מנהלי התיקים בעקבות השוק: תשואה שלילית בפברואר

מדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון ו"גלובס" מלמד עוד, כי היקף המזומנים ירד והחשיפה לחו"ל עלתה

המהומות בעולם הערבי השפיעו לרעה על הבורסה הישראלית בפברואר, וממוצע ביצועי מנהלי התיקים האישיים בכל המסלולים יישר קו, עם תשואה שלילית של 0.1% - כך מלמד מדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון ו"גלובס". המדד מציג את ממוצע הביצועים של מנהלי ההשקעות המובילים בישראל, שפעילותם מהווה כ-80% מענף ניהול התיקים והם מנהלים יחדיו כ-70 מיליארד שקל. בין אלו: אנליסט, כלל פיננסים, פסגות, אי.בי.אי, ילין לפידות, מגדל שוקי הון, אלטשולר שחם, תמיר פישמן ומיטב.

בעוד שחודש פברואר המשיך לחייך לבורסות העולם, עם עלייה של כ-3.2% במדדי S&P 500 ו-MSCI World, ושל 2% ב-Euro Stocks, הסיפור באחד העם היה שונה: מדד ת"א 100 ירד ב-1.2%, ת"א 25 ב-0.2%, והמסלול המנייתי של מדד מנהלי התיקים ירד אף הוא ב-1.2%, בדומה למדד הייחוס שלו - ת"א 100.

"בשל המשך העלייה בשווקים הזרים לעומת השוק המקומי, מנהלי תיקים המתמחים בחו"ל פותחים פער על עמיתיהם. בעיקר אם השכילו לגדר עצמם מחשיפה מטבעית לדולר, שנחלש בפברואר ב-2.4% לעומת השקל", אומר אבי מנדה, מנכ"ל קלי שוקי הון.

המסלול הסולידי (ללא מניות) של מנהלי התיקים היה חיובי, בשיעור דומה לזה של מדד הבנצ'מרק - עלייה של 0.4% מול עלייה של 0.43% במדד האג"ח הכללי. גם בחישוב שנתי, הניבו מנהלי התיקים תשואה זהה לזו של הבנצ'מרק - עלייה של 6.7%.

בפילוח מסלולי השקעה - 20/80 ו-30/70 (חשיפה של 20% ו-30% למניות, בהתאמה), ניתן לראות שמנהלי התיקים הציגו תשואה אפסית ובכך תאמו את ביצועי השוק: מסלול 20/80 עלה בממוצע ב-0.1%, לעומת עלייה מקבילה של 0.11% במדד השוק, ובמסלול 70/30 לא חל כל שינוי - 0% תשואה מול ירידה של 0.04% במדד השוק.

החשיפה לחו"ל משתלמת

בחינת המגמות במסלול 30/70 מעלה כי מנהלי ההשקעות מנצלים הזדמנויות ומקטינים את הרכב המזומן בתיק: המזומן, המהווה כ-5% מהתיק הממוצע, ירד בפברואר ב-14.2%, בשעה שהמנהלים המשיכו להגדיל גם החודש את הפוזיציה במניות חו"ל, עלייה של 13.1% בהשוואה לינואר, אשר הביאה את מניות חו"ל לתפוס נתח של כ-6.9% מהתיק.

בהרכב האג"ח במסלול זה עלה מרכיב האג"ח הממשלתיות הצמודות ב-6.8%. כן, ניתן לראות ירידה בשיעור נמוך של 1.2% בחשיפה לאפיק הקונצרניות הצמודות, אך עלייה חדה של 27.1% בחשיפה לאפיק הקונצרני השקלי, המהווה כעת כ-5.5% מהרכב המסלול.

לעלייה החדה באפיק זה תרם בעיקר מרכיב האג"ח הממשלתיות השקליות, שירד ב-5.2%, ככל הנראה בשל עליית פרמיית הסיכון של מדינת ישראל בעקבות האירועים האחרונים במזה"ת.

"ההשקעה באג"ח מאתגרת מאוד בתקופה הנוכחית, בייחוד על רקע התשואות הנמוכות, ציפיות האינפלציה והעלאות הריבית", מציין מנדה. "מנהלי ההשקעות מחפשים כיוון ושוקלים צעדיהם ביחס לאג"ח הקונצרניות, כאשר מנהלי תיקים רבים שוקלים את הגדלת אפיק האג"ח בריבית משתנה".

מסלול 30/70 במדד מנהלי התיקים עלה ב-12 החודשים האחרונים ב-7.8%, בהשוואה לעלייה של 7.36% במדד הייחוס המקביל של השוק. עם זאת, יש לזכור שמדד מנהלי התיקים מציג תשואות ממוצעות ברוטו, לפני דמי ניהול הנתונים למו"מ בין מנהלי התיקים ללקוחותיהם.

תיק פופולרי
 תיק פופולרי