שיאכלו את שבישלו: הגיע הזמן לשדרג את תדמיתה של הדייסה

הדייסה היא ארוחת הבוקר האולטימטיבית ■ דייסות מתוקות, מלוחות, בריאות, מושחתות ואפילו עם חמאת בוטנים, בייקון, סלמון מעושן, ביצה עלומה או אבוקדו

בכיתה של בן של חברה למדו בשיעור אנגלית את "זהבה ושלושת הדובים". המורה ביקשה מתנדבים להכנת דייסה לכל הכיתה, כדי שהילדים יוכלו להבין יותר טוב את זהבה. להזכירכם, הגרגרנית זהובת השיער לא התאפקה, ואכלה את הדייסה של הדוב הבן, שהייתה לא חמה ולא קרה מדי. הילדים של היום, מתברר, לא תמיד יודעים דייסה מהי. שתי אימהות התנדבו להפתיע את הילדים והגיעו לבית הספר עם סירים גדולים בידיהן: האחת הביאה דייסת קוואקר מושקעת, השנייה דייסת סולת פשוטה אך טעימה. הילדים, כמו זהבה, ליקקו את האצבעות, ושלחו קעריות דייסה גם לשומר בשער וגם למנהל.

הזאטוט שלי אמנם עדיין בשלב של סבתא בישלה דייסה (ולמי-למי-למי תמיד לא נשאר?), אבל גם הוא יודע שבבית שלנו זו לא סבתא שאחראית על הדייסות, אלא יותר אימא (שחולה על כל דבר עם מרקם דייסתי-פודינגי) - וטוב שכך. הרבה מים עברו בנהר מאז שסבתא בישלה דייסה, ואימא מה-זה שכללה אותה.

די לעיין באתר הרשמי של האיש עם השיער הלבן והכובע (קוואקר) כדי להבין כמה מים עברו בנהר הדייסתי. בכל הקשור שם לדייסות, השמיים הם הגבול (הדייסות באתר מבוססות אמנם על שיבולת שועל, אולם התוספות שמוצעות בו רלבנטיות לרוב מתכוני דייסות הדגנים שנביא כאן).

תחת הכותרת: "בכל בוקר התנסות חדשה", בגלריית תמונות מפוארת, תמצאו באתר מתכונים של אוהבי דייסות מרחבי העולם - איש-איש והדייסה שלו: מתוקה, מלוחה, פיקנטית, בריאה, דלת קלוריות, עתירת קלוריות, מבושלת, אפויה. התוספות והתמונות באתר מרהיבות במיוחד (הציצו) ומעידות שוב שחכמינו צדקו, וכי על טעם וריח אין להתווכח.

כל התוספות באות בחשבון: פירות (עונתיים, טרופיים, יבשים, יער), קצפת, יוגורט, שמנת חמוצה ומתוקה, חמאת בוטנים, ריבה, שוקולד, אגוזים ושקדים, מרשמלו (ממרח וסוכריות), מרנגים, סוכר חום, מייפל, דבש, קינמון, ג'ינג'ר, קליפת לימון מגוררת, עוגיות, בייגלה, פלפל, בייקון, ביצה עלומה, אבוקדו, סלסה חריפה, דגים, בשר, פלפל שחור, מלח, גבינות ועוד. השילובים מעניינים, גם אם הזויים לפעמים.

"מבחר התוספות הזה מוכיח שדייסות יכולות להיות משהו מאוד מתוחכם ולאו דווקא 'אוכל ילדים'", אומרת שף יטי לוסון מקפה סמדר בירושלים. "דייסה יכולה להיות ארוחת בוקר, היא יכולה להוות קינוח, אפשר לאכול אותה כארוחת ביניים קלה, או כארוחת ערב שלמה, אם למשל מוסיפים לה ביצה עלומה וסלמון מעושן".

אבל מה שטוב לאמריקאים ולבריטים פחות טוב לנו. על אף היותה מזינה, מנחמת, משביעה, מתוקה וקלה להכנה, הדייסה לא זכתה עדיין לתהילה שמגיעה לה בתפריט ארוחת הבוקר הישראלית; היעדרה הבוטה של הדייסה מתפריטי בתי הקפה מעיד על כך. גם ישראלים שמתענגים על porridge ב-bed & breakfast באנגליה, באירלנד או בסקוטלנד, ממשיכים לקשקש חביתות ולהזמין אותן בארוחות הבוקר בחוץ. פעם התחננתי בפני גורמים ברשת בנדיקט (המתמחה בארוחות בוקר) שירימו את הכפפה, אך איש לא נענה לי שם. חבל. זו הסיבה שפנינו לכמה שפים יצירתיים, שייתנו את הגרסה שלהם לדייסה, וישנו את הדימוי שלה מעיסה חומה-אפרפרה משעממת למנה זוהרת וראויה.

תבלינים דייסה / צילום: בן יוסטר
 תבלינים דייסה / צילום: בן יוסטר

דייסת ממליגה מלוחה (ללא גלוטן):

חומרים (ל-4-6 מנות):200 גרמים קמח תירס, חצי ליטר מים, 50 גרמים חמאה רכה, 1 גביע שמנת חמוצה, 100 גרמים גבינת פטה עדינה, מגוררת, קורט מלח, פלפל לבן.

הכנה: מרתיחים את המים בסיר וממיסים בהם את החמאה. מוסיפים את קמח התירס תוך כדי ערבוב, וממשיכים לערבב במשך כעשר דקות, עד ליצירת מרקם דייסתי סמיך (ניתן להוסיף עוד מים או קמח תירס כדי להגיע למרקם בסמיכות הרצויה לכם). מתבלים במלח ובפלפל לבן, טועמים ומתקנים תיבול.

מוזגים לקערות הגשה, מניחים מעל כל קערית מעט שמנת חמוצה וגבינת פטה. מגישים חם-חם.

מתכון של שף אליעזר לויה, מסעדת פרסקו

דייסת שיבולת שועל בסיסית:

חומרים (ל-2 מנות): חצי כוס שיבולת שועל מלאה, 1 וחצי כוסות מים, חצי כוס חלב, רבע כפית מלח. להגשה - אגוזים קלויים, פירות יבשים קצוצים, קינמון, סוכר חום, בננות, תפוחים קצוצים, תערובת תבלינים לצ'אי, מייפל או דבש או סילאן; ראו עוד תוספות בגוף הכתבה.

הכנה: מביאים לרתיחה את כל החומרים ומבשלים על להבה נמוכה במשך 15 דקות. מערבבים מדי פעם ומוסיפים מעט מים לפי הצורך.

מתכון של שפית יטי לוסון, קפה סמדר

דייסת טפיוקה ולמון גראס:

חומרים (ל-4-6 מנות): 3 כוסות חלב, שליש כוס גרגירי טפיוקה קטנים, 1 חלמון (של ביצה גדולה), רבע כפית מלח, שליש כוס סוכר, 1 כפית תמצית וניל איכותית, 1 ענף למון גראס מעוך.

הכנה: יוצקים שלושת-רבעי כוס חלב לתוך סיר בינוני בעל תחתית עבה,*מוסיפים את גרגירי הטפיוקה ומשרים למשך שעה. בסיר אחר מוסיפים את יתרת החלב ואת הלמון גראס המעוך, ומבשלים במשך 5-7 דקות על להבה נמוכה מאוד, כדי שהלמון גראס ישחרר את טעמיו. מסננים את הלמון גראס.

בקערה נפרדת טורפים את החלמון, את המלח ואת הסוכר, ומעבירים לסיר עם חלב הלמון גראס. על להבה בינונית מביאים את התערובת לרתיחה עדינה (כ-10-15 דקות). חשוב לערבב במהלך כל הבישול.

מנמיכים את הלהבה וממשיכים לבשל למשך כ-15 דקות נוספות, עד שהטפיוקה התבשלה לחלוטין (איך יודעים? הטפיוקה הופכת לשקופה למחצה וגרגיריה מתנפחים). מוסיפים את תמצית הווניל, טועמים ומתקנים תיבול תוך כדי ערבוב. מסירים מהלהבה ומצננים מעט.

מתכון של שף ליאור קדוש, מסעדת אסיה מוניקה

דייסת אורז:

חומרים (ל-6 מנות): 1 כוס אורז (לא מבושל), 1 כוס מים, 2 כפיות חמאה, 1 כפית מלח, 4 כוסות חלב, 1 מקל קינמון, 2 כפיות סוכר, 1 מכל (250 מ"ל) שמנת מתוקה, 1 כפית תמצית וניל איכותית.

הכנה: מביאים לרתיחה בסיר את האורז, החמאה, המלח ואת כוס המים. מביאים לרתיחה, מכסים ומבשלים למשך 10 דקות, מוסיפים את החלב ואת הקינמון ומערבבים. מכסים ומבשלים על להבה נמוכה למשך 45 דקות או עד שהאורז מתרכך. חשוב לערבב מדי פעם.

מוציאים את מקל הקינמון, מוסיפים את הסוכר, את השמנת המתוקה ואת תמצית הווניל. מצננים מעט ומגישים.

ניתן לשדרג בתוספת של צימוקים, חמוציות, פרוסות בננה, תותים טריים, פירות יער טריים או מטבעות שוקולד מריר. ניתן להכין גם עם אורז ריזוטו.

מתכון של שף-קונדיטור אורן בקר, בליקר בייקרי

דייסת דוחן וקוקוס (ללא גלוטן):

חומרים (ל-2 מנות): חצי כוס דוחן, 1 וחצי כוסות מים, רבע כוס קוקוס, רבע כפית מלח, חצי כפית קינמון, רבע כפית אגוז מוסקט, רבע כפית הל, 2 כפות סוכר חום.

הכנה: במחבת יבשה קולים את הדוחן תוך כדי ערבוב מתמיד, עד שמתחיל להזהיב. מוסיפים מים, קוקוס, תבלינים וסוכר, ומבשלים בסיר מכוסה על להבה נמוכה במשך 20 דקות.

מתכון של שפית יטי לוסון, קפה סמדר

דייסת כוסמת (ללא גלוטן):

חומרים (ל-2 מנות): רבע כוס כוסמת, 1 ורבע כוסות מים, שלושת-רבעי כוס חלב, רבע כפית קינמון, 1 כף דבש או סוכר, סילאן, סוכר חום, סירופ מייפל או סירופ אגבה, 1 כף חמאה (לא חובה), חופן חמוציות.

הכנה: במחבת יבשה קולים את הכוסמת על להבה גבוהה כ-2-3 דקות, עד שמתחילים לשמוע קולות של פצפוץ. מוסיפים מים, חלב וקינמון ומבשלים במשך 15 דקות על להבה נמוכה. מוסיפים דבש, חמאה וחמוציות, ומבשלים במשך עוד 2-3 דקות.

מתכון של שפית יטי לוסון, קפה סמדר

דייסת שיבולת שועל אפויה:

חומרים: 1 וחצי כוסות שיבולת שועל, רבע כוס סוכר חום, 1 כפית אבקת אפייה, רבע כפית מלח, 1 חלבון, 1 ביצה, שלושת-רבעי כוס חלב, 2 כפות שמן, 1 כפית תמצית וניל, חופן אגוזי מלך קצוצים, חופן חמוציות, 2 תפוחים ירוקים קלופים וחתוכים לקוביות.

הכנה: מערבבים שיבולת שועל, סוכר, אבקת אפייה ומלח. בקערה נפרדת מערבבים חלבון, ביצה, חלב, וניל ושמן. מערבבים הכול יחד ונותנים למסה לנוח במשך חמש דקות. מוסיפים פירות ומסדרים בתבנית אפייה משומנת. מפזרים אגוזים מעל ואופים 25-35 דקות בחום של 170 מעלות. מוזגים לקערה, שופכים מעט חלב קר מעל ומגישים מיד.

מתכון של שפית יטי לוסון, קפה סמדר