לידיעת המתגרשים: נכסי הקריירה שלכם יועמדו לחלוקה

אנשים שפיתחו קריירה משמעותית בחיי הנישואים, כשכירים או כעצמאים, עלולים להיקלע למצב בו הם נאלצים לחלק את נכס הקריירה במסגרת הליך גירושים ■ למה, איך, כמה ומתי?

אנשים שפיתחו קריירה משמעותית בחיי הנישואים, כשכירים או כעצמאים, עלולים להיקלע למצב בו הם נאלצים לחלק את נכסל הקריירה במסגרת הליך גירושים.

נכסי קריירה הם נכסים לא נראים לעין. אין להם קיום פיזי ממשי וערכם לא נמדד באמצעות מונחים כספיים רגילים. הם רלוונטיים בעיקר כשדברים אמורים בהשבחת השכלה, שיפור יכולת אישית, פיתוח קריירה משגשגת, צבירת מומחיות בתחום, שם ומוניטין.

בעבר, כישורים שנצברו במהלך הנישואים, לא היו ניתנים לחלוקה. לאחרונה, המגמה השתנתה. נקבע כי במקרים מסוימים, בהם צד אחד צבר נכס קריירה במהלך הנישואים, בשעה שבת זוגו (או בן הזוג, לפי העניין) לא פיתחה כל קריירה, תהא לבת הזוג אפשרות לקבל, במסגרת חלוקת הרכוש בגירושים, למעלה ממחצית הרכוש המשותף, כפיצוי על ההפרש בין השתכרותה לבין כושר ההשתכרות של בן זוגה, שנצבר, בין היתר, על-ידי תמיכתה ותרומתה של בת הזוג לתא המשפחתי.

מדובר במקרים בהם בת הזוג טיפחה את התא המשפחתי, גידלה ילדים ולא צברה קריירה משלה. אי לקיחת נתון זה בחשבון במסגרת חלוקת רכוש בגירושים, יוצר מצב של חלוקה רכושית לא צודקת.

חוק יחסי ממון עבר כמה תיקונים שמטרתם, בין היתר, ליצור איזון רכושי הוגן בין צדדים שמתגרשים. לדוגמא, סעיף 8 לחוק קובע שאם יש לבית המשפט נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת, הוא רשאי, לבקשת אחד מבני הזוג, לקבוע שאיזון שווי הנכסים, כולם או מקצתם, לא יהיה מחצה על מחצה, אלא לפי יחס אחר שיקבע בהתחשב בנכסים עתידיים, לרבות כושר ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג.

נקודת זינוק שווה אל החיים

באחד המקרים שהובאו לפתחו של בית המשפט העליון, נקבע כי חלוקת תפקידים שבה האישה מגדלת ילדים ומשחררת את הבעל מדאגות הבית לטובת טיפוח קריירה, הופכת את נכסי הקריירה לנכס משותף, שיש לחלקו בגירושים באופן שוויוני, שיאפשר לבני הזוג נקודת זינוק שווה אל החיים.

יובהר כי נכסי הקריירה, ככל הנראה, ייפסקו במקרים של פערים מובהקים המעידים על פער השתכרות משמעותי, ועונים לקריטריונים שנקבעו בפסיקה (בין היתר, כשנמנע מצד אחד לפתח קריירה לטובת בן זוגו) - ולא בכל מקרה.

מה הנתונים שיובאו בחשבון בנוגע לנכסי קריירה בגירושים? משך תקופת הנישואים, תרומתו של כל צד לתא המשפחתי, רמת החיים שהייתה נהוגה במהלך הנישואים, כושר ההשתכרות של כל אחד מהצדדים לפני הנישואים, האם מדובר בכישרון מולד, הרכוש שהביא כל צד לנישואים, יכולת השתכרות עתידית של כל צד, ההשכלה שנצברה, צבירת השם והמוניטין.

תשלום לאישה, גם לאחר הגירושים

באחד המקרים שהגיעו לפתחו של בית המשפט, נקבע כי יש לאזן את כושר ההשתכרות העתידי של הבעל אל מול כושר ההשתכרות של האישה, באמצעות חיוב הבעל בתשלומים לאישה. נקבע, כי האיזון יבוצע בתשלומים חודשיים לאישה, גם לאחר הגירושים, בסכום של 4,500 שקל. בדרך זו, איזן בית המשפט את פער ההכנסות העתידי בין הצדדים. בערעור, ביטל בית המשפט את התשלום החודשי, ופסק תשלום חד פעמי בסך 250 אלף שקל, שישולם בשלושה תשלומים.

אופן תשלום נכס הקריירה

התשלום הוא תלוי נסיבות, ומשתנה ממקרה למקרה. בית משפט ישקול כל מקרה לגופו ויחליט על אופן התשלום לשם איזון ראוי.

האפשרויות לצורך איזון נכסי הקריירה והרכוש המשותף, בין היתר, הן ביצוע תשלום חד פעמי או תשלומים עיתיים (תשלומים חודשיים). לכל אפשרות יתרונות וחסרונות. היתרון הבולט בתשלום חד פעמי, הוא הפרידה הנקייה והסופית בין בני הזוג (Clean break). היתרון הבולט בתשלומים עיתיים, הוא שניתן להתאים את התשלומים לשינויים בחייו המקצועיים של המשלם, שכן אם לדוגמא יכולת השתכרותו נפגעת, יהיה לכך ביטוי בתשלומים.

בית המשפט העליון קבע שככלל, ראוי לבצע את האיזון בתשלום חד פעמי. אך כאמור, כל מקרה לגופו ונסיבותיו, ועל בית המשפט לבחון את היתרונות והחסרונות בכל מקרה.

משרדו של עירן עזרא מתמחה בענייני משפחה. ליצירת קשר - eranelaw@gmail.com