שמעון נגד ג'ורדי? לא כוחות

ההודעה החד משמעית של מכבי ת"א ליורוליג, לפיה לא תופיע למשחק הגמר אם יתקיים בזמן יום הזיכרון - תכריע כנראה את הכף לטובתה. ומה יהיה עם הרייטינג העולמי של משחק הגמר? הוא יהיה זניח ללא קשר לשעת הפתיחה

בקיץ האחרון ישבה הנהלת היורוליג לקבוע את התאריכים לגמר הפיינל פור של 2011 שהיה אמור להיערך בטורינו. על ימי המשחקים כלל לא היתה מחלוקת, אלו נקבעו כבכל שנה לשישי (חצי גמר) וראשון (גמר), על מנת שהיורוליג תוכל ליהנות מחשיפה אופטימלית ככל האפשר מגמר שייערך ביום המנוחה האירופי.

על השולחן הונחו שני תאריכים אופציונליים בלבד מבחינת היורוליג למשחק הגמר: 1 במאי 2011, ו-8 במאי 2011. במכבי ת"א לא נזקקו ליותר מכמה שניות כדי לדחות את ההצעה ולהודיע ליורוליג שאין שום דרך שהסיפור יעבור: 1 במאי הוא יום השואה, 8 במאי הוא יום הזיכרון. ביורוליג החליטו ללכת על האופציה של יום הזיכרון.

כמה ימים מאוחר יותר, ב-12 ביולי, פרסמה היורוליג הודעה כי המארחת טורינו החליטה שלא לקחת על עצמה את אירוח הפיינל פור בשל בעיות כלכליות. יום למחרת, ב-13 ביולי 2010, כדי למנוע אי הבנות כאלו ואחרות, שלחה מכבי ת"א מכתב רשמי להנהלת היורוליג ולקומישינר ג'ורדי ברתומיאו. מכתב שהשורה התחתונה שלו היא כזאת: מאחר ובערב ה-8 במאי 2011 נכנס לתוקפו יום אבל לאומי במדינת ישראל, במידה ומכבי ת"א תעפיל למשחק הגמר היא לא תיטול בו חלק.

יומיים לאחר אותו מכתב של מכבי החליטה הנהלת היורוליג להעביר את הטורניר לברצלונה, המקום שבו במקרה או שלא במקרה גם נמצאים משרדי הארגון. עם העברת הפיינל פור מטורינו ניסו במכבי שוב לדון על שינוי התאריך, אבל ברתומיאו לא היה מוכן לשמוע. בכל זאת, מה יותר בטוח מאירוח פיינל פור בבירה הקטאלונית, כשאלופת אירופה ברצלונה צפויה להיות שם במאה אחוז?

מי היה יכול אז לשער שברצלונה לא תצלח את ההצלבה מול פנאתינייקוס, ושמחמש נציגות ספרדיות ביורוליג רק אחת תעפיל לפיינל-פור.

***

התסבוכת אליה נכנס ג'ורדי ברתומיאו תיפתר בימים הקרובים. ההודעה הברורה של מכבי ת"א לפיה לא תעלה לשחק בערב יום הזיכרון תביא להקדמת המשחק בכמה שעות. למרות הניסיון להציג את העניין כבעיה מסחרית מול ספונסרים עם פיצויים שיהיה צריך לשלם במידה של הזזת המשחקים וכו', הרי בסופו של דבר מדובר כאן הרבה יותר במאבק של תדמית ואגו. "קודם כל", אומר גורם ביורוליג, "אין אף ספונסר מסחרי שחותם בתחילת העונה על הסכם שמאפשר לו לקבוע את שעת המשחקים ולדרוש לשחק בפריים-טיים. ימי המשחקים ושעות המשחקים הם משהו שנתון בלעדית בידי היורוליג. וגם אם טורקיש איירליינס חתמה על הסכם לזכויות השמיות עם היורוליג ומשלמת עליו הרבה כסף (1.8 מיליון אירו לעונה - ט"ו), זה עדיין לא מאפשר לה לקבוע את שעת השידור".

"בנוסף", אומר אותו גורם, "ג'ורדי ברתומיאו אומר כי משחק הגמר משודר לעשרות מדינות בחו"ל, וזה נכון, אבל גם הוא יודע את האמת - כמה מדינות משלמות לו כסף על זה?". העונה, לפי מספרים שנחשפו כאן ב"גלובס" - הצפי של היורוליג להכנסות מהסכמי טלוויזיה של כלל השווקים בעולם שאין להם קבוצות שמשתתפות ביורוליג, עומד על כ-550 אלף אירו בלבד.

מעבר לזה, מבחינת היורוליג אין באמת עניין משמעותי לרייטינג הטלוויזיוני באירופה של משחק הגמר, מאחר וגם ככה מדובר על מספרים כמעט זניחים. קחו אפילו את ספרד שתארח את גמר הפיינל-פור - כמה ספרדים יראו את הגמר ביום ראשון ה-8 במאי בפריים-טיים, אם ישחקו בו מכבי ת"א ופנאתינייקוס למשל?

שוק הכדורסל האירופי הוא כל כך זניח, שבכל מקרה הוא ירכז שתי מדינות: את אלו שישלחו נציגות למשחק הגמר. המשחק משודר בארה"ב? קנדה? אוסטרליה? סין? דרום אמריקה? נכון, אבל שם גם ככה אין שום משמעות לשעת הפריים-טיים האירופית בגלל הבדלי שעות.

כך שהקרב פה הוא יותר על תדמית והכרה: של מה היא בעצם היורוליג? האם גוף שערב תחילת העונה נאלץ להזיז את הפיינל פור לעיר אחרת, יכול עכשיו לספוג עוד השפלה של ביזוי מעמד הגמר בידי קבוצה שלא תעלה למגרש?

***

מכבי מנהלת את קרב האגו האישי מול ברתומיאו לא רק במובן של "לא נופיע בשום אופן למשחק הגמר", אלא שהיא מנצלת סביבה לא פשוטה שהקומישינר חי בתוכה מאז נוסד המפעל הזה. אותה סביבה לא נוחה אלו הרמזים שמקבל ברתומיאו לכל אורך השנה על הקמת ליגות אזוריות כאלו ואחרות, שקבוצות בכירות ביורוליג בוחנות אם לפרוש אליהן. וממש בטיימינג "מקרי", בסוף השבוע אישר דייויד פדרמן כי מכבי קיבלה הזמנה להשתתף בעונה הבאה בליגה האדריאטית.

חוסר הביטחון של היורוליג לגבי פרישה של קבוצות מובילות הוא חוסר ביטחון אמיתי, והוא נובע בעיקר מההיסטוריה האחרונה: רק לפני 10 שנים עוד שיחקו הקבוצות המובילות תחת מפעלים של פיב"א. ועכשיו צצים כל מיני גופים אזוריים שמאיימים שוב לפרק את המיזם. הכסף שקבוצות מקבלות בכדורסל האירופי הוא כל כך זניח (הבונוס לזוכה ביורוליג הוא 250 אלף אירו בלבד), כך שכל הצעה כלכלית טובה יותר על השולחן מערערת את יחסי הכוחות ביבשת.

***

מה יקרה עכשיו? אופציה אחת היא להזיז את המשחק ביום, מה שנראה כסיכוי קלוש מינוס. כך שהאופציה היא הקדמת משחק הגמר ב-8 במאי בכמה שעות. אלא שהיורוליג תיאלץ לא רק להודיע על הקדמת שעת משחק הגמר לשעות אחר הצהריים, אלא תיאלץ לקחת החלטה גורפת לגבי השעה - ללא קשר אם מכבי תעפיל לגמר או לא. כלומר, סביר להניח שכדי לאפשר לערוצי הטלוויזיה להתכונן בהתאם ולאפשר לשווק את האירוע לפי שעה ברורה - היורוליג תקבע כי משחק הגמר ב-8 במאי ישוחק בכל מקרה בשעות אחר הצהריים, גם אם מכבי ת"א לא תעפיל אליו.

הדבר כמובן יכול ליצור עניין עוד יותר מביך. תחשבו על התמונה הבאה: בגמר היורוליג ב-8 במאי ישחקו בכלל ולנסיה מול סיינה. המשחק ישוחק בשעות אחר הצהריים, כשאנשי היורוליג יושבים ביציע וסופרים את אלפי המקומות הריקים שהותירו אוהדי מכבי ת"א.