולוגי ברבי וקן דווחו בהרחבה בחשבונות הפייסבוק והטוויטר של השניים, עד להודעה הדרמטית על חזרתם לזוגיות מאושרת לאחר פרידה ארוכה. יצרנית הבובות מטל, הצליחה לייצר עניין רב סביב מוצרי הדגל שלה, תוך הנפשתם ויצירת נרטיב המעודד את הגולשים לעקוב באדיקות אחר המתרחש.

במהלך החודש האחרון, השתמשו בחברה ברשתות החברתיות (פייסבוק, טוויטר ו-YouTube), על מנת לאפשר לקן להכריז על אהבתו לברבי, לאחר פרידה של 7 שנים. רגע השיא בקמפיין תוכנן ליום האהבה, בו הכריזו השניים על חזרתם, הצהרה שזכתה להדים ברשתות ובמדיה המסורתית.

הקמפיין, שנוהל ללא השקעה כספית גדולה, מדגים את היופי שבמדיה החברתית, בה ניתן להגיע לחשיפה בקרב גולשים רבים, גם ללא תקציבי ענק. הרעיון מתבסס על הבנה מלאה של המותג ושל רצון המעריצים, שהופכים את בובות הפלסטיק ליישויות בעלות רצונות, היסטוריה, עתיד ואפילו אהבה.

השימוש ברשתות החברתיות בקמפיין מתבקש. בעידן בו גולשים רבים מספרים על לבטיהם לחבריהם בפייסבוק, וקשרים זוכים לאישור רק לאחר פירסומם בפייסבוק, הצעד של יצרנית הבובות פוגע במדויק במהות העולם הדיגיטלי.

הבובות, שזכו לחיים משלהן, חיזקו את הקשר עם קהל האוהדים, ויצרו אינטימיות וערך מוסף לגולשים, שמבטיחים לחברה את המשך הפופולאריות של מוצריה.

איתי ברבי
 איתי ברבי

מאפייה קטנה ומטריפה

הצלחתם ברשתות החברתיות של מותגים גדולים, כדוגמת קוקה קולה וסטארבקס, כמעט מובנת מאליה. עם תקציבי ענק, מיטב חברות השיווק, הפרסום והיח"צ, זה לא מפתיע שחברות אלו מחזיקות בעמודים החזקים ביותר בפייסבוק, ומעוררות עניין תמידי בפעילותן.

עם זאת, מרבית מהעסקים הפועלים ברשתות אינם נמנים בין חברות הענק, ולמרות הפער במשאבים העומדים לרשותם מצליחים לנהל קמפיינים מוצלחים המשרתים את מטרותיהם ומנצלים היטב את יתרונות המדיה החברתית.

אחת הדוגמאות האחרונות לקמפיין מוצלח מסוג זה שייכת למאפייה ניו-יורקית קטנה, Spot Dessert Bar, שחוותה בתקופה האחרונה ירידה דרסטית במכירות.

המאפייה החליטה לפנות לפייסבוק ולטוויטר, בתקווה למשוך לקוחות חדשים. המאפייה השכונתית יצאה בקמפיין קטן, שהציע הנחה משמעותית ברכישת שתייה חמה, לכל המצטרפים החדשים לעמוד הפייסבוק או לחשבון הטוויטר.

ההשקעה בקמפיין הייתה מוגבלת, ללא פרסום בסכומי כסף גדולים ומתוך ההבנה שמספר גדול מדי של לקוחות עלול להוביל לתוצאה הפוכה ולהעמיס על בית העסק הקטן.

לאחר חודש פעילות, הצליחה המאפייה לגייס כ-2,500 חברים בפייסבוק, ובעלי העסק מדווחים על עלייה של כ-20% בהיקף המכירות. העמוד גיבש סביבו קהילה קטנה ופעלתנית, המתחברת ומתקשרת בנושא קינוחים, בניצוחה של המאפייה. הגולשים מעלים תמונות מביקורם בקונדיטוריה, וזו מתגמלת אותם בצורת מידע על מוצריה והנחות.

מאפיית Spot Dessert Bar ממחישה כיצד שימוש נכון ביתרונות המדיה החברתית מתגמל גם עסקים קטנים, ללא גיוס המוני של גולשים והשקעות כספיות.

לעתים כל שצריך על מנת לגייס חברים לעמוד הוא קמפיין פשוט ובסיסי, שאיננו פונה לקהל הרחב, אלא ללקוחות ספציפיים. בנוסף, בעלי העסק השכילו להבין שחבריהם בעמוד הפייסבוק מהווים את קהל הלקוחות המודרני, וממשיכים בעדכונים ובדיאלוג, גם לאחר סיומו של הקמפיין.

איתי מאפייה
 איתי מאפייה

מקסיקו בעקבות העולם הערבי?

בשבוע שעבר פוטרה אחת מהעיתונאיות המקסיקניות הבולטות, כרמן אריסטגוי, מעבודתה בתחנת הרדיו. העיתונאית פוטרה לאחר שסירבה להתנצל על הערותיה הנוגעות לבעיות האלכוהול של נשיא המדינה, פליפה קלדרון, כפי שהועלו על ידי אחד מחברי הקונגרס המקסיקני.

מרבית כלי התקשורת הממוסדים סיקרו את הפרשייה, אך סירבו לנקוט עמדה בנוגע לחשד להתערבות ממשלתית בעקבות דבריה של אריסטגוי, התערבות שהובילה לפיטוריה.

ברוח המחאות החברתיות בעולם הערבי, הגולשים המקסיקניים התגייסו להגנתה של אריסטגוי ולשמירה על הדמוקרטיה במדינה. הפיטורים עוררו גל מחאה ברשתות החברתיות, והוקמו עמודים בפייסבוק המתנגדים לצנזורה שהוטלה על העיתונאית, אליהם הצטרפו עשרות אלפי גולשים.

מלבד ההתארגנות בפייסבוק, גולשים רבים בטוויטר מבקרים את החלטת תחנת הרדיו, והביעו את חששם מאובדן עצמאות התקשורת, הנכנעת ללחצי הממשלה.

סקירה של הודעות הגולשים מעלה שהמפכה במצרים העצימה את המחאה ברשתות. מעודדים מהצלחת צעירי מצרים, מנסים הגולשים המקסיקניים לגייס קהל רחב ככל האפשר למחאתם, בתקווה שהרשתות החברתיות תאפשרנה להניע את ההמונים ולייצר שינוי.

אמנם מוקדם בכדי לקבוע האם מחאתם תצליח להשפיע על ממשלת מקסיקו או תחנת הרדיו ממנה אריסטגוי פוטרה, אך נדמה שמדובר בתנועת מחאה שמצליחה לעורר עניין במקסיקו וברחבי העולם.

עם זאת, הבדל מהותי בתפקיד הרשתות החברתיות במדינות ערב לבין מקסיקו. בזמן שהמחאה במצרים ובתוניסיה התקיימה ברחובות, וגובתה בפעילות במדיה החברתית, מוקד המחאה במקסיקו הינו האינטרנט. פרשת פיטוריה של העיתונאית לא רותמת את ההמונים לצאת להפגין ברחובות, אלא נותרת במרחב הוירטואלי.

איתי מקסיקו
 איתי מקסיקו

הכותב הוא מנכ"ל בן-חורין ואלכסנדרוביץ' אסטרטגיה ותקשורת, אשר משלבת בפעילותה גם קמפיינים דיגיטליים ללקוחותיה.