ציוץ מנופח: כמה משתמשים פעילים באמת יש בטוויטר?

מנתונים של ביזנס אינסיידר עולה כי ישנם 56 מיליון חשבונות שאינם עוקבים אפילו אחרי חשבון אחד ו-90 מיליון חשבונות ללא עוקב ■ "שווי החברה - בין 8 ל-10 מיליארד דולר"

השווי של חברות האינטרנט הפרטיות עולה באופן שיטתי בחודשים האחרונים. כך, השווי של פייסבוק במסחר בבורסות הפרטיות המריא ל-70-80 מיליארד דולר; לחברת המשחקים זינגה הוצמד שווי של יותר מ-10 מיליארד דולר, ואתר המיקרו-בלוגינג החברתי טוויטר הוערך ב-4.5 מיליארד דולר. השווי של טוויטר התבסס גם על המספרים שאותם החברה מפרסמת, ולפיהם יש לה 175 מיליון משתמשים.

ואולם, בבלוג Business Insider טוענים כי המספרים הם אחרים, וכי לא ברור כיצד נספרים אותם 175 מיליון משתמשים. לדברי האתר, יש 56 מיליון חשבונות משתמש בטוויטר שאינם עוקבים אחר אף חשבון אחר, וכן 90 מיליון חשבונות משתמש שאין להם עוקבים כלל - כלומר, חשבונות שנפתחו וננטשו או שאינם פעילים.

ההצלחה נמוכה מכפי שנדמה

בנוסף, דווח בבלוג, יש 119 מיליון חשבונות משתמש בטוויטר העוקבים אחר חשבון אחד או יותר, וכן 85 מיליון חשבונות משתמש עם חשבון אחד או יותר העוקבים אחריהם. למרות שהנתונים לא מאפשרים לדעת כמה משתמשים פעילים יש לטוויטר, נראה כי המספר של 175 מיליון משתמשים אינו מציאותי.

עוד מתברר כי רק כמחצית מהמשתמשים הרשומים בטוויטר עוקבים אחר יותר מ-2 חשבונות משתמש אחרים, ורק 10% מהמשתמשים הרשומים באתר עוקבים אחר יותר מ-50 חשבונות משתמש אחרים.

נוסף על כך, מחקר שערכה אוניברסיטת קורנל האמריקנית, בשיתוף עם מחלקת המחקר של יאהו, מגלה כי 0.5% מכלל חשבונות המשתמש בטוויטר אחראים ליצירת יותר מ-50% מהתוכן, כלומר כ-20 אלף משתמשים רשומים בלבד יוצרים יותר ממחצית מהתוכן באתר.

פייסבוק יודעת למשוך גולשים

זאת ועוד, בהתחשב בעובדה שעל-פי הנתונים שגילו החוקרים 35.3% מהמשתמשים הרשומים בטוויטר הם גופי תקשורת ו-13.1% הם ארגונים שונים, ההצלחה של טוויטר בקרב האוכלוסייה הכללית היא נמוכה מכפי שנדמה.

לשם השוואה, פייסבוק, הרשת החברתית הגדולה בעולם, מדווחת על יותר מ-600 מיליון כניסות של משתמשים רשומים ייחודיים מדי חודש בחודשו. הנחת העבודה של פייסבוק היא שעל מנת שמשתמש רשום לא יעזוב את הרשת החברתית שהיא מפעילה, עליו להיות בעל 10 חברים לפחות.

אם כך, בהנחה שמדד זה עשוי להיות תקף גם למשתמשי טוויטר, ניתן לשער כי מספר המשתמשים הפעילים האמיתי באתר המיקרו-בלוגינג הוא לא יותר מ-56 מיליון, מכיוון שזהו מספר המשתמשים הרשומים בטוויטר שלהם יש 8 עוקבים או יותר.

בימים האחרונים אוון ויליאמס, שהיה בעבר מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, עזב את תפקידיו בטוויטר, והמייסד השותף שלו, ג'ק דורסי, חזר לתפקיד יו"ר ואחראי על פיתוח המוצרים.

מידע זה עלול להשפיע לרעה על הערכות השווי מרקיעות השחקים של טוויטר בגיוסי ההון ומסחר במניותיה בשוק המשני. למרות זאת, באחרונה העריך מומחה הפיננסים לארי קריימר, מייסד Marketwatch.com וחבר דירקטוריון במספר חברות במשק האמריקני, כי שוויה של טוויטר יכול לנוע בין 8 ל-10 מיליארד דולר.