הצרכנים יממנו את העלויות של הערבויות ל-EMG המצרית

ברשות החשמל החליטו כי הצרכנים הם שיממנו את המעלות ששילמה חברת החשמל לבנקים לצורך מימון הערבויות ■ היקף הערבויות: 180 מיליון דולר בהתאם לעסקה משנת 2005

צרכני החשמל יממנו את העמלות ששילמה חברת החשמל לבנקים תמורת הערבויות שהעניקה לספקית הגז המצרי, חברת EMG. כך החליטה רשות החשמל.

בישיבה של מליאת הרשות, שנערכה בשבוע שעבר הוחלט להכיר לחברת החשמל בסכום של 48 מיליון שקל שהוגדר "עלות העמדת ערבות לספק הגז EMG, לשנים 2005 עד 2008". מבדיקה שערך "גלובס", עולה כי מדובר בעמלה ששילמה חברת החשמל לבנקים תמורת העמדת ערבויות בנקאיות לטובת EMG.

על הערבויות, בהיקף 180 מיליון דולר, סוכם במסגרת העסקה למכירת הגז שנחתמה בין חברת החשמל ל-EMG ביולי 2005. בהסכם שאושר בממשלה נכתב כי כנגד ערבויות חברת החשמל תעמיד EMG לחברת חשמל ערבויות של EGAS ו-EGPC, חברות הגז הממשלתיות המוכרות את הגז ל-EMG, אך בקבוצת מרחב, השותפה הישראלית הבכירה ב-EMG, הבהירו היום כי EGAS לא העמידה מעולם ערבויות כאמור.

על העמדת הערבויות לטובת EMG נמתחה בעבר ביקורת, בטענה שחברת החשמל אינה נוהגת להעניק ערבויות לספקי גז בהסכמים דומים. ב-EMG טענו בתגובה כי ללא מתן הערבויות, החברה לא הייתה יכולה להשקיע בבניית התשתית להולכת הגז לישראל.

הקמת התשתית לישראל ארכה שלוש שנים (2005-2008), ועלותה תפחה יותר מכפליים מהאומדן המקורי, והגיעה ל-460 מיליון דולר, לפי המצגת של אמפל למשקיעים, או 550 מיליון דולר, להערכת גורמים הקשורים ב-EMG. התשתית כוללת צינור מאל עריש לאשקלון, באורך של כ-90 קילומטר, ומתקן קבלה לגז שנבנה על קרקעות קצא"א באשקלון.