"פוטנציאל הגז מול חופי ישראל גדול פי 7.5 מ'לוויתן'"

מנכ"ל נובל אנרג'י סיפק רמז לקידוח הנפט ב"לוויתן" ואמר: תגליות הגז הן "רק ההתחלה" ■ מעריך כי בכל הפרויקטים הצפויים מול חופי ישראל יש פוטנציאל לגז טבעי בכמות של 120 TCF

מנכ"ל חברת נובל אנרג'י, השותפה הבכירה בקידוחי "תמר" ו"לוויתן", אמר אמש בכנס האנרגיה CERAWeek ביוסטון כי פרויקט "תמר" נמצא כיום בפיתוח בהשקעה בהיקף של כ-3 מיליארד דולר והוא צפוי לספק את צרכי החשמל של ישראל בעשרות השנים הקרובות.

הפרויקט הגדול יותר, לוויתן, ממצב את ישראל כיצואנית גז טבעי, משהו שלא היה ניתן לדמיין עד לפני שנים ספורות.

דיווידסון סיפק גם רמז דק לקידוח הנפט ב"לוויתן" ואמר: "אנחנו רק מתחילים במלאכה, יש לנו עוד הרבה קידוחי אקספלורציה בשנים הקרובות באיזור המבטיח הזה". הוא הוסיף כי הפוטנציאל באגן הלבנטיני מול חופי ישראל עומד על כ-120 TCF.

מדובר בכמות הגדולה פי 7.5 מהכמות עליה הכריזו עד היום השותפות בקידוח "לוויתן" (מלבד נובל אנרג'י שמחזיקה 39.66% שותפות בפרוייקט דלק קידוחים , אבנר יהש המחזיקות 22.67% כל אחת ורציו עם החזקה של 15% בפרוייקט).

עוד אמר דיווידסון כי בתוך 4 שנים תחנות הכוח של חברת החשמל החלו להשתמש בגז טבעי בכמות משמעותית שהביאה לחיסכון של כ-5 מיליארד דולר בעלויות.

בנוסף לישראל, נובל מחזיקה בזכויות לביצוע קידוח אקספלורציה בבלוק הדרום מזרחי של הים הקפריסאי הידוע בשמו "בלוק 12" שנמסר לנובל אנרג'י ב-2007 והינו הרשיון היחיד שחליקה קפריסין עד היום. על פי הערכות של מומחי אנרגיה מקומיים מכיל 10 TCF של גז טבעי, גדול מ"תמר" (8.5 TCF ) אך קטן מ"לוויתן" (16 TCF), הפרוייקטים הישראליים שגם בהם שותפה גם נובל אנרגי בשיעור משמעותי. הבלוק המדובר גובל באתר הקידוח בו נמצאת תגלית "לוויתן" בישראל. נזכיר כי ישראל וקפריסין הסכימו לאחרונה על קווי הגבול בין התגליות.