מדוע רשת כמעט חינם פיטרה את עובדיה הערבים במודיעין?

משרד התמ"ת מבקש מביה"ד לבטל פיטורים על רקע לאום בסניף מודיעין של רשת כמעט חינם ■ ל"גלובס" נודע כי חלק מהעובדים הערבים החלו להתפרע על רקע לאומני - ופוטרו

משרד התמ"ת בודק מדוע רשת כמעט חינם פיטרה את כל העובדים הערבים שלה בסניף מודיעין. נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד התמ"ת הגישה היום (ד') בקשה לבית הדין לעבודה לביטול החלטת הפיטורים והשבת העובדים לעבודה לאלתר. זאת, בעקבות פנייתם של עובדי הסניף לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה בסוף השבוע.

"הרשת בחרה להודיע על הפיטורים באמצעות אחד מהעובדים, אשר התבקש להעביר את מכתב הפיטורים לחבריו לעבודה רק בליל שבת כאשר הם בביתם", נכתב בהודעת התמ"ת. "במכתבי הפיטורים, שנוסחם זהה לכל העובדים, נאסר על העובדים מלהגיע למקום העבודה. יש לציין כי העובדים, שחלקם בעלי משפחות, הופתעו לקבל את המכתבים מידי חברם, ולא ניתנה להם כל הכנה או הסבר לפני כן לרצון לפטרם".

לפי בדיקת התמ"ת, העובדים המפוטרים העידו כי לפני הפיטורים, ועם כניסתו לתפקיד של מנהל חדש לסניף הרשת במודיעין, החלה החמרה ביחס כלפי העובדים מהמגזר הערבי בסניף, אשר עבדו בתפקידים שונים עד לרמת ניהול, בתקופות שונות.

"חשד לפיטורים על רקע לאום בפיטוריהם של 21 העובדים מחייב בדיקה מעמיקה של הנציבות, מתוקף היותה הגוף האחראי על אכיפה אזרחית של חוקי עבודה", מסרה עו"ד ציונה קניג-יאיר, נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה. "החקיקה אוסרת חד-משמעית אפליה מכל סוג שהוא".

ואולם, ל"גלובס" נודע כי הפיטורים הגיעו לאחר ש-15-20 עובדים ערבים בסניף מודיעין החלו להתפרע בעת העבודה, בייחוד לאחר הטבח באיתמר בו נרצחו בני משפחת פוגל. בעקבות כך החליטה הנהלת הסניף לערב את המשטרה וגורמי הביטחון, מה שהוביל להליך הפיטורים.

"מדובר בפיטורים שנכפו על החברה עקב התנהגות אלימה של קבוצת עובדים, שהציבה לה כיעד להלך אימים על מנהל סניף מודיעין, סגניו ויתר מנהלי המחלקות והעובדים בסניף, לרבות הנהלת החברה ולקוחותיה, תוך שיבוש ההיררכיה הניהולית בסניף", נמסר בתגובה מ"כמעט חינם". "ביצוע עבירות משמעת ועבירות פליליות, תוך פגיעה במרקם הפעילות התקין ברשת, תוך שאותה קבוצת עובדים אינה בוחלים באלימות פיזית ומילולית עד למצב בו העובדים והנהלת הסניף הביעו חשש מהותי לחייהם ולשלמות גופם! החברה מעסיקה, נכון לפברואר 2011, כ-496 עובדים מהמגזר הערבי, המהווים כ-23% מכלל המועסקים על-ידי החברה! חברה המעסיקה כרבע מעובדיה מהמגזר הערבי אינה יכולה להיחשב כחברה בה שוררת אפליה".