החתונה המלכותית של הנסיך ויליאם הופכת לחגיגה שיווקית

לקראת חתונת הנסיך ויליאם, חברות רבות ובהן פרוקטר אנד גמבל מנצלות את האירוע לקידום מכירות ■ לעתים בית המלוכה משתף פעולה, אבל הוא נלהב פחות ממזכרות כמו קונדומים

פרוקטר אנד גמבל היא המשווקת האחרונה שנכנעה לקדחת החתונה המלכותית הבריטית. החברה משיקה במהדורה מוגבלת את סבון הכלים הנמכר ביותר שלה, Fairy Liquid, לציון חתונת הנסיך ויליאם עם קייט מידלטון ב-29 באפריל.

בית המלוכה בבריטניה מרשה לספקי המוצרים האהובים עליו לקדם את עצמם בעזרת החסות המלכותית. במסגרת זו גם ענקית מוצרי הצריכה זכתה בחסות בית המלוכה הבריטי על המותג.

לפי הדיווחים, אחת מסוכנויות הפרסום העובדות עבור פרוקטר אנד גמבל עמלה בימים אלה על עיצוב האריזה באווירת החתונה המלכותית. החברה מאשרת כי המשרד האחראי על בית המלוכה אישר את המהלך, וכתבה בהודעה לעיתונות: "אנחנו יודעים שהתלהבות הציבור הולכת ונבנית לקראת האירוע, ואנחנו נרגשים לערב את פיירי בעניין".

עם זאת, האישור לא היה הכרחי. הנסיך ויליאם הגמיש לאחרונה באופן זמני מספר החוקים האוסרים על שימושים מסחריים שונים בצילומי חברי בית המלוכה וסמליהם. זאת, במטרה לעודד ייצור מזכרות סביב החתונה.

היצרניות נכנסו זה מכבר לסחרור בכל הנוגע לסחורה הקשורה לחתונה המלכותית. להערכת חברת מחקר הקמעונאות Verdict, החתונה צפויה להכניס לכלכלת בריטניה בשנה הבאה 984 מיליון דולר נוספים, מתוכם 641 מיליון דולר לקמעונאיות ו-343 מיליון דולר לעסקי הנסיעות והתיירות. מספר התיירים הצפויים להיכנס לגבולות בריטניה השנה יהיה גבוה ב-300 אלף, 3% יותר מבשנה ממוצעת.

הנסיך ויליאם מאפשר ליצרניות לייצר מוצרים כמזכרת כל עוד הן עושות שימוש בצילומים המאושרים ומדובר בפריטים "בטוב טעם, נקיים מכל סוג פרסום ולא כוללים אזכור לאישור בית המלוכה". חולצות T, מגבות מטבח וסינרים, למשל, לא נחשבים למוצרים "בטוב טעם".

לא סביר שבית המלוכה יאשר, למשל, גם את קונדומי החתונה שמייצרת חברה בשם "תכשיטי הכתר" (Crown Jewels, ביטוי סלנגי לאיבר המין הזכרי), המתארת את עצמה כ"יצרנית אמצעי המניעה המסורתיים המשובחים ביותר" ומבטיחה "איחוד תענוגות מלכותי".

בנימה מעט פחות וולגרית, רשות התחבורה של העיר לונדון מפיקה גירסה מיוחדת של כרטיס ה"אויסטר", הכרטיס הפלסטי בעל השבב, המאפשר שימוש חופשי בכל האוטובוסים והרכבות התחתיות.

חברת המטבעות הלאומית בעיר ברמינגהם הפיקה מטבעות זיכרון מיוחדים במהדורה מוגבלת של 50 אלף עותקים, במחיר 8 דולר האחד.

ממתגים את "קייטי הממתינה"

במסמך שהפיק, ממליץ ארמון בקינגהאם להשתמש על-גבי המוצרים בניסוח "מזכרת מנישואי ויליאם, הנסיך מוויילס, והגברת קתרין מידלטון, ה-29 באפריל 2011".

מדובר במאמץ למתג מחדש את "קייט" כ"קתרין" - הגירסה ה"מלכותית" יותר של שמה, לקראת הפיכתה העתידית למלכה, מדובר בשם אהוב למדי בחוגי המלוכה הבריטית. זה היה, למשל, שמן של 3 מבין 6 נשותיו של הנרי השמיני.

העלמה מידלטון זכתה לכינוי "קייטי הממתינה" (Waity Katie), משום שיצאה עם וויליאם במשך 8 שנים לפני שהציע לה נישואים, אך ארמון בקינגהאם מצידו מנסה להשיל מעליה את התדמית העממית ולעודד את הנתינים להתייחס אליה בצורה מכובדת יותר.

אבל לא כולם מתכוונים להתייחס למשפחת המלוכה בכזה כובד-ראש. כך למשל, המעצבת לידיה לית' יצרה שקיות הקאה מלכותיות, בצבעי כחול ואדום, עבור אלה שמרגישים שמדובר בקצת יותר מדי. השקיות משווקות תחת שם המותג Throne Up (משחק מלים על "הקאה" ו"הכס המלכותי").

אפילו המחווה של פיירי לזוג המלכותי די חשודה, כי לא סביר שהם שוטפים הרבה כלים במו-ידיהם. "במובן שהדבר מתאים לדימוי המותג של פיירי, מוצר אהוב העובר מדור לדור במשפחות האנגליות, זה בהחלט מתאים מאוד", אומרת קלייר גולד, הכותבת בבלוג "החתונה האנגלית" (English Wedding Blog). "אבל אם תאגיד בסדר הגודל של פרוקטר אנד גמבל משתמש בכך כגימיק לשם מכירת עוד מוצרים, ואפילו מתכוון - חס וחלילה - להעלות את המחירים לשם העלאת הרווחים, אני חושבת שזה איום ונורא", היא מוסיפה.