סקנדינביה בהרי יהודה: פסטיבל האוכל הכפרי מקבל תפנית מעניינת

פסטיבל האוכל הכפרי בהרי יהודה מגיע השנה עם טאץ' סקנדינבי ■ "גלובס" קיבץ עבורכם המלצות ל-4 מטבחים סקנדינביים שפחות מוכרים לחיך הישראלי ושמאוד כדי לנסות אותם במסגרת הפסטיבל

פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה, המתקיים מזה השנה ה-11, מהווה הזדמנות קולינרית-תרבותית נפלאה להתוודע אל פסיפס רב-גוני של מאכלים וריחות. השנה באים לידי ביטוי בפסטיבל טעמים נוספים מעבר למטבחים האתניים הקלאסיים האופייניים לאזור. כך תוכלו למצוא שם אוכל דרום אפריקאי לצד המטבח הכורדי, מטבח איטלקי לצד זה הסורי ועוד שפע של טעמים וריחות הנושבים מכל קצוות תבל.

זוהי השנה הרביעית שבה אנחנו מסקרים את אירועי הפסטיבל, והשנה דווקא בחרנו להעניק לכם הצצה אל המטבח הסקנדינבי. מדובר בקולינריה ייחודית, שכמעט ואינה מוכרת לחיך הישראלי. כזאת שטעמיה כמעט ואינם באים לידי ביטוי בהווי המסעדות הישראלי בכלל, ובנוף הרי יהודה בפרט.

ואולי לפני שנספר אודות המקומות המגישים תקרובת סקנדינבית, נקדיש מספר משפטים למהותה של הקולינריה הסקנדינבית וגם נספר מעט אודות נציגיו במרחב ההררי. או במילים אחרות: כיצד הגיעו ויקינגים מסוקסים לאזור הרי יהודה והאם מפכה בחבל עדולם נהר סודי של דגי סלמון ורדרדים. התשובה לשאלות הללו פרקטית להחריד. את האוכל הסקנדינבי "ייבאו" לאזור המתנדבים והמתנדבות זהובי הבלורית שהגיעו לקיבוצי הסביבה בתקופה שבה קיבוצים היו מה שהם היו. שם, על-פי הנרטיב המוכר הם התאהבו, נישאו לבני זוג ישראליים ובכך נטעו יתד בארץ הקודש.

את מאכלי ארצם הם הגישו במטבחיהם הפרטיים, לילדים ולחברים והסתפקו בזאת, בעיקר בשל היעדר חומרי הגלם הרצויים. עד שהגיע פסטיבל האוכל הכפרי האחרון שהכריח אותם לצאת מדלת אמותיהם.

המטבח הסקנדינבי הוא במהותו מטבח איכרים קדום. תקופות של עוני בשנים עברו, בשילוב מיקום נידח ותנאי שטח ומזג אוויר קשים הפכו את המטבח הסקנדינבי לדל יחסית במרכיבים ובטכניקות וירטואוזיות. חשוב לזכור שהמטבח הסקנדינבי אינו עשוי מקשה אחת, וישנן מנות טיפוסיות למטבח השוודי, הנורבגי, הפיני והדני, אם כי המשותף לכולם הוא השימוש בדגים מאיכות מעולה - סלמון, הרינג ודגי הקוד השוחים שם בשפע, כמו גם בשר צייד (בעיקר אייל) . מאפיין נוסף של מטבח זה הינו מינימליזם בתיבול. להוציא מלח, פלפל ותיבול עוגות ועוגיות בג'ינג'ר, כמעט ולא ניתן למצוא תבלינים במטבח הסקנדינבי. כל אלה יחדיו מהווים הסבר להיעדרו של מטבח זה מהנוף המקומי. ובכל זאת אנו ממליצים לנסות ולחוות את המטבח הסקנדינבי על קצה המזלג. להלן טעימה מארבעה מטבחים סקנדינבים המציגים בפסטיבל האוכל הכפרי.

שניים פינים ובופה גדול

את הסיור הקולינרי התחלנו במעוז סקנדינבי מוכר יחסית - מושב יד השמונה. מושב יפהפה המשקיף על נופי ההרים ומשובץ פריחת צבעוני פרא ורקפות. על קצה המזלג, סיפורו של המושב הזה מספר את סיפורם של קבוצת מתנדבים מפינלנד שעלו לארץ על בסיס אמונתם בתנ"ך ומתוך רצון לעזור לעם ישראל בבניין הארץ. אל גרעין זה הצטרפו בהמשך ישראלים יהודיים, המאמינים בתנ"ך ובברית החדשה, ויחד הם הקימו כפר אירוח, מסעדה, כפר תנ"כי שמומלץ לבקר בו וכמובן סאונה פינית.

ארוחת הבראנץ' המוגשת ביד השמונה מזה שנים, מפורסמת בזכות עושרה הרב ושנויה במחלוקת בשל איכותה. הישראלים, חובבי ה"בופה", מגיעים מידי שישי למקום ומשלמים 115 שקל, מחיר גבוה יחסית, בעבור ארוחה הסותמת אותם עד לארוחת ליל שישי, לכל הפחות.

לקראת הפסטיבל, תוצג במסגרת הבראנץ', פינה סקנדינבית, ובה מגוון דגים מעושנים - סלמון, לקרדה, מקרוסקה והרינג - כולם לטעמנו באיכות בינונית, תפוחי אדמה בשמנת וגולת הכותרת - לחמי מחמצת, שיפון וקרקרים זרועי פשתן ושומשום נפלאים במיוחד של "עופר ודיטרה" צמד אופים מוכשר במיוחד.

בראנץ' ביד השמונה: שישי 09:30-14:00, חובה להזמין מקומות מראש בטלפון: 02-5343956. מחיר: 115 שקל לאדם, 70 שקל לילד כולל שתייה קרה וחמה

סלמון נורווגי וקפה פיני משובח

נסיעה קצרה ומתפתלת בין סמטאות היישוב "מעוז ציון" ונזרקנו באחת אל בקתת הארחה מופלאה, שבכמותה נתקלים רק בטיולים מנומנמים במערב אירופה. סיפורו של "Rose of Castel", הינו סיפור מרתק אודות קבוצת פינים אוהבי ישראל, שהקימו בתשומת לב ובאהבה גדולה את בית ההארחה הקסום הזה.

המקום מעוצב בטוב טעם ובפשטות פינית, מוקפד וצנוע ובעיקר מתאפיין באווירה נפלאה ובאנרגיות טובות. את המקום מתחזקים תושבי 120 חברי עמותה פינית, המתגוררים בכפר צפונית להלסינקי, ומגיעים לישראל בתורנות כדי לעבוד בבית ההארחה - מי במטבח, מי בעבודות הגינון המטופח המקיף את בית הארחה, ומי באירוח ובתחזוקת המקום. במסעם לארץ הקדוש, מייבאים איתם הפינים במזוודותיהם, שלל מטעמים המרכיבים את ארוחת הבוקר הצנועה והמופלאה של המקום - דגי סלמון מעושנים ונהדרים, לחמי שיפון כהים, קפה פיני נפלא, ריבות מקסימות של גרגרי יער, שוקולד פיני ועוד.

מזנון ארוחת הבוקר משתנה בהתאם לטבחים המגיעים לארץ ולחומרי הגלם המגיעים במזוודת הקסמים.

לפעמים מוגשת במקום חביתה תפוחה ממולאת בפטריות, תמיד יש דייסה סמיכה, פשטידה טובה, שפע ירקות טריים, גבינות תוצרת חוץ, עוגת גזר משובחת וכמובן כריכי smorgesbard פתוחים מלחם שיפון כהה ועליהם גבינת שמנת, פרוסות של סלמון מופלא וגבעולי שמיר, עשב התיבול הנפוץ במטבח הסקנדינבי.

גולת הכותרת בביקור במקום, לטעמנו, היא ההזדמנות הנדירה לפגוש באנשים המופלאים הללו, שבאים לישראל ממניעים של אהבה טהורה.

ROSE OF CASTEL, מעוז ציון. בשל קוטנו של המקום, חובה להזמין מראש, הפינים אינם בנויים לספונטניות. טלפון: 02-5341744. מחיר הארוחה: 65 שקל לאדם

יין חם, עוגיות ג'ינג'ר וריהוט שבדי

אתנחתא קצרה מהעם הפיני לטובת נציגות שבדית, ואנחנו במושב צפרירים, המשקיף על חבל עדולם היפהפה. ביישוב צפרירים בנו את ביתם אסף ורחל רינת, היא שבדית שעלתה לישראל כילדה, והוא ישראלי מלח הארץ. כבת לעם חובב ריהוט, הקימה רינת בחצר המושב חנות המוכרת שלל פרטי יד שנייה נדירים, כלים ואביזרים שאת כולם אספה במסעותיה ברחבי שווקי פשפשים בשבדיה. LOOPIS הוא שם החנות, שפירושו בשבדית: שוק פשפשים.

כתמיכה קולינרית לשיטוט המרנין בקרב אוסף הפריטים היפים, מגישה רחל Glogg - משקה יין חם ומתובל ולצידו PEPPARKAKA, עוגיות ג'ינג'ר שבדיות מסורתיות. שניהם משתלבים היטב באתנחתא של קניות ביום סגרירי.

LOPPIS - משק 1,צפרירים. טלפון: 054-7677611. יין חם ועוגיות: 10 שקל

מרק סלמון וסיפור אהבה

רות הפינית ואלון הישראלי נשואים בזכות מאיר בנאי. איך? תשאלו את רות בואכם לטעום את מרק הסלמון בשמנת ואת לחם השאורה הפיני שהיא מכינה לכבוד הפסטיבל במסעדת "שביל עיזים" שביישוב טל שחר. המקום, מחלבה, דיר עיזים ומסעדה, עבר גלגולים רבים עד שהגיע לידם של בני הזוג, ששדרגו את התפריט ואת גבינות העיזים הנמכרות במקום. זה המקום להביא עמכם את הטף, שיכול להתרוצץ בחופשיות בין כרי הדשא ואף ללטף את הגדיים, בזמן שאתם מתמסרים למרק הסמיך והשמנתי הגדוש בפיסות ורדרדות של סלמון, בקוביות תפוחי אדמה ובשמיר. במרק רצוי לטבול לחם שעורה מופלא שנאפה על-פי מתכון של הסבתא הפינית של רות ולקינוח מוגשות עוגות שמרים הנקראות בפינית: PULLA.

שביל עיזים - טל שחר. טלפון: 08-9495964. מחיר לארוחה הפינית: 58 שקל. כשר וסגור בשבת פסטיבל האוכל הכפר במטה יהודה: 4-26 מרץ, 2011 מרכז מידע לשלל אירועי הפסטיבל: 08-8502240 לפרטים לחץ כאן.