הנפט ירד ל-105 ד' לחבית; אופ"ק שוקל להגדיל את התפוקה

שר הנפט של כוויית: "אנו שוקלים הגדלת התפוקה" ■ איראן: "אין צורך בהגדלת תפוקת הנפט ואין מחסור בנפט. החששות - בעיקר פסיכולוגיים; תפוקת הנפט עדיין מעל רמת הביקוש"

אופ"ק מרגיע את הנפט: בסיום המסחר בבורסת הסחורות בניו יורק ירד מחירו של החוזה העתידי על הנפט הגולמי למסירה באפריל ב-42 סנט שהם כ-0.4% ונקבע ב-105.02 דולר לחבית, בכך נסוג מעט מחיר הנפט משיא של 29 חודשים שקבע אמש. זאת, לאחר יום תנודתי בו נפל ל-103 ד' לפני שטיפס ל-106 ד' וירד שוב.

מוקדם יותר היום ירד מחיר הנפט לשפל יומי של 103.33 דולר לחבית על רקע התבטאות של שר הנפט הכווייתי שאמר כי קרטל אופ"ק מנהל דיונים סביב השאלה האם להגדיל כעת את תפוקת הנפט שלו. במידה ותועלה התפוקה העולמית של אופ"ק תהיו זו הפעם הראשונה בשנתיים האחרונות שהארגון של המדינות יצואניות הנפט נוקט בפעולה להגברת התפוקה.

על רקע דברי השר הכוויתי, איראן הודיעה כי אין צורך בהגדלת תפוקת הנפט ואין מחסור בנפט. לטענת הנציג האיראני באופ"ק החששות בשוק הם בעיקר פסיכולוגיים וציין כי תפוקת הנפט היא עדיין מעל רמת הביקוש.

כזכור, המהומות בלוב שיבשו את אספקת הנפט מהמדינה. לוב הפיקה 1.6 מיליון חביות נפט מדי יום (כ-1.9% מהתפוקה העולמית) לפני שפרצו המהומות במדינה, אולם לפי דיווחים בתקשורת הזרה תפוקה זו נחתכה בחצי. בינתיים נראה כי מה שקורה בלוב הופך דומה יותר ויותר למלחמת אזרחים מאשר למהפכה עממית.

גורמים רשמיים בסעודיה אמרו בשבועות האחרונים כי במקרה של פגיעה בתפוקת הנפט העולמית תפעל סעודיה להגדלת התפוקה שלה. היום דווח בסוכנויות רויטרס ובלומברג כי שר הנפט הכווייתי אמר שאופ"ק שוקל כעת להגביר את תפוקתו, אולם הוא הדגיש כי לא התקבלה עדיין כל החלטה בעניין.

"אנו שוקלים הגדלת התפוקה", אמר השייח' אחמד אל-עבדאללה אל-סבאח. כאשר נשאל האם כוויית כבר הגדילה את תפוקת הנפט שלה, ענה: "עדיין לא הגדלנו את התפוקה".

בתוך כך, ה"פיינשל טיימס" מדווח היום כי מדינות החברות ב"אופ"ק - כווית, איחוד האמירויות וניגריה, מתכננות להגדיל את תפוקת הנפט עוד לפני חודש אפריל ב-300 אלף חביות ליום.