מנכ"ל בזן ישר בן-מרדכי פורש מתפקידו; הדוחות מאכזבים

למרות העזיבה יוסיף ישר בן מרדכי לשמש כיועץ לבזן *הרבעון הרביעי הסתיים בהפסד תפעולי

ישר בן מרדכי, מנכ"ל בזן הוותיק, פורש מתפקידו. בכך מסכם בן מרדכי 30 שנה בבזן (בית הזיקוק בחיפה), מהן 11 בתפקיד המנכ"ל. "התחלתי לעבוד כסטודנט בבית הזיקוק באשדוד, ועברתי שם תפקידים רבים כמהנדס, עד המעבר לבית הזיקוק בחיפה באמצע שנות התשעים", אמר היום בן מרדכי. "בחיפה בניתי את מערך התכנון, הפכתי להיות סמנכ"ל המסחר, וב-2000 מוניתי למנכ"ל. מאז לא היה לי יום אחד משעמם".

בן מרדכי יישאר בתפקיד עד למציאת מחליף וחפיפתו, ולאחר מכן ישמש במשך שנתיים כיועץ לחברה, ויהיה אחראי לקידום הפרויקטים העיקריים המוקמים על ידיה, ויסייע בפיתוחם של עסקים נוספים. בעלי המניות הגדולים בבזן הם החברה לישראל של משפחת עופר (37.1%) והפטרוכימיים של דיוויד פדרמן (30.7%).

בן מרדכי זכה בשנה החולפת לשכר בעלות של 2.8 מיליון שקל (234 אלף שקל בחודש). ברשותו נותרו גם 4.5 מיליון אופציות של בזן שהוענקו לו בשנת 2007 במחיר מימוש של כ-3.3 שקל למניה, הגבוה בכ-35% ממחיר המניה הנוכחי.

ההודעה על פרישתו של בן מרדכי נעשתה בסמוך לפרסום דוחות בזן לרבעון הרביעי של 2010, שהתוצאות בו היו נמוכות מהמצופה. ברבעון נרשם הפסד תפעולי על רקע השבתת בית הזיקוק לצורך עבודות תחזוקה, שהתארכו מעבר למתוכנן.

עקב כך, עבד בית הזיקוק ברבעון זה בניצולת נמוכה של 32.7%, לעומת ניצולת של 81.6% ברבעון הרביעי של 2009. בכל שנת 2010, עבד בית הזיקוק בניצולת של 78.8%, ירידה קלה ביחס לניצולת בשנת 2009, שגם בה ביצעה החברה שדרוגים לחלק ממתקניה.

במגזר הזיקוק רשמה החברה הפסד של 19 מיליון דולר ברבעון הרביעי, וזאת ביחס לרווח דומה ברבעון הרביעי של 2009. מרווח הזיקוק של בזן ברבעון זה עמד על 3.6 דולר לחבית, וזאת כאשר מרווח הייחוס עמד על 2.8 מיליון דולר לחבית. ההפסד במגזר זה היה גבוה הרבה יותר אלמלא רווחי מלאי של 17 מיליון דולר.

מגזר הפטרוכימיה, שהפעילות בו נעשית על ידי החברה הבת, כרמל אולפינים (כאו"ל), המשיך ליהנות ממרווחים גבוהים, ורשם רווח תפעולי של 11 מיליון דולר, ביחס לרווח של 6 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2009. במגזר הסחר הצטמצם ההפסד ב-28.6%, ל-5 מיליון דולר.

הטבת מס של 74 מיליון שקל

בשורה התחתונה רשמה החברה ברבעון הרביעי רווח נקי של 24 מיליון דולר, הנובע מהטבת מס בגובה של 74 מיליון דולר, בשל היותה של בזן חברה שלמעלה מ-25% מתוצרתה מופנים לייצוא. ב-2010 70% מהתוצרת של בזן הייתה לשוק המקומי והיתרה הופנתה לייצוא, בעיקר למדינות באזור אגן הים התיכון.

ב-2010 כולה הסתכם הרווח של בזן ב-80 מיליון דולר, וזאת ביחס לרווח של 367 מיליון דולר ב-2009, בו רשמה החברה רווח גבוה שנבע משיערוך החזקותיה בכאו"ל לאחר רכישת מניות הפטרוכימיים בחברה הבת.

החברה לישראל, מבעלי בזן, חתמה לפני מספר חודשים על חוזה אספקת גז עם הספקית המצרית EMG, כאשר חלק מהגז הנרכש אמור להיות בשימוש בזן, שהשלימה את הקמת התשתיות לשימוש בגז טבעי.

באחרונה סיימה נתג"ז (חברת נתיבי הגז) לחבר את בית הזיקוק למערכת ההולכה הארצית. לדברי בן מרדכי, "כרגע נתג"ז מוסרת את כל האינפורמציה לגבי הצינור לרשות הגז, ולאחר שהנתונים ייבדקו יינתן אישור הזרמה. לא קיבלנו תאריך מדויק, אבל אני מעריך שמדובר בעניין של שבועות".

בעבר מסרה בזן כי המעבר להפעלת בית הזיקוק בגז טבעי צפוי לחסוך לחברה כ-130 דולר בשנה.