איך משכנעים אישה לשחק כדורסל?

נשים שעבדו בפרייבט אקוויטי התחילו להתעניין בספורט, ולו בכדי להשתלב בשיחות מסדרון

בארה"ב נשים לא משתלבות בתחום בגלל חוסר עניין בספורט והיכולת להיכנס להריון. ובארץ?

אם חיפשתם הוכחות נוספות לייצוגן הקלוש של הנשים בתעשיית ההון סיכון והפרייבט אקוויטי בכלל, בשבוע שעבר התפרסם מחקר של קתרין טורקו שכותרתו, "היסודות התרבותיים של הטוקניזם: עדות מתעשיית הרכישות הממונפות".

טוקניזם הוא מושג שמתאר אנשים מקבוצות מקופחות, שהצליחו להגיע למעמד גבוה, וכעת מאמצים את גינוני הקבוצה ההגמונית.

במחקר מצאה טורקו כי נשים שרוצות להצליח בתחום הפרייבט אקוויטי האמריקני, צריכות להתמצא בספורט; עדיף שלא ייכנסו להריון; ובכלל עדיף להן לנקוט בגישה אנטגוניסטית כלפי אימהיות.

טורקו היא חוקרת במחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת הרווארד, והמאמר שלה התפרסם בירחון "American Sociological Review".

מטרת המחקר הראשונית הייתה לבחון דינמיקה במקומות עבודה בתעשיית הפרייבט אקוויטי האמריקנית, אך תוך כדי העבודה המוקד עבר למקרים של נשים וגברים אפרו-אמריקנים, שמחזיקים בפחות מ-10% בעולם הפרייבט אקוויטי הנשלט על-ידי גברים לבנים. טורקו אף מצאה שהנשים סובלות ממחסומים גדולים ואתגרים תרבותיים קשים יותר.

על-פי המחקר, נשים לא משתלבות בפרייבט אקוויטי בין היתר, משום שהן לא עוסקות בספורט כמו כדורסל. בנוסף, נשים שהצטרפו לתחום התחילו להתעניין בספורט, כדי להשתלב בשיחות מסדרון. האלמנט השני שחוסם נשים מלהתקדם בתעשייה הוא העובדה שהן עשויות להיכנס להריון. מבחינת טורקו, תחום הפרייבט אקוויטי אידיאלי לאימהות עובדות, שכן יום העבודה קצר והנסיעות מעטות ביחס לעורכי דין או בנקאי השקעות, למשל.

במסגרת המחקר, טורקו ראיינה צייד כישרונות בתחום ומנהל קרן שאישרו שהם מעדיפים עובדים גברים, כיוון שהם לא ייכנסו להריון.

ומה קורה בישראל? אנשי ההון סיכון המקומיים לא ידועים במשחקי הכדורסל שלהם, ועדיין את הרוב המוחץ של קרנות הפרייבט אקוויטי מנהלים גברים. בקרנות ההון סיכון לעומת זאת, הילד של הפרייבט אקוויטי, יש ייצוג הולם יותר של נשים, ופה ושם מוצאים שותפה כמו רינה שאינסקי מכרמל ונצ'רס, או רונה שגב גל מפיטנגו.

לגבי סוגיית ההורות, באופן לא מדעי אפשר לקבוע שבישראל מקובל להיות הורים וגם שאנשי ההון סיכון הקשוחים ביותר נמסים למראה תינוק קטן. כך, למייקל אייזנברג, שותף בקרן בנצ'מרק, יש שמונה ילדים ולבלוג שלו קוראים "שישה ילדים ומשרה מלאה".

האם ייתכן שהנתונים בישראל לא תואמים לממצאים של טורקו מעבר לים? ומה חוסם את הנשים למלא את המשרדים עם הנוף לים בהרצליה פיתוח? כנראה שצריך דוקטורנט/ית תוצרת ישראל כדי לבדוק את העניין.