המעו"ף איבד 1.2%; בורסת סעודיה צללה 7.5%

בורסת סעודיה צונחת 7.5% בעקבות דיווחים על מהומות ומתחים במדינה - מה שמעלה את פרמיית הסיכון של ישראל ■ מנהל השקעות בכיר ל"גלובס": "לא חסר סיבות לחולשת השוק"

בורסת אחד-העם סיימה היום (ג') בירידות שערים לרמות הנמוכות של היום. מוקדם יותר, נזכיר, הבורסה פתחה בעליות, ולאחר מכן עברה למגמה מעורבת. יצוין, כי הירידות בישראל הן למרות עליות שערים בכל שוקי העולם. סיבה אפשרית לירידות בת"א היא צניחה של 7.5% בבורסה בסעודיה, בעקבות דיווחים ברשת BBC על מהומות ומתחים במדינה, גם לאחר שהמלך עבדאללה השיק חבילת הטבות ב-35 מיליארד דולר. הקירבה הגיאו-פוליטית של ישראל למדינות ערב מעלה את פרמיית הסיכון לשוק הישראלי ומעלה חשש בקרב משקיעים זרים וחלקם מוכרים מניות.

מנהל השקעות בכיר בשוק אמר היום ל"גלובס", כי "יש לא מעט סיבות לחולשה שמפגין השוק הישראלי, החל מיציאה של זרים מזה כחודש בשל המהומות בעולם הערבי, דרך מוסדיים שכבר מלאים במניות ומחפשים לצאת לחו"ל, ציבור שלא שש לקנות מניות דרך קרנות הנאמנות וגם המתנה לעונת הדוחות הכספיים".

המדדים המובילים בבורסה בת"א ננעלו בירידות של 1.2%-2.15%. שוקי אסיה ננעלו בעליות של עד 1.2%, באירופה נרשמות עליות של עד 0.3%, והמבחר בוול סטריט נפתח בעליות של עד 0.3%. בתוך כך, עיני המשקיעים בתל אביב, כמו בעולם כולו, עדיין נשואות ללוב ולמהומות בעולם הערבי, כשהחששות הן להתפשטותן לסעודיה ולזינוק במחיר הנפט, דבר שעלול להקשות מאוד על המשך ההתאוששות הכלכלית הגלובאלית.

במוקד המסחר הבוקר עמדו (שוב) מניות הגז והנפט לאחר שאתמול אושרו המלצות ועדת ששינסקי בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ברוב של 38 תומכים לעומת 8 מתנגדים ונמנע אחד. מכאן צפויות ההמלצות לעבור לזירה סוערת במיוחד בוועדת הכספים. נציין את רציו , אבנר , דלק קידוחים , ישראמקו , מודיעין , קבוצת דלק ודלק אנרגיה .

נציין כי אישור ההמלצות בקריאה ראשונה היו צפויות ורוב הערכות בשוק הן כי ששינסקי מתומחר מלואו כבר במחיר המניות, במיוחד ברקע יום המסחר לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו אישר בקול מלא כי הוא תומך בצורה מוחלטת בהמלצות הוועדה, יום מסחר בו רשמו מניות הגז והנפט מגמה שלילית מובהקת.

עוד בגזרת הגז, הפעם "תמר": "גלובס" חשף אמש כי הממשלה בוחנת להתיר לקבוצת משקיעים פלסטינים להקים תחנת כוח מופעלת בגז טבעי באזור ג'נין בהשקעה של כרבע מיליארד דולר. היזמים מבקשים לרכוש גז ישראלי להפעלת התחנה ומנהלים מגעים עם השותפות במאגר "תמר". על פי הערכות, מדובר בהיקפי גז נרכשים במאות מיליוני דולרים.

פרוטליקס לא מתאוששת

אפי פיתוח, החברה הבת של אפריקה , נתקלת בקשיים במכירת נכס לחברה קפריסאית בסכום של 195 מיליון דולר, כך דיווחו אמש אתרים ברוסיה. החברה הקפריסאית העבירה עד כה 73 מיליון דולר בלבד, והגישה תביעה כנגד אפי פיתוח, בדרישה להחזיר לה את הסכום שכבר שילמה בתוספת ריבית של 2.5 מיליון דולר עבור כל חודש עד לתום התביעה.

בריינסוויי מדווחת על הצלחה בניסוי במוצר לטיפול במחלת הפרקינסון: "הטיפול נמצא יעיל ובטוח ומביא לשיפור משמעותי בתפקוד המוטורי של חולי פרקינסון. התוצאות יספיקו לקבלת אישור CE באירופה ונמשיך להיערך לאישור ה-FDA".

אלביט מערכות הודיעה היום כי החברה הבת שלה בארצות הברית זכתה בהזמנה של הצבא האמריקאי לאספקת חלפים לקסדות למסוקים בהיקף כספי של 12.7 מליון דולר. הזמנה זו מתייחסת לחוזה מסגרת לאספקת חלקי חילוף לקסדות, ועד עתה התקבלו במסגרתו, הזמנות בהיקף כספי של כ-50 מילון דולר.

אזורים הוסיפה להיסחר לאחר שאתמול דיווחה כי השליטה בה תירכש על ידי הרשי פרידמן תמורת 300 מיליון שקל, המשקפת לחברה שווי של כ-470 מיליון שקל. פרידמן אמור להעביר במיידי 100 מיליון שקל במזומן ועוד 200 במועד השלמת העסקה (קלוזינג) בעוד מספר חודשים.

המגמה השלילית לא עוזבת את פרוטליקס , לאחר שביום ו' דחה ה-FDA את אישור תרופת ה-Uplyso של החברה לטיפול במחלת הגושה.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]