"הריבית בישראל תזנק ל-4.5% השנה ול-5.5% ב-2012"

שוק ההון סוער בעקבות החלטתו של הנגיד סטנלי פישר להעלות את הריבית ב-0.5% ל-3% ■ הזרים מעלים את תחזיות הריבית שלהם ומעריכים כי העלאת הריבית תימשך באגרסיביות

החלטתו של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, להעלות את הריבית לחודש אפריל ב-0.5% תפסה את רוב השחקנים בשוק לא מוכנים. הכלכלנים ציפו להעלאה של 0.25% בריבית, אולם פישר הפתיע שוב והקפיץ את הריבית ל-3%. כך, עלתה הריבית במשק ב-1% תוך 3 חודשים וב-2.5% מאוגוסט 2009, והמשמעות היא ייקור מהותי של המשכנתאות. בבנקים הזרים ממהרים להגיב ומעלים את התחזיות שלהם באשר ליעד הריבית.

"בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה בהחלטת הריבית הבאה ב-24 באפריל, אולם הריבית תעלה ל-4.25% עד סוף השנה ול-5.25% עד סוף 2012", מעריכים בבנק ההשקעות האמריקני גולדמן זאקס. כלכלני JP מורגן אפילו אגרסיבים יותר וצופים שהריבית תעלה ל-4.5% השנה ול-5.5% בשנה הבאה, קרי תחזיות הגבוהות ב-0.5% מהתחזיות הקודמות שלהם.

הסיבה להעלאה החדה של הריבית אתמול היא הזינוק באינפלציה ובציפיות האינפלציה. ב-12 החודשים שהסתיימו בפברואר הסתכמה האינפלציה בישראל ב-4.2%, הרבה מעל היעד הממשלתי (1%-3%). בהודעת הריבית אתמול העלה גם בנק ישראל את ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה בכ-0.7% לכ-4%. במקביל, גם מחירי הדירות ממאנים להצטנן ובנק ישראל התייחס באופן ישיר לשוק המשכנתאות הלוהט בהודעת הריבית, כאחת הסיבות המרכזיות להעלאת הריבית.

ואולם, העלאת הריבית בישראל מרחיבה עוד יותר את פער הריביות בין ישראל לארה"ב, מה שעשוי להגביר את זרימות ההון למשק הישראלי ולחזק את השקל. לפיכך, כלכלני מריל לינץ' סבורים כי פישר "יעקוב מקרוב אחר השקל בחודשים הקרובים ויתערב הן ברכישות דולרים אקראיות והן על ידי נקיטת צעדים מאקרו-יציבותיים".