סגול כהה: בגיל 79 האגדה ההוליוודית אליזבת טיילור עצמה עיניה הסגולות

התקופה שבה הייתה טיילור - מהשחקניות המיתולוגיות של כל הזמנים - שחקנית קולנוע פעילה תמה לפני יותר מ-30 שנה, מה שלא מנע את התקבעותה בתודעה הקולקטיבית כאגדה חיה

כלי התקשורת, בארצות הברית בעיקר, מבכים הבוקר את לכתה של אליזבת טיילור, שנפטרה אמש (ד') בגיל 79 כתוצאה ממחלה, במיטב הקלישאות: "מותה של אגדה", "סופה של תקופה" היו הבולטות שבהן. למעשה, התקופה שבה הייתה טיילור - מהשחקניות המיתולוגיות של כל הזמנים, שחקנית קולנוע פעילה תמה לפני יותר מ-30 שנה, מה שלא מנע את התקבעותה בתודעה הקולקטיבית כאגדה חיה.

הקריירה של טיילור דעכה פחות או יותר בגיל 40. מצב לא פשוט עבור מי שזכתה לככב במשך שלושה עשורים בלהיטים עתירי תקציב לצד כוכבי הוליווד כמו ג'יימס דין, רוק הדסון, פול ניומן ואחרים.

טיילור, ששחקניות מוכשרות לא פחות ממנה לא זכו למידה דומה של בולטות, השתכרה יותר מכולן וכן יותר מרוב הגברים ששיחקו לצידה. היא עבדה תחת הבימאים הנחשבים ביותר והייתה לה היכולת לברור בין התפקידים המבוקשים ביותר.

חייה האישיים של טיילור היו מלודרמטיים, מיוחצנים היטב ומסוקרים לפרוטרוט, לא פחות מהסרטים שבהם כיכבה. עם מותה, נכון יהיה לסייג ולומר כי אכן הולך ופוחת הדור. מרבית הקולגות בני דורה של טיילור כבר לא נמצאים עמנו. קירק דאגלאס הקשיש בחיים, אך ממשחק פרש מזמן. קלינט איסטווד הודיע לא מכבר על פרישה ממשחק, בתום צילומי "גראן טורינו", אך הוא ממשיך לביים במרץ ולכבוש יעדים אמנותיים.

טיילור החלה את דרכה כילדת פלא, כשכבשה את הצופים, גדולים כקטנים, בתפקיד הילדה עגומת העיניים ב"לאסי חוזרת הביתה" (1943) וב"ג'יין אייר" (1944). מאז כוכבה נסק, וטיילור המשיכה להמיס את לבבות הצופים בסרטים שוברי קופות כ"נשים קטנות" (1949), "אבי הכלה" (1950) ו"ענק" (1956). תפקידה ב"חתולה על גג פח לוהט" (1958) לצד פול ניומן, היה אולי הטוב ביותר שעשתה. ב"לפתע, בקיץ שעבר", כיכבה לצדו של מי שהיה בעלה (לסירוגין), ריצ'ארד ברטון, עמו שיחקה בשבעה סרטים. ב"קליאופטרה" (1963) כבר הרוויחה מיליון דולר, וסכום המוערך כגבוה אף יותר דרשה וקיבלה עבור משחקה ב"מי מפחד מוירג'יניה וולף" (1966). מאז הסכומים שהרוויחה נחתו יחד עם מעמדה.

בשנות ה-70 כבר התקשתה לקבל תפקידים מאתגרים, או לחלופין, זוהרים. או כמעט בכלל.

כולן היו בצלה

בעשורים האחרונים לחייה הפכה טיילור לקלישאה של כוכבת הוליוודית מזדקנת. הסתבכויות בחיי נישואין (טיילור נישאה שמונה פעמים), ניתוחים פלסטיים, ובעיות שתייה. יחד עם זאת, לאורך כל הדרך היא שמרה על גאוותה, וכמעט שלא התבטאה בפומבי על הקריירה שהידרדרה. מאז נפטר ידידה השחקן רוק הדסון (השניים שיתפו פעולה ב"הענק") ממחלת האיידס, הקדישה עצמה למאבק במחלה. טיילור סייעה ותמכה בארגונים ובעמותות רבות ששמו לעצמם מטרה להילחם במחלה, ואף הקימה עמותה ובראשה עמדה ודרכה גייסה תרומות בסכום המוערך בכ-300 מיליון דולר. תרומתה הכבירה הביאה את המלכה אליזבט השנייה להעניק לטיילור תואר של כבוד על מאבקה העיקש והמסור במחלה.

בשנותיה האחרונות הייתה טיילור מרותקת לכיסא גלגלים בשל עקמת בעמוד השדרה. מותה נקבע בשל אי ספיקת לב.