תגובות סוערות בשוק למדד פברואר; מריל לינץ': "אינפלציה מכוערת בישראל; פישר יעלה את הריבית"

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.3% בפברואר והרים את האינפלציה השנתית ל-4.2% - הרבה מעל היעד הממשלתי ■ בבנקים הזרים מעלים את תחזיות הריבית: גולדמן זאקס צופה העלאת הריבית ל-4.25% השנה ו-5.25% בשנה הבאה ■ מה יעשה פישר בסוף החודש?

תגובות סוערות בקרב הבנקים הזרים למדד המחירים לצרכן לחודש פברואר, שעלה ב-0.3% והביא בכך את האינפלציה השנתית ל-4.2%. בשוק ציפו למדד נמוך יותר (0.1%) אך ההפתעה הרעה אמש הדגישה את בעיית האינפלציה בישראל, בעיקר נוכח עליית מחירי הנפט והסחורות, לצד עליית יוקר המחיה בישראל בחודשים האחרונים.

"אינפלציה מכוערת", כותב הכלכלן ז'אן-מישל סליבה ממריל לינץ', בסקירה שהפיץ ללקוחותיו. "מדד פברואר היה קריאת אינפלציה נוראית עם עליות מחירים כמעט בכל הקטגוריות". סליבה מעריך כי הנגיד סטנלי פישר יעלה את הריבית בסוף החודש: "גם ציפיות האינפלציה בעלייה, כך שבנק ישראל ימשיך בהידוק המוניטארי".

אך מריל לינץ' לא לבד. גם בבנק האמריקני JP מורגן מעריכים כי האינפלציה תמשיך להיות גבוהה מהיעד הממשלתי ותעמוד על 3.5%-4% ב-6-12 החודשים הקרובים, כלומר האנליסטים לא צופים ירידה של האינפלציה חזרה לתוך היעד לפחות בשנה הקרובה. יתרה מזאת, הם מדגישים כי ישנו סיכוי לחריגת האינפלציה גם מהתחזיות הגבוהות שלהם.

"בנק ישראל יעלה את הריבית מרמה של 2.5% היום לרמה של 4% עד סוף השנה ו-5% בשנה הבאה", מעריך הכלכלן מירוסלב פלוג'ר מ-JP מורגן. עם זאת, הוא מעריך כי נוכח האסון ביפן והתנודות בשווקים הפיננסיים, פישר יבחר שלא להעלות את הריבית החודש וימתין לחודש הבא עם העלאת הריבית.

בנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס, לעומת זאת, צופה בוודאות העלאת ריבית של 0.25% בסוף החודש. "בשורה התחתונה, השילוב של אינפלציה וצמיחה גבוהות יחייב האצה מהותית של ההידוק המוניטארי. אנו מעריכים שהריבית תעלה ל-4.25% השנה ול-5.25% בשנה הבאה", כותבים כלכלני גולדמן זאקס.