ברייטסורס גייסה 122 מ' ד' לפי שווי של 700-800 מ' ד'

חברת הקלינטק הישראלית-אמריקנית גייסה את הסכום הגבוה ביותר - 450 מיליון דולר בחמש שנים

חברת הקלינטק הישראלית-אמריקנית BrightSource Energy מתקדמת עם סבב גיוס ההון החמישי שלה. החברה דיווחה השבוע לרשות ניירות ערך האמריקנית (SEC) כי הושקעו בה 122.5 מיליון דולר במניות ובאופציות, כחלק מסיבוב גיוס המתוכנן להיות בהיקף של 125 מיליון דולר.

לפי הערכות שפורסמו באתר VentureWire, השווי של החברה בגיוס זה הוא 700-800 מיליון דולר אחרי הכסף. בגיוס השתתפו משקיעיה הוותיקים ולצידם הצטרפו משקיעים חדשים. בחברת ברייטסורס ביקשו שלא להגיב על המידע.

ברייטסורס, המפתחת תחנות כוח תרמו-סולאריות בקנה מידה ענק, אינה חברת סטארט-אפ במובן הרגיל של המילה. היא חברת הטכנולוגיה בעלת הזיקה הישראלית שגייסה את הסכום הגבוה ביותר - 450 מיליון דולר בחמש שנים. סבב הגיוס הקודם הסתיים בסתיו 2010 ובו היא גייסה 176 מיליון דולר.

גם רשימת המשקיעים המכובדת שלה מראה כי החברה אינה סטארט-אפ קלאסי, ואין לה כמעט קרנות הון סיכון קלאסיות שמממנות אותה אלא בעיקר בנקים ותאגידים. על בעלי המניות נמנים: קרן ההון סיכון של הממשלה הרוסית; קרן ההון סיכון DFJ; ונטג' פוינט; מורגן סטנלי; חברת התעשייה אלסטום; חברת ההשקעות בלאק ריבר; BP אלטרנטיב; קרן הפנסיה קלסטרס; קרן ההון סיכון שברון ו-Google.org.

ברייטסורס אנרג'י היא החברה-האם של ברייטסורס, יצרנית פתרונות האנרגיה הסולארית הישראלית שנקראה בעבר לוז 2. חברה זו הוקמה על בסיסה של חברת לוז שפעלה בשנות ה-80 במדבר מוהאבי שבקליפורניה והוקמה על-ידי ארנולד גולדמן. הטכנולוגיה שלה משתמשת במראות כדי לרכז את אור השמש למגדל מרכזי, שם החום הופך לקיטור המניע את הטורבינות המייצרות את החשמל. באופן זה, ניתן לצמצם את התלות בדלקים.

הגיוס הנוכחי נעשה בסיוע קבוצת הפיננסיים Advanced Equity המתמחה במתן שירותים לחברות לפני הנפקה ראשונה. בסוף 2010 נודע כי ברייטסורס נערכת להנפקה ראשונה בנאסד"ק וכי שכרה את שירותי בנקאי ההשקעות מורגן סטנלי וגולדמן זאקס. גיוס ההון הנוכחי מראה שברייטסורס כנראה תחכה עוד מעט לפני שתצא להנפקה ציבורית, ולכן הוא בבחינת גיוס-גישור (Mezzanine).

הגיוס נעשה במקביל להשלמת תהליך קבלת הלוואת מענק בהיקף של 1.37 מיליארד דולר ממשרד האנרגיה האמריקני, שתשמש את החברה לבניית תחנת כוח גדולה במדבר מוהאבי. אחד מתנאי ההלוואה היה שהחברה תצליח לגייס הון נוסף ממשקיעים פרטיים. תחנת הכוח של ברייטסורס היא פרויקט האנרגיה הסולארית הגדול בעולם, והיא אמורה להביא להכפלת כמות החשמל התרמו-סולארי המיוצרת כיום בארה"ב. כמו-כן, החברה מפעילה מתקן ניסויי במישור רותם בנגב.

עד להשלמת בניית המתקן, ברייטסורס לא תייצר הכנסות משמעותיות. כדי לשפר את השורה העליונה של הדו"חות, החברה החלה להעניק רישיונות שימוש לטכנולוגיה שלה.