גולשים: הצהרת נתניהו ושטייניץ על הוזלת הדלק - ספין ציני

עוד עולה מנתוני יפעת ‏Social‏: 78% מהגולשים בישראל רואים בשר האוצר את האחראי למצב ■ ועדיין, המחאה המקוונת נותרה אנמית: קבוצות שהוקמו בנושא לא סחפו גולשים רבים

‎‎ציבור הגולשים הישראלי לא מאמין לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר האוצר, יובל שטייניץ, שהצהירו על הכוונה להוריד את מחירי הדלק - כך עולה ממחקר שערכה חברת יפעת ‏Social‏. יתרה מכך, ההודעה של השניים נתפסת בעיני הגולשים כספין תקשורתי וציני, בניסיון להרוויח זמן.

‏במסגרת המחקר נבדקו ב-5 הימים האחרונים אלפי תגובות בפורומים, ציוצים בטוויטר ופוסטים וסטטוסים בפייסבוק, שהתייחסו למסיבת העיתונאים של נתניהו, במסגרתה הודיע על הוזלת תעריפי הדלק.

מהמחקר עולה כי למעלה מ-72% מהשיח ברשת סביב הנושא הוא שלילי, כשבולט במיוחד השיח השלילי המופנה לשר האוצר שטייניץ - 78% רואים בו את האחראי הראשי, ורק כ-20% מאשימים את משרד האוצר.

‏עוד מגלה המחקר כי למעלה מ-20% מהשיח ברשת עסק בנושא המחאה הציבורית כנגד העלאת מחירי הדלק, כש-10% מהשיח התרחש בפייסבוק. כך, קבוצות מחאה רבות קמו בפייסבוק, ועצומות אינטרנטיות פורסמו בנושא, אם כי אף אחת מהן לא הצליחה לסחוף אחריה כמות גדולה של משתמשים.

‏הדוברים שותלים מסרים חיוביים

‏‎‎אולם, מילים לחוד ומציאות לחוד. הנוכחות הדלה של האזרחים בהפגנה שהתקיימה אתמול (ג'), מעידה כי השיח האינטרנטי לא מצליח להניע את הגולשים לפעולה - פחות מ-5% מהשיחות שהתנהלו בנושא נגעו להפגנה. כן אותר שיח מגמתי ברשת, שנוצר על-ידי דוברים מטעם ששתלו מסרים חיוביים.

‏לדברי מני אברהמי, משנה למנכ"ל קבוצת יפעת, "כיכר א-תחריר של הציבור הישראלי היא הרשתות החברתית. הציבור לא שוטף את הרחובות, אבל מביע עמדה ברורה וחד-משמעית בפייסבוק ובטוויטר. הצהרות ראש הממשלה ושר האוצר אינן מתקבלות באופן אוטומטי ואינן מצליחות לבלום את השיח השלילי ברשת, ותגובות הגולשים מלמדות על הבנה עמוקה ותחכום רב. על אף שהוכרז על הורדת מחירים, הציבור מפרש הודעה זו כספין שמטרתו הורדת הלחץ וממשיך לדרוש תשובות".