לקצץ את הפסגות של דמי הניהול

מעלים לכם דמי ניהול ללא צידוק ראוי? תהיו מודעים, תתעניינו, תבדקו חלופות, תפעילו לחץ, ואם צריך - עברו למתחרים

1. כאילו דבר לא קרה. כשצריכים להגדיל הכנסות ולשפר רווחים, או להחזיר הטבות שיווקיות שניתנות לקוחות נבחרים, מי שישלם על כך יהיו הלקוחות הקטנים יותר. אלה שפחות פעילים ומודעים.

כך, השבוע התבשרנו על ייקור נוסף שמתכנן בית ההשקעות פסגות לעשרות אלפים מלקוחות קופות הגמל שלו, וגם בחלק מקרנות הנאמנות. לא יהיה זה נועז מדי לנחש כי גוף הגמל הגדול בשוק נקט מהלך כזה מאחר שרכישת השליטה בו עלתה לאחרונה הרבה מאוד כסף לבעלי הבית החדשים מקרן אייפקס, שצריכים מקורות להצפת הערך בהשקעתם זו.

זה לא שאייפקס עושים מעשה אסור, אולם בשוק הפנסיוני - שוק המושתת על ניהול כספי אחרים בנאמנות, כשברקע ישנה חובת חיסכון לפנסיה - זה נראה ומרגיש רע.

למרות זאת, הניסיון בשוק ההון המקומי מלמד שמהלכים כמו זה שבו נקט פסגות, עובדים בדרך כלל. מעט מאוד מהעמיתים עוזבים בגלל העלאת דמי ניהול בקופת הגמל שלהם. כדי למנוע הישנות מהלכים מהסוג הזה, בסגנון של "נעשה מה שנרצה לטובתנו ואת החשבון נשאיר ללקוחות הרדומים", יש לשנות את המשוואה. מעלים לכם דמי ניהול ללא צידוק ראוי? תהיו מודעים, תתעניינו, תבדקו חלופות, תפעילו לחץ, ואם צריך עברו למתחרים.

2. בשנה החולפת שמענו מהרבה גורמים - האוצר, סוכני ביטוח ובוודאי גורמים בגופים המנהלים עצמם - שהציבור החל להפנים את העובדה שדמי ניהול הם למעשה מחיר על קבלת שירות. ככזה הוא יכול לעלות, אבל גם לרדת אם רק מפעילים לחץ. ואכן, נתוני 2010 מצביעים על ירידה מינורית בדמי הניהול הממוצעים בשוק הגמל, לאחר עליות חדות שרשמו בשנים שקדמו, בוודאי מבחינת הצרכן הפרטי.

ואולם, אין להסתנוור מהירידה הקלה בדמי הניהול, שבאה רק לאחר שחלק ניכר מהגופים המוסדיים הצליח להקים עליו התנגדות ציבורית נדירה. יותר מזה, אין להסתפק בהתרחבות הקהל המודע לסוגיה שמתקשר, מאיים ועומד על שלו, במטרה להשיג תנאים טובים יותר. עדיין מדובר בחלק מינורי מהאוכלוסייה, והרוב הגדול ממשיך לשלם באדישות את מה שגובים ממנו.

לכן, אסור להירדם שוב בשמירה, כמו שקרה לאחר השלמת רכישת קופות הגמל מהבנקים בעקבות רפורמת בכר, כשהגופים המנהלים בחנו את הגבולות וראו שהם יכולים לייקר דמי ניהול מתי ואיך שירצו. יש קבוצה די גדולה של גופים אחראיים שמספקים תשואות נאות ושירות טוב לא פחות מהמתחרים היקרים יותר. הסתייעו במי שמכיר את השוק ואל תפחדו לקבל החלטה.

3. פסגות עושה את מה שמותר לו בזמן שאנו עדיין ממתינים שהאוצר יוציא מהכוח אל הפועל את הצהרתו על חיתוך בדמי הניהול שמשלמים מרבית לקוחות הגמל. נראה כי בבית ההשקעות פשוט מנסים לתפוס מה שניתן לפני שתוכנית האוצר תכנס לתוקף. לכן, המהלך רק ממחיש עד כמה על האוצר למהר ולפעול להורדת דמי הניהול.

בסוף נובמבר פרסם האוצר את עיקרי התוכנית להגברת התחרות בשוק הגמל (שאגב, בחלקה הגדול נועדה לעזור לגופי גמל כמו פסגות), ובמסגרתה הבהיר כי יפחית את דמי הניהול הנגבים בשוק בפועל, מתקרה של 2% לתקרה של 1.2% מהצבירה ו-5% מהפרמיה.

באותם ימים אמרו במשרד כי התוכנית תפורסם אי שם במהלך המחצית הראשונה של 2011. כעת נראה שעדיף לא להמתין לפרסום תוכנית מלאה בעוד כמה חודשים (ורק אז להתחיל הליך של עוד מספר חודשים), אלא להקדים ולשחרר את ההתייחסות לדמי הניהול. אם האוצר כבר החליט על המהלך, חבל על זמן ההמתנה.