פרשת רמדיה: נחתם הסדר טיעון עם עובדי משרד הבריאות

5 העובדים יודו בהפצת מחלה ברשלנות, לא יורשעו ויבצעו עבודות שירות לתועלת הציבור

עובדי משרד הבריאות שהואשמו בפרשת רמדיה לא יורשעו, אלא יבצעו עבודות שירות לתועלת הציבור במסגרת הסדר של ענישה ללא הרשעה, בנוסף לדין משמעתי הצפוי להם בנציבות שירות המדינה.

כך סוכם בין פרקליטות מחוז מרכז לבין 5 הנאשמים, עובדי משרד הבריאות, במסגרת הסדר טיעון שהוצג הבוקר (א') לבית משפט השלום בפתח-תקווה, ושזכה לאישורה של השופטת ליה לב-און.

ההליך המשפטי נגד הנאשמים האחרים, עובדי רמדיה, יימשך.

ממשרד המשפטים נמסר כי "הודאת עובדי משרד הבריאות מבטאת הכרה באחריותם לתקלות שנגרמו במשרד הבריאות, שבגינן הוגש כתב אישום שמלכתחילה לא ייחס להם אחריות לתוצאות הקשות שנגרמו בפרשת רמדיה. זאת מתוך הכרה כי אין לאנשי משרד הבריאות אחריות לתוצאות. האחריות שיוחסה לעובדי משרד הבריאות, ושבה הודו, עסקה באי-עמידה בסטנדרטים שנדרשו מהם כעובדי ציבור, על-פי אמות-המידה שקבע משרד הבריאות עצמו".

עוד הודיעה הפרקליטות כי אחריות עובדי משרד הבריאות נובעת מכך "שלא ביצעו פיקוח ממשי על הכנסתו לישראל של מזון רגיש ומיוחד זה לציבור התינוקות. בנסיבות אלה, ומאחר שמלכתחילה הגשת כתב האישום נגדם נועדה לטפל בשאלת הסטנדרט ורמת האחריות הראויים, נודעת משמעות רבה לעובדה שהמסר נקלט ונעשו שינויים במשרד הבריאות, ולכן מצאה הפרקליטות לנכון להגיע להסדר זה, שהוא ראוי ומאוזן".

הנאשמים ממשרד הבריאות, שהואשמו בעבירה של מעשה העלול להפיץ מחלה ובהתרשלות בביצוע תפקידם, הם ד"ר דורית ניצן-קלוסקי, מנהלת שירות המזון הארצי במשרד הבריאות; נסרין חורי, מנהלת ומפקחת בתחנת ההסגר בנמל חיפה; יוסף חסקל, מפקח בתחנת ההסגר בחיפה; ברטה שוום, מפקחת בתחנת ההסגר בחיפה; ראיסה פרברוב, מפקחת בתחנת ההסגר באשדוד.

בעת שהוחלט להגיש נגדם כתב אישום, בשנת 2006, ציינה הפרקליטות כי שירות המזון הארצי מופקד על פיקוח על המזון ושמירה על מזון בטוח ואיכותי, במטרה להגן על בריאות הציבור בישראל.

למפקחים בנמלים מיוחס כי פעלו בניגוד לנהלים ברורים של משרד הבריאות, כאשר לא ביצעו פיקוח ממשי על מכירתו של מזון רגיש ומיוחד זה לציבור התינוקות, לא דרשו לקבל אנליזות המוכיחות כי מדובר במוצר הכולל את כל הוויטמינים הנדרשים, ולא ביצעו בדיקות שמחובתם היה לבצע ואשר היו מגלות את החסר בתיאמין, כמו גם את העובדה שמדובר במוצר שהוכנס ארצה על-ידי חברת רמדיה מבלי שיש לו את האישורים המתאימים.

ד"ר ניצן-קלוסקי הייתה בתוקף תפקידה אחראית לפקח ולוודא כי שירות המזון הארצי ימלא את תפקידו, כלומר להבטיח את איכות המזון המיובא לישראל. היא היתה גם אחראית לקבוע את מדיניות המשרד לגבי הפיקוח על מזון ולגבי שיטות פיקוח במשרד הראשי ובמחוזות השונים. לניצן-קלוסקי מיוחס כי לא מילאה את תפקידה, ולא וידאה כי מזון התינוקות המיובא נבדק כדרוש, בין היתר בשליחתו לבדיקה מעבדתית במסגרת תחנות ההסגר הכפופות לה.

עבודות השירות לתועלת הציבור יתקיימו, על-פי בקשת הצדדים, במוסדות רפואיים המטפלים בחולים, שאינם מוסדות ממשלתיים. השופטת לב-און ציינה כי היקף השירות לתועלת הציבור אינו יכול להיות קטן מ-500 שעות לפחות. (ת"פ 2613/08).