חברת חשמל במו"מ להקמת תחנת כוח עם ח"ל

התחנה, שתופעל בגז טבעי, תהיה בהספק 440 מגוואט ועלותה יותר מחצי מיליארד דולר ■ לפי ההצעה, הבעלות על התחנה תחולק 40% לחברת חשמל, 40% ליזם ו-20% לעובדים

החברה לישראל וחברת החשמל מבקשות להקים במשותף את תחנת הכוח באלון תבור. התחנה, שתופעל בגז טבעי, תהיה בהספק 440 מגוואט ועלותה יותר מחצי מיליארד דולר. לפי ההצעה, יקבלו גם עובדי חברת החשמל חלק מהבעלות על התחנה העתידית, שתתחלק בין חברת החשמל (40%), היזם הפרטי (40%), והעובדים (20%).

ההצעה החדשנית מציגה פתרון יצירתי לבעיות המימון של חברת החשמל. החברה לישראל תממן את הקמת התחנה, וחברת החשמל תקבל את חלקה בבעלות בתמורה להקמת התחנה. נכון להיום, מתעכבת תוכנית הפיתוח של חברת החשמל בשל מצבה הפיננסי הרעוע של החברה וסירובה של המדינה להזרים לה הון, או לממן בנייה של תחנות כוח חדשות באמצעות העלאת תעריף החשמל.

מצד שני, התוכנית סוטה ממתווה השינוי המבני בחברת החשמל, שבמסגרתו אמורה התחנה באלון תבור להימכר במלואה ליזם פרטי, יחד עם תחנות הכוח של חברת החשמל ברמת חובב.

ל"גלובס" נודע כי אתמול (ד') נערכה ישיבה בנושא באוצר בהשתתפות מנכ"ל האוצר, חיים שני, מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד, ומנכ"ל חברת החשמל היוצא, עמוס לסקר. בפגישה השתתפו גם שוקי גולד, מנכ"ל IC-Power, זרוע האנרגיה של החברה לישראל, ועו"ד משה שחל מצד היזמים וכן סגן היועץ המשפטי של האוצר, עו"ד אלדר דוכן, ונציג אגף התקציבים.

נציגי היזמים הבהירו בפגישה כי לא יתנגדו לעריכת מכרז להקמת התחנה, במידה שהחוק מחייב זאת. נציגי חברת החשמל והחברה לישראל אמרו כי ניתן יהיה להקים את התחנה בזמן שיא של 27 חודשים מרגע קבלת ההחלטה, ובדרך זו ניתן יהיה לספק את המחסור הצפוי בחשמל בקיץ 2013.

הם ציינו כי חברת OPC של החברה לישראל (80%) וויאוליה (20%) מקימה תחנת כוח במישור רותם, שתתחיל לפעול בסוף 2012. OPC, שהתקשרה בעסקה עם POSCO הקוריאנית לאספקה של טורבינת גז בהספק 440 מגוואט עבור התחנה, קיבלה במסגרת העסקה אופציה לטורבינה נוספת. טורבינה זו תוכל להיות זמינה עבור תחנת הכוח באלון תבור.

התוכנית המקורית של החברה לישראל הייתה להקים תחנת כוח בהספק של 200 עד 400 מגוואט במתחם בתי הזיקוק בחיפה, אולם הקמת הטורבינה באלון תבור מייתרת את הצורך בהקמת התחנה ומבטיחה שלתחנה באלון תבור יהיה צרכן עוגן משמעותי בדמותם של בתי הזיקוק ומפעלי הכימיקלים.

הקמת תחנת הכוח באלון תבור תוכננה במסגרת שלב ב' של תוכנית החירום, אך הוצאה ממנה בהמלצת צוות 90 הימים שמינה ראש הממשלה, בראשות מנכ"ל האוצר, חיים שני. הצוות הגיע למסקנה כי אין צורך מיידי בהקמת התחנה.