חדש: לא רק במטוסים - "קופסה שחורה" גם בכלי הרכב

בפינות הנסתרות מהעין מתחוללת מהפכה אמיתית בשוק הרכב ■ אמנם מרבית הטכנולוגיות החדשניות מוצעות בעיקר כאופציה, אך אט-אט הן הופכות לסטנדרט

לעתים נראה שההתקדמות הטכנולוגית בעולם הרכב איטית ושמרנית. הסיבה היא שההיכרות של רוב המשתמשים עם רכבם היא ברמת ממשק התפעול הבסיסי: מסובבים את המפתח, מתפעלים את הדוושות, את ההגה ואת מוט ההילוכים, ואולי גם כמה עזרי נוחות מתוחכמים כמו מצלמה ומערכת מולטימדיה.

אך בפינות הנסתרות מהעין מתחוללת מהפכה טכנולוגית אמיתית. יצרני הרכב עוקבים מקרוב אחרי ההתפתחויות העדכניות ביותר בעולם ההיי-טק, לעתים עד רמת הסטארט-אפ, וממהרים לאמץ טכנולוגיות עתידניות מעולם התקשורת, העיבוד והחישה. חלק מהטכנולוגיות הללו מוצעות כיום רק כאופציה או מותקנות רק ברכבי יוקרה. אך מרביתן הופכות לסטנדרט ועתידות לשנות משמעותית את מערכת היחסים שלנו עם המכונית, בסיוע פעיל של הרגולטור. הנה שתי דוגמאות.

קופסה שחורה

כולם מכירים את "הקופסה השחורה" במטוסים, שאוספת ומקליטה נתונים במהלך הטיסה. רבים יופתעו לגלות שגם בכלי הרכב שלהם יש כיום קופסה דומה, למרות שזו לא "קופסה" אלא אוסף של צ'יפים שמחברים בין מערכת הניהול המרכזית של המנוע וחיישני הבטיחות השונים ברכב לרכיב זיכרון קטן. קופסה זו - המכונה EDR, "מקליט נתוני אירוע" או ADR, "מקליט נתונים אוטומטי" - מותקנת לרוב בתוך מערכת הבקרה של כריות האוויר.

ברגע שמעבד הנתונים שלה מזהה נתונים שאופייניים לתאונה מתקרבת או לתאונה בפועל כמו הפעלה אגרסיבית של הבלמים, האטה חריפה או פגיעה פיזית שמפעילה את כריות האוויר, הוא שומר בזמן אמת סט נתונים רלוונטיים לתאונה כמו עוצמת ההאטה (באמצעות חיישני G), עוצמת הלחיצה על דוושת הגז ו/או הבלמים, מצב מערכת ABS, הפעלת מותחני חגורות הבטיחות ועוד. הנתונים נשמרים על זיכרון פלאש חסין ומוגן.

אז אם מערכת זו קיימת ברוב כלי הרכב מהשנים האחרונות, איך ייתכן שלא שמענו עליה? הסיבה פשוטה. יצרני הרכב נוטים להתייחס לנתוני מערכת זו כ"נתונים פנימיים" למטרות כמו ניתוח ביצועים, קריאות לתיקון, ובמידת הצורך גם כאמצעי משפטי. הנתונים הללו מוצפנים בקודים פנימיים של היצרן וניתנים להפקה, לקריאה ולניתוח רק באמצעות מכשור ייעודי שלו הקיים במוסכים מורשים או אצלו.

אך המצב עתיד להשתנות בקרוב מאוד. החל מהשנה הבאה תחייב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים של ארה"ב (NHTSA) את היצרנים לאגור את נתוני הקופסה בצורה תקנית ואחידה, שניתנת לקריאה ע"י ציוד כללי ולא ייחודי ליצרן. הרשות גם קבעה סט של 15 נתונים הכרחיים שיאספו ע"י הקופסה. גם האיחוד האירופי עובד כיום על סטנדרט דומה.

כשהתקן הבין-לאומי ייושם, הוא יצור מהפכה אמיתית בניתוח תאונות. למשל, בתביעות משפטיות ניתן יהיה להשתמש בנתונים כהוכחה מצד התביעה/ההגנה בכתבי אישום נגד נהגים; וחברות הביטוח יוכלו "לתפור" חבילות ביטוח ייעודיות ללקוחות עפ"י רמת הסיכון שנגזרת ממספר ה"כמעט תאונות" שעליהן הנהג, כמובן, לא דיווח.

חיישן לחץ אוויר

רוב הנהגים נוטים להתעלם מהצמיגים, אלא אם כן נוצר בהם נקר או שהם נפסלים בטסט. אבל ללחץ האוויר השפעה רבה ולא רק על בטיחות ונוחות הנסיעה, אלא גם על צריכת הדלק והזיהום שלו. לכן, החל מהשנה הבאה יחייב השוק האירופי את היצרן להתקין חיישני לחץ אוויר בצמיגים, שמדווחים את הנתונים אלחוטית בטכנולוגיית RFI לצג ולמערכת התרעה ברכב. המערכות הללו מוסיפות כמה עשרות אירו למחיר הרכב, אך הן צפויות לקבל (גם אצלנו) פטור ממס קנייה.