סאפיינס תשקיע 80 מיליון דולר ברכישת החברות עידית ו-FIS

מיזוג כל-ישראלי בתחום התוכנה לביטוח אמור ליצור גוף משמעותי שיפתח וישווק תוכנה לעולם הביטוח על שלל תת-הענפים שלו ■ סאפיינס עברה בשנים האחרונות רה-ארגון מוצלח

חברת סאפיינס מקבוצת פורמולה, המספקת פתרונות תוכנה ומתמקדת בתעשיית הביטוח, צפויה לרכוש בעסקה משולבת שתי חברות ישראליות: עידית ו-FIS Software. היקף העסקה מוערך ב-80 מיליון דולר.

בסוף 2009 סיימה סאפיינס את תשלומי האג"ח שלה לאחר שלוש שנים, והתפנתה לחשוב על שימושים אחרים לכסף שברשותה. בתחילת 2010 נמצאה רכישה ראשונה: סאפיינס שילמה כ-8 מיליון דולר תמורת חברה קנדית. הרכישה, מסתבר, פתחה את התיאבון של סאפיינס לביצוע רכישות נוספות. ברבעונים האחרונים אמר לא פעם מנכ"ל החברה, רוני על-דור, כי בכוונת סאפיינס להתרחב "בזכות צמיחה אורגנית ולא אורגנית כאחד".

בקופת סאפיינס היו בסוף 2010 מזומנים והשקעות בהיקף של 16.2 מיליון דולר, כך שסביר להניח שהעסקה הנוכחית תתבצע בשילוב רכיב של מניות ולא רק מזומן. סאפיינס נסחרת במקביל ברשימה המשנית של הנאסד"ק ובבורסה בתל אביב לפי שווי של 85 מיליון דולר, לאחר עלייה של 67% מתחילת 2011.

עידית, שמספקת פתרונות תוכנה לתחומי הביטוח והפיננסים, נוסדה ב-1998 ומעסיקה כ-150 עובדים. לפי נתוני חברת המחקר IVC, החברה מבית דגן גייסה עד היום 8.1 מיליון דולר, בין היתר מקרן GoldRock ישראל שמחזיקה 20% מהחברה.

חברת FIS, שנוסדה עוד ב-1984, מספקת גם היא פתרונות תוכנה לתעשיית הביטוח והפנסיה. לפי נתוני IVC, החברה שממוקמת בלוד מעסיקה 340 עובדים, וגיוס ההון האחרון שהיא ביצעה, ב-2002, היה לפי שווי של 31 מיליון דולר. את עידית מנהל יואל אמיר, ו-FIS מנוהלת על-ידי שי אלון.

מיזוג מתבקש

המיזוג בין שלוש החברות, שפעילות בתחום דומה, הוא מתבקש. ואכן, לאורך השנים היו בין סאפיינס לבין שתי החברות מגעים שלא הבשילו להסכם, אף שבשלבים מסוימים חלקו שלוש החברות בעלות משותפת. החברות עידית ו-FIS נמצאות, בין היתר, בשליטה של פורמולה ויז'ן, שעשויה להפוך עם השלמת העסקה לבעלת מניות משמעותית בסאפיינס, לצדה של קבוצת פורמולה, שאינה קשורה כיום לפורמולה ויז'ן. בעבר חולקו מניות פורמולה ויז'ן כדיבידנד בעין לבעלי מניות פורמולה, לאחר שאמבלייז רכשה את השליטה בפורמולה.

המיזוג הצפוי אמור לסייע לחברות הממוזגות ליצור גוף משמעותי שיפתח וישווק פתרונות תוכנה המיועדים לעולם הביטוח על שלל תת-הענפים שלו (כגון ביטוח פנסיוני, אלמנטרי וכדומה). כמו כן, מדובר על חברה שתפעל במגוון של מדינות ברחבי העולם. סאפיינס, למשל, חזקה ביפן ובבריטניה, עם הכנסות של 12 מיליון דולר ו-11.1 מיליון דולר בהתאמה בשנת 2010; בשוק הביתי, ישראל, היא רשמה הכנסות של 19.6 מיליון דולר.

סאפיינס סיכמה את 2010 עם צמיחה של 14.3% להכנסות של 52.2 מיליון דולר, ועם גידול של 46.4% לרווח נקי של 6.2 מיליון דולר. הרווח על בסיס Non-GAAP הסתכם ב-7.7 מיליון דולר. סאפיינס עברה בשנים האחרונות תהליך רה-ארגון שבמסגרתו הצליחה לחזור לרווח ולפסים של צמיחה.