ירושלים של ירוק: מפעל ענק למיחזור פסולת יוצא לדרך

תאגיד המים העירוני הגיחון: "נהפוך מפגע סביבתי לאנרגיה ירוקה" ■ לפי הערכות, הקמת הפרויקט נאמדת בכמה מאות מיליוני שקלים

פתרון הקבע של עיריית ירושלים לבעיית האשפה יוצא לדרך: תאגיד המים העירוני הגיחון והחברה-הבת שלו, מבט"י (מפעלי ביוב וטיהור ירושלים) יפנו בימים הקרובים לשורה של חברות בינלאומיות, בניסיון לקדם הקמה של מפעל ענק לטיפול ולמיחזור פסולת.

החברות יתבקשו לפרט אודות הטכנולוגיות שברשותן כדי לבחון את היתכנות הטמעתן במסגרת המפעל החדש.

עיריית ירושלים מפנה מדי יום כ-1,300 טון של פסולת. רוב הפסולת מפונה למטמנת אבו דיס, שם היא לא עוברת טיפול כלשהו, למורת רוחם של הארגונים הירוקים, שמתריעים זה שנים על המפגעים הסביבתיים שנגרמים בהליך זה.

בתאגיד הגיחון אמרו ל"גלובס" כי באחרונה הורה ראש העירייה, ניר ברקת, להאיץ את הקמת המפעל החדש. המפעל ייבנה כנראה בקרבת אזור התעשייה עטרות, ויעסוק במיון פסולת. גומי, פלסטיק, עץ וברזל יישלחו למיחזור, ואילו הפסולת הרטובה תעבור תהליך של תסיסה ולאחריו יופק ממנה גז מתאן. "הרעיון הוא להפוך את המפגע הסביבתי הזה למשאב להפקת אנרגיה ירוקה", אמר בשיחה עם "גלובס" יו"ר התאגיד, משה קלצ'ין.

"רוח גבית חזקה"

לדברי קלצ'ין, "החברות שיגלו עניין במיזם יצטרכו להוכיח שהטכנולוגיות שבאמתחתן מסוגלות לעמוד בתקינה הסביבתית הבינלאומית ובהפחתה בשיעורים ניכרים של הטמנת הפסולת. אחרי שנשלים את ההליך הזה, ניגש לשלב הבא, פרסום המכרז. עם בחירת הזוכה, משך ההקמה של המפעל ימשך בין שנה וחצי לשנתיים".

לפי הערכות, הקמת הפרויקט נאמדת בכמה מאות מיליוני שקלים, וכעת בוחנים בעירייה אפשרות שהחברה שתוביל את הקמת המפעל, תחזיק בזיכיון להפעלתו למשך 25 שנה. "מדובר בפרויקט ראשון בישראל לטיפול מתקדם וחדשני בפסולת", אומר קלצ'ין. "יש לנו רוח גבית חזקה מראש העירייה ומצד השר גלעד ארדן, שמסכים שהמצב הנוכחי, של הטמנת הפסולת בלי טיפול כלשהו לא יכול להימשך עוד".

לדברי קלצ'ין, ירושלים והיישובים שמסביבה מייצרים את כמות האשפה הגדולה ביותר בארץ. המפעל יוכל לשמש גם את שאר היישובים שמסביב לבירה, בהם מודיעין, מודיעין עילית, מבשרת וגבעת זאב.