חשש בוול סטריט: הפדרל ריזרב יוצר בועת מניות נוספת

יו"ר ה'פד' ברננקי הזהיר כי אי אפשר לחזות מראש היווצרות בועה ■ "המשקיעים חוששים שהשווקים מתחילים בשלב ראשוני של ניפוח בועה" ■ "שוק המניות מתומחר יתר באופן מסוכן"

האם הפדרל ריזרב יוצר בועה נוספת בשוק המניות? בן ברננקי בהצהרתו לגבי רמת האינפלציה בשבוע שעבר אמר כי יש מעט מאוד סימנים להיווצרות בועה בשוק המניות אבל הזהיר כי אף אחד לא ממש יכול לחזות מראש.

השוק בוול סטריט ממשיך להראות סימנים שוריים לעת עתה, מדד ה- Standard & Poor's 500 עלה בקצב המהיר ביותר מאז 1955. בחודש ינואר ובחודש פברואר המדד עלה ב-5.5% ורשם את פתיחת השנה הטובה ביותר מאז 1998.

אחרי שתי בועות ב-10 השנים האחרונות, בועת ההייטק ובועת הנדל"ן המשקיעים נעשו יותר חשדנים לגבי עליות רציפות שנראות טובות מידי. המשקיעים חוששים שמשמעותם של צעדי הפד שמטרתם להמריץ את הכלכלה האמריקנית היא כי העליות בשווקים הם סוג של אשליה.

רוב המשקיעים משוכנעים כי עדיין אין סימנים לבועה אך חוששים שהשווקים מתחילים להיות בשלב ראשוני מאוד של ניפוח בועה כזו. "שוק המניות מתומחר יתר באופן מסוכן" מעריך Rob , Arnott מייסד חברת השקעות ומדגיש כדוגמה את אפל כמנייה שמתומחת ביתר.

לעומת זאת, על פי הדעות הרווחות, יש כמה אינדיקציות המראות כי השוק הוא לא בעיצומו של בועה בשלב זה. הערכות בקרב הכלכלנים הן כי למרות העליות בשווקים המשקיעים אינם אופטימיים באופן לא רציונלי. "בועות נוצרות כאשר יש הערכות גבוהות, כאשר מסתכלים סביב לא רואים שום סימן שמצביע על הערכות יתר שממריצות רכישות", אמר אנליסט בכיר.

סימן לבועה אפשר למצוא כאשר מניות עולות הרבה מעבר לסטנדרטים ההיסטוריים שלה, אמר ביל סטון, אסטרטג השקעות ב-PNC. זה לא קורה כרגע, אמר.

אי אפשר להתעלם גם ממצבה של הכלכלה על אפשרות של יצירת בועה, הכלכלה האמריקנית התכווצה ב-5% בשיעור שנתי כאשר המניות הגיעו לתחתית ב-2009. כרגע נרשמת צמיחה של כמעט 3%, במגזר העסקי נוספו עוד 222 אלף מקומות עבודה בפברואר, שיעור הגבוה ביותר מאז אפריל 2010. "הכלכלה לחלוטן מצדיקה את מהה שקורה בשוק המניות", אמר אסטרטג השקעות ב-Charles Schwab.