יוזמה פלסטינית: תחנת כוח שתופעל בגז מ"תמר"

ישראל שוקלת לאשר פרויקט של קבוצת משקיעים פלסטינים המבקשים להקים תחנת כוח ליד ג'נין בהשקעה של כרבע מיליארד דולר

הממשלה בוחנת להתיר לקבוצת משקיעים פלסטינים להקים תחנת כוח מופעלת בגז טבעי באזור ג'נין בהשקעה של כרבע מיליארד דולר. ל"גלובס" נודע כי היזמים מבקשים לרכוש גז ישראלי להפעלת התחנה ומנהלים מגעים עם השותפות במאגר "תמר": נובל אנרג'י , דלק , ישראמקו ואלון גז.

קבוצת PPGC קיבלה זיכיון מהרשות הפלסטינית להקמה ולהפעלה של תחנת כוח באזור ג'נין בהספק כולל של 600 מגוואט שתפעל בשלב ראשון בהספק של 200 מגוואט. הפרויקט, הכולל גם הרחבה של תחנת הכוח הפלסטינית בעזה, אמור לסייע לרשות הפלסטינית לספק את צרכי החשמל שלה בעצמה, ולהכניס אותה לעידן הגז הטבעי.

מימוש הפרויקט יאפשר לישראל לדחות את הצורך בהקמת תחנות כוח בהספק של כ-800 מגוואט. האוכלוסייה הפלסטינית בגדה המערבית צורכת כיום כ-8% מסך החשמל שמייצרת חברת החשמל.

תוכניות המיזם הועברו לאחרונה לבדיקת משרד התשתיות, לאחר קבלת אישור ראשוני ממשרד ראש הממשלה. גורמים ממשלתיים אמרו ל"גלובס" כי משרד ראש הממשלה בודק את ההיבטים המדיניים של הפרויקט, בעוד שמשרד התשתיות הלאומיות בוחן את ההיבטים המקצועיים והטכניים הקשורים אליו.

לדבריהם, ישראל עדיין לא גיבשה עמדה סופית בנושא, אך ההתרשמות עד כה היא שמדובר ביוזמה רצינית. שיתוף הפעולה הישראלי נדרש בראש ובראשונה על מנת לאפשר את חיבור התחנה העתידית לרשת הולכת הגז הארצית. הצנרת של חברת נתיבי הגז הממשלתית (נתג"ז) עוברת כיום באזור צומת מגידו, מרחק קילומטרים לא רבים מג'נין.

ג'ינה כהן, המתאמת את הפרויקט עבור PPGC אישרה את הידיעה ואמרה כי היזמים קיבלו אישור בעל-פה ממשרד ראש הממשלה ויבצעו את הפרויקט תוך תיאום עם משרד התשתיות הלאומיות והמשרד להגנת הסביבה.

קבוצת PPGC, שהוקמה באפריל 2010 נמצאת בבעלות חברת החשמל הפלסטינית PEC (41%), קרן ההשקעות הפלסטינית PADICO (כ-15%) ומשקיעים אסטרטגיים (19%). רבע ממניות החברה נסחרות בבורסה של שכם.

השוק גדל

PEC היא בעליה של תחנת הכוח ברצועת עזה, שהיא תחנת הכוח היחידה בבעלות פלסטינית הפועלת כיום בשטחים. החברה, שבה שותפה גם CCC הפרטית (42%), מחזיקה בזיכיון להפעלת התחנה למשך 20 שנה, עד 2024.

התחנה, שהוקמה ב-2002, מופעלת בדיזל והיא בעלת הספק של 140 מגוואט ומספקת כ-44% מתצרוכת החשמל של הרצועה. יתר החשמל שצורכת רצועת עזה מסופק על-ידי ישראל (כ-50%) ומצרים (כ-6%). נכון ל-2005 הגיעה צריכת החשמל של רצועת עזה ל-1.2 מיליארד קוט"ש, שהם כ-2% מצריכת החשמל של ישראל. צריכת החשמל של הגדה המערבית מגיעה ל-3.78 מיליארד קוט"ש והיא מסופקת כולה על-ידי חברת החשמל הישראלית.

הרשות הפלסטינית נחשבת ללקוח הגדול ביותר של חברת החשמל, ונתח השוק שלה גדל מ-5.8% מסך מכירות החשמל ב-1998, ל-7.7% ב-2009. ב-2008 הכניסו מכירות החשמל לגדה המערבית 1.35 מיליארד שקל לקופתה של חברת החשמל.

עם זאת, גורמים במשק האנרגיה אמרו ל"גלובס" שהקמת התחנה הפלסטינית תקל על מימון תוכניות הפיתוח של חברת החשמל ותפחית פליטות גזי חממה ומזהמים בשטח ישראל.

ספקי חשמל
 ספקי חשמל