נאמני נידר: לדחות את בקשת רמי לוי לביטול רכישת הקרקע בהולילנד

הבקשה הוגשה על רקע חוסר יכולתה של חברת ספיר וברקת נדל"ן, הנמצאת בבעלות לוי וחברת נהור, לקדם את תוכניות הבנייה על הקרקע עקב פרשת השוחד המכונה "פרשת הולילנד"

נאמני חברת הנדל"ן נידר, הנמצאת בהקפאת הליכים, מבקשים מבית המשפט המחוזי בירושלים לדחות על הסף את בקשתה של רוכשת הקרקע הצפונית במתחם הולילנד בירושלים, חברת ספיר וברקת נדל"ן בע"מ (חברת הולילנד), הנמצאת בבעלות משותפת של איש העסקים רמי לוי וחברת נהור, לביטול עסקת המכר שנחתמה בינה לבין הנאמנים.

הבקשה הוגשה על רקע חוסר יכולתה של החברה לקדם את תוכניות הבנייה על הקרקע, עקב פרשת השוחד המכונה "פרשת הולילנד", שנחשפה לציבור באפריל 2010 ומאז הסעירה את המדינה.

בתגובה לבקשה טוענים הנאמנים, עו"ד אמיר ברטוב ממשרד ליפא מאיר ועו"ד יעקב אמסטר, באמצעות ע"ד דנית רימון ממשרד ליפא מאיר, כי מדובר בניסיון לעשות "מקצה שיפורים" לבקשה קודמת שהוגשה על-ידי החברה, לדחות את התשלום האחרון על הקרקע עד שיובהר המצב המשפטי שלה בעקבות חקירת המשטרה בפרשת הולילנד המפורסמת.

לטענת הנאמנים, בית המשפט כבר דן בשאלת תוקפו של ההסכם בין הצדדים, נוכח קיומה של "פרשת הולילנד", ונוכח התנהלות רשויות התכנון והבנייה, עיריית ירושלים והפרקליטות, וקבע כי ההסכם שנחתם בין הנאמנים לבין המבקשת הינו "שריר וקיים".

לטענת הנאמנים, אין כל שינוי בנסיבות מאז ההחלטה הקודמת, ואפילו היה - אין בו כדי לשנות ממצאי פסק הדין.

עוד נטען בתגובה כי "המבקשת, אשר נתקלה בקשיים מול הרשויות בהוצאת היתרי בנייה במקרקעין נשוא ההסכם בין הצדדים, הגישה בקשה זו בניסיון לחלץ עצמה מההסכם המחייב עליו חתמה", ואינה מפרטת בבקשתה כי "ההסכם כולל תניות למכביר, אשר הבהירו בצורה חד-משמעית כי מלוא האחריות בנוגע לבדיקות הממכר, על כל המשתמע מכך, רובצת לפתחה של המבקשת - והיא בלבד".

לטענת הנאמנים, רמי לוי ונהור כבר חרגו מכל מסגרות הזמן החוזיות, בלי קשר ל"פרשת הולילנד", וטרם שילמו את מלוא התמורה בגין רכישת הקרקע לחברה. "נכון למעוד כתיבת שורות אלה, המבקשת טרם שילמה את מלוא התמורה החוזית, במצב זה - ממילא ישנה שהות של למעלה משנתיים עד למועד אותו 'סיכול' נטען ומוכחש (של החוזה, א' ל"ו)".

פרשת שוחד

ראשית הפרשה עם רכישת הקרקע בפברואר 2010. במאי אשתקד פנו הנאמנים שמינה בית המשפט לניהול ענייניה של המוכרת, נידר, לבית המשפט בבקשה להורות להולילנד להמשיך לשלם את יתרת התמורה, בהתעלם מפרשת השוחד הגדולה שנחשפה באפריל.

חברת הולילנד, מצדה, ביקשה מבית המשפט לדחות את התשלום האחרון על הקרקע, עד שיובהר מצבה המשפטי בעקבות חקירת המשטרה בפרשת הולילנד הפלילית המפורסמת.

ביולי 2010 הופיעה בפני בית המשפט עו"ד מיכל ברנדשטיין מפרקליטות המדינה, שהודיעה כי "תוך 4 חודשים יוגשו כתבי אישום בפרשת הולילנד". באשר ליכולת של חברת הולילנד לממש את כוונות הבנייה שלה במתחם, ציינה: "היה ויוגשו בקשות להיתרים תואמי תוכנית ובינתיים גם תתקדם הבחינה התכנונית הראויה על-ידי הוועדה המחוזית - יש סיכוי של ממש שנפעל למניעת שינויים במצב הקיים".

אלא שבד-בבד ביקש פרקליט המדינה, משה לדור, מבית המשפט המחוזי בירושלים להורות שלא לקדם כל בנייה בקרקעות המצויות במתחם פרויקט הולילנד, לאור חקירת המשטרה בפרשה זו.

בתום דיון בעניין קבע השופט יוסף שפירא כי "ההסכם שנחתם בין המבקשת לנאמנים שריר וקיים", ועל כן יש לקיים את התחייבויותיה לפיו, חרף החקירה אשר עשויה להשפיע על המשך הבנייה במתחם. לפי ההחלטה, רמי לוי וחברת נהור נדרשו לשלם את יתרת הסכום בגין רכישת הקרקע במתחם, עוד בטרם הסתיימה החקירה.

בפברואר האחרון הגישו רמי לוי ונהור בקשה לביטול ההסכם, היות וראש רשות הרישוי של עיריית ירושלים הודיע לחברת הולילנד כי בהתאם להנחיות פרקליט המדינה "אין לעיריית ירושלים הרשאה לטפל בבקשות להיתרי בניה על המקרקעין", והמלצות ביחס להמשך הבנייה במתחם טרם גובשו, חרף העובדה שחלפו כ-7 חדשים.

החודש הודיעה הפרקליטות ל-18 החשודים המרכזיים בפרשת הולילנד, בהם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, על החלטתה להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, שייערך להם בחודשים הקרובים.