חברת קוריאנית זכתה בפרויקט ענק של חב' חשמל

חברת Doosan הקוריאנית זכתה בפרויקט הענק להרחבת תחנות כוח המופעלות בגז טבעי, שהיקפו הכללי 3.5 מיליארד שקל

חברת Doosan Heavy Industries הקוריאנית זכתה בפרויקט הענק של חברת החשמל, להרחבת שלוש תחנות כוח המופעלות בגז טבעי, שהיקפו הכולל מוערך ב-3.5 מיליארד שקל. דוסאן תספק ותתקין את שלוש התוספות הקיטוריות לתחנות הכוח, בהיקף של כחצי מיליארד דולר. ל"גלובס" נודע כי משלחת של דוסאן ביקרה באחרונה בישראל כדי לסכם את פרטי ההתקשרות. על הפרויקט התמודדה גם חברת סימנס הגרמנית, אך זו נשרה בשלב מוקדם יחסית.

למרות זכייתה של דוסאן, עדיין לא ברור לוח הזמנים להקמת הפרויקט. סוגיית המימון להקמת התוספות עדיין לא אושר סופית, למרות שמדובר בפרויקט המרכזי והדחוף ביותר לביצוע במסגרת שלב ב' של תכנית החירום למשק החשמל. על-פי הצעת רשות החשמל והאוצר, יגיע עיקר המימון מפריסת חוב של חברת החשמל לצרכנים בהיקף של כ-2 מיליארד שקל, ואת היתרה תגייס חברת החשמל עצמה. ואולם דירקטוריון חברת החשמל התנה הסכמתו למתווה המימון בשורה של תנאים, שהאוצר הגדיר "מופרכים".

בצעד חריג אישרה רשות החשמל בחודש שעבר לחברת החשמל לשלם מקדמות ב-15 מיליון דולר, כדי שתוכל להתחיל בביצוע הפרויקט מבלי לחכות לאישור המימון. התוספות הקיטוריות יאפשרו להגדיל את יכולת ייצור החשמל בתחנות הכוח בחגית, רמת חובב ואשכול (אשדוד) בכ-375 מגוואט בסך הכול. ללא הקמת התוספות הקיטוריות בזמן עלול להיווצר מחסור בחשמל כבר בקיץ 2013. זאת גם על-פי הערכות שמרניות יחסית של רשות החשמל והאוצר.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: חברת דוסאן נבחרה כספק זוכה במכרז ל-3 התוספות הקיטוריות לרמת חובב, אשכול וחגית, ‪בהיקף של כ-350 מיליון דולר (עם אופציה של עוד כ-100 מיליון דולר עבור מחז"מ נוסף באלון-תבור). ‪הצעות מחירים במכרז הוגשו ע"י 2 מציעים (דוסאן וסימנס). ‪ההצעה הזוכה של דוסאן נמצאה מיטבית לחברת החשמל. החוזה נחתם בראשי תיבות אך טרם נחתם סופית, עקב המתנה לאישור של רשות החשמל לתוכנית מימון הפרויקט אשר הועברה לבחינתה בפברואר 2010, אנו מקווים כי תשובת הרשות תתקבל בעת הקרובה.