בעקבות הרעש ביפן: חשש למחסור עולמי בסמארטפונים

רעידת האדמה ההרסנית שאירעה ביפן משבשת אספקת רכיבי אלקטרוניקה מהותיים לתעשייה - מה שהביא גם לשיא במחירי הרכיבים

רעידת האדמה ההרסנית שאירעה ביפן בסוף השבוע שעבר משבשת אספקת רכיבי אלקטרוניקה מהותיים לתעשייה - מה שהביא גם לשיא במחירי הרכיבים.

במקרה שאספקת הרכיבים מיפן תופסק, אפילו לתקופה של מספר שבועות בלבד - עלולים מחיריהם הגבוהים של הרכיבים הללו להישאר כך למשך מספר חודשים. מצב זה עשוי להשליך ישירות גם לתחום מוצרי האלקטרוניקה הבידורית - ועלול להביא למצב של מחסור במכשירים כמו טאבלטים וסמארטפונים, וכן לעלייה במחיריהם לצרכנים.

יפן היא אחת המדינות המובילות בייצור שבבים לתעשיית האלקטרוניקה, והיא אחראית ל-20% מתוצרת המוליכים למחצה המשמשים את התעשייה. נכון לעכשיו, כל מפעלי הייצור של החברות היפניות אינם פועלים.

גם אם הנזק שנגרם להם יתברר לבסוף כשולי, הקשיים העתידים לבוא באספקת החשמל במדינה ובשינוע הסחורות בה יובילו לזינוק במחירי מוצרי האלקטרוניקה - כך מעריכים בחברת המחקר iSuppli.

המשבר ביפן עלול להשפיע גם על מוצרים דוגמת שבבי זיכרונות פלאש מסוג NAND, המשמשים לרוב בתעשיית הטלפונים הניידים, שבבי זיכרונות מסוג DRAM וצגי LCD.

קינגסטון, אחת מיצרניות שבבי ה-NAND וה-DRAM המובילות בעולם, הודיעה כי "ההערכות לגבי תגובת שוק האלקטרוניקה לאסון ביפן הן ספקולטיביות בלבד בשלב זה". עם זאת, החברה ציינה כי "ייתכנו בעיות לוגיסטיות בהפצת רכיבים אלקטרוניים אל מחוץ ליפן".

חברת טושיבה, המספקת כשליש משבבי זיכרון ה-NAND המשמשים בתעשייה העולמית, הודיעה כי אינה יודעת מתי ישוב לפעול מפעל הייצור שלה בעיר איווטה ביפן.

החברה הטייוואנית Wintek, המייצרת את מסכי המגע המשמשים במכשירי האייפד של אפל, ציינה כי יש לה במלאי אספקה לעוד שבועיים, וכי השפעת הרעש עליה בטווח הקצר תהיה מוגבלת.

דייל פורד, אנליסט בכיר ב-iSuppli, מציין כי שרשרת האספקה של אפל פועלת כשורה, אם כי "המתחרות של אפל בשוק הטאבלטים עלולות להיתקל בקשיים".