האם היעד הבא של אייפקס יהיה רכישת הפניקס מתשובה?

שמועות עקשניות בענף הביטוח טוענות שכך יהיה, אך שני הצדדים מכחישים בכל תוקף כי מתרקמת עסקה

האם היעד הבא של קרן אייפקס יהיה רכישת הפניקס מידי יצחק תשובה? שמועות עקשניות בענף הביטוח טוענות שכך יהיה, אך שני הצדדים מכחישים בכל תוקף כי מתרקמת עסקה.

אייפקס מחזיקה כיום בפסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל. מנכ"ל אייפקס ישראל, זהבית כהן, הצהירה לא אחת על כוונותיה להרחיב את פעילות פסגות לתחום הביטוח הפנסיוני, והואיל והקמת פעילות ביטוחית היא עניין לטווח ארוך מאוד, הדרך האפקטיבית היחידה היא באמצעות רכישה. אייפקס בחנה את רכישת כלל ביטוח, העדיפה לרכוש את פסגות, בחנה אפשרות לרכישת כלל ביטוח באמצעות פסגות ונסוגה מהרעיון לאחר שהגיעה להבנה כי זה מסובך מדי מבחינה רגולטורית.

בינתיים קרן פרמירה מעלה הילוך ברכישת כלל ביטוח. חברת ייעוץ אסטרטגי עוסקת מטעם פרמירה במיפוי שוק הביטוח בישראל, הקרן שכרה איש יחסי ציבור ישראלי ובכיריה הגיעו לישראל לפני שבוע וערכו "מפגש הכרות" עם עיתונאים. כעת מתחילה פרמירה בדיקת נאותות מעמיקה בכלל ביטוח. פרמירה אמנם לא קיבלה מאי.די.בי בלעדיות, והתהליך עד לחתימה על הסכם, אם וכאשר, יימשך חודשים ארוכים. ואולם הקרן היא המועמדת המובילה לרכישת כלל ביטוח, ומי שנשארה מחוץ לתמונה היא אייפקס.

נקודות התורפה

יכול להיות שאייפקס תחזור להרהר ברכישת כלל ביטוח אם עסקת פרמירה לא תצא לפועל, אבל כרגע זה לא רלוונטי. אייפקס איבדה שנה שלמה והיא עדיין תקועה. מאידך גיסא, השוק הפיננסי לא השתנה וכך גם הבעייתיות במבנה פסגות. נקודות התורפה הבסיסיות של פסגות - חולשה בזרוע הפצה, העדר קרן פנסיה משמעותית ואי קיומם של מוצרי ביטוח חיים - עדיין כאן, ואין מי שמבין אותן יותר מהמנכ"ל החדש של פסגות, רונן טוב, איש ביטוח בהווייתו.

לכן הרציונל בצורך הדחוף של כניסת פסגות לביטוח פנסיוני נותר כפי שהיה.

קולות מירושלים

אך כשכהן, וטוב לצדה, מביטים ימינה ושמאלה - ההיצע קטן מאוד. מגדל גדולה מדי, מנורה מבטחים והראל לא על המדף. נותרת רק הפניקס, ובענף הביטוח מתרבות ההערכות על חיבור אפשרי, שבו תרכוש אייפקס דרך פסגות את הפניקס. מבחינה רגולטורית זה אפשרי. אמנם אייפקס, בגלל גודלה של פסגות, תצטרך למכור את קופות הגמל וקרנות הנאמנות של אקסלנס, אבל זו לא משימה בלתי אפשרית. ובכלל, תמיד ניתן לחלק את אקסלנס כדיבידנד בעין למחזיקי המניות ובראשם קבוצת דלק, עוד לפני שהפניקס תימכר לצד שלישי.

ומה מבחינת יצחק תשובה? הבעלים של הפניקס מכחיש באופן קבוע כל רצון למכור את הפניקס. מצטערים, אבל אנחנו לא קונים את זה. תשובה הוא איש עסקים, במחיר המתאים הכול נמצא על המדף. תוסיפו לזה את הצורך האקוטי של דלק נדל"ן במזומנים, את הצרות של חברות אלעד השונות שגם הן צריכות לשרת חוב גדול, ותביאו בחשבון את הקולות הרגולטוריים העולים מירושלים, ומאיימים בהגבלת אחזקות צולבות בנכסים פיננסים וריאליים.

המסקנה ברורה - אם תבוא הצעה רצינית, תשובה לא ידחה אותה על הסף.

ועוד עניין - זהבית כהן לא לבד, והיא יודעת את זה. במרחק של 200 מטר בקו אווירי מפסגות, בקומה ה-26 של מגדל דיסקונט, יושבים בכירי דש איפקס. את מה שרואה כהן רואים גם אלי ברקת, יו"ר דש איפקס; עידו נויברגר, המנכ"ל הוותיק של איפקס; וידין ענתבי, מנכ"ל דש, ולשעבר המפקח על הביטוח. שלושתם מבינים את חולשות דש איפקס שאינן שונות מהותית מחולשות פסגות, גם הם קוראים את השוק, וגם להם, דרך הבעלים - קרן BRM - יש את היכולת הפיננסית הנדרשת. כל מה שנותר לתשובה, הוא לחכות להצעות שיגיעו.