המועצה האזורית רמת נגב מערערת על ביטול תוכנית ניצנית

הגישה ערר נגד ההחלטה לדחות את התוכנית להקמת היישוב ניצנית בפתחת ניצנה שבנגב ■ בשלב הראשון תוכנן היישוב לכלול 1,500 יחידות דיור ובשלב השני כ-10,000 יחידות דיור

המועצה האזורית רמת נגב הגישה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה ערר נגד ההחלטה לדחות את התוכנית להקמת היישוב ניצנית בפתחת ניצנה שבנגב. ההחלטה על דחיית התוכנית התקבלה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז דרום בדצמבר.

את הערר הגישה המועצה האזורית רמת נגב, יחד עם הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה רמת נגב, נגד 18 גורמים - כולל הוועדה המחוזית, מינהל מקרקעי ישראל, מתכנן המחוז, נציגי תושבים, נציגי המושב באר מילכה ברמת נגב, המועצה לשימור אתרי המורשת, הסוכנות היהודית וארגונים סביבתיים כמו החברה להגנת הטבע ואדם טבע ודין.

כזכור, היישוב ניצנית היה אמור להיבנות על גבעות ניצנה, בין הישובים ברנע ועזוז, סמוך לגבול עם מצרים, בתחום המועצה האזורית רמת נגב. בשלב הראשון תוכנן היישוב לכלול 1,500 יחידות דיור ובשלב השני כ-10,000 יחידות דיור.

הוועדה המחוזית קבעה בדצמבר שיש צורך בהכנת תסקיר השפעה על הסביבה היות שלהקמת היישוב החדש יש השפעה ניכרת וארוכת טווח. בהחלטה מדצמבר קבעה הוועדה המחוזית כי יש להחזיר את התוכנית לוועדת ההיגוי על מנת שתבחן את האופן המתאים ביותר לקידום התוכנית ובתוך כך ביטלה את התוכנית במתכונתה הנוכחית.

המועצה האזורית רמת נגב טוענת בערר שהגישה שהליך קבלת ההחלטה בוועדה המחוזית היה בבחינת "תיאטרון האבסורד", כשלטענתה הוועדה המחוזית "הגתה והמחיזה לחברי הוועדה נתונים עובדתיים ומשפטיים שלא היו ולא נבראו, הטעתה את חברי הוועדה בדבר פרשנויות משפטיות בפסיקה והסתירה נתונים שהיו ראויים כי יועלו וייבחנו על ידי חברה הוועדה".

עוד טוענת המועצה כי הוועדה המחוזית קיבלה החלטתה "תוך ניגוד עניינים... כאשר חבר הוועדה, שי טחנאי (נציג החברה להגנת הטבע), שהוא אחד ממתנגדי התוכנית, שותף בהכנת ההחלטה, שותף בדיון שנערך בה ושותף בהצבעה עליה, והראיה היא כי ההחלטה כפי שהתקבלה הנה למעשה, בדיוק, אחת לאחת הטענות שהועלו מהתנגדויות של הגופים שאותם הוא מייצג".

החברה להגנת הטבע מסרה כי "הוועדה המחוזית דרום לא אישרה את התוכנית מאחר שהיא קבעה, ובצדק רב, כי יש צורך לערוך תסקיר השפעה על הסביבה, מכיוון שלהקמת ישוב חדש יש השפעה ניכרת וארוכת טווח. התסקיר יבחן חלופות למיקום היישוב החדש בפתחת ניצנה. עוד החליטה הוועדה כי יש לאפשר לציבור להיות חלק מההליך התכנוני ולערוך שיתוף ציבור כבר מהשלבים הראשונים של התוכנית. החברה להגנת הטבע, ארגוני סביבה נוספים והתושבים המקומיים סבורים כי אין מקום להקמת ישובים חדשים ויש לפעול לחיזוק היישובים הקיימים באזור פתחת ניצנה, הרחוקים ממיצוי הקיבולת שלהם".