נתניהו התקפל: דחה ההצבעה על המלצות נאמן לשכר הבכירים

(עדכון) - אין רוב בממשלה להמלצות הקוראות שלא להגביל את שכר הבכירים ■ שרי ש"ס מתנגדים וכך גם בישראל ביתנו; גם בקרב שרי הליכוד מתנגדים ■ האם ההמלצות ישונו?

ברגע האחרון: נדחתה ההצעה היום (א') בישיבת הממשלה על המלצות ועדת נאמן, שקראה לא להגביל את שכר הבכירים בחברות הציבוריות. הוועדה פרסמה את המלצותיה בשבוע שעבר.

בפתח ישיבת שרי הליכוד שקדמה לישיבת הממשלה הודיע נתניהו כי לא תתקיים הצבעה. זאת, לאחר שהתברר כי להצעה במתכונתה הנוכחית אין רוב. שרי ש"ס כבר הבהירו בשבוע שעבר כי יצביעו נגד ואילו בישיבת שרי ישראל ביתנו שהתקיימה הבוקר הוחלט להעניק לחמשת שרי המפלגה חופש הצבעה לאחר שהתגלתה התנגדות בסיעה.

לו היתה מתקיימת ההצבעה, ניתן לשער שחלק משרי ישראל ביתנו היה מתנגד וחלק היה נמנע. גם בקרב שרי הליכוד קיימים שרים שהודיעו כי יתנגדו להצעה. אמש והבוקר קיים יוזם הצעת החוק המקורית, ח"כ חיים כץ, שיחות עם שרי הליכוד ושכנע אותם שלא לתמוך במסקנות ועדת נאמן.

בין עיקרי המלצות ועדת נאמן: לא להתערב באופן ישיר בגובה השכר בחברות הציבוריות; להגביר את עצמאות הדירקטורים, להגביר את פיקוח הדירקטוריון, לשפר את מנגנוני האישור ולהסדיר את מבנה השכר בחברה הציבורית; ליצור מנגנון שיבטיח כי שכרם של הבכירים ישרת את האינטרס של כלל המשקיעים בחברה; לקבוע את מדיניות התגמול על ידי הדירקטוריון; ולדרוש רוב לאישור השכר בחברות בבעלות פירמדיאלית.

רו"ח קרן קיבוביץ, דירקטורית בחברת הייעוץ והניהול של BDO זיו האפט מציינת היום כי הקנסות הכבדים עד מיליון שקל שצפויים למנהלים בחברות ציבוריות במסגרת חוק אכיפה מנהלית ללא יכולת שיפוי או ביטוח יביאו לדרישות להעלאת שכרם. לדבריה, היום נכנס לתוקף חוק ייעול הליכי האכיפה ברשות ניירות ערך, החוק מעניק לרשות לניירות ערך סמכות להטיל קנסות כבדים ואמצעי אכיפה נוספים על עובדים ומנהלים בחברות המבצעים הפרות מנהליות . אך בשונה מעבירה פלילית, הפרה מנהלית אינה מחייבת הוכחת יסוד נפשי של "כוונה" או "מודעות" וניתנת לחיוב גם אם נעברה בשל "רשלנות" בלבד.

בסוף השבוע השיק "גלובס" את פרויקט שכר המנהלים ה-17, שיתבסס על הדוחות הכספיים השנתיים שיפרסמו החברות לשנת 2010. "גלובס" יעדכן באופן שוטף על טבלת 30 מקבלי השכר המובילים במשק, כאשר ההערכה היא שנת 2010 הייתה שנת שיא בכל הנוגע לשכר המנהלים במשק.

30 בעלי השכר
 30 בעלי השכר