האם הערוץ הים-תיכוני החדש יפגע בערוץ 24?

הערוץ הים-תיכוני יהיה דריסת הרגל הראשונה של רשת בטלוויזיה הרב-ערוצית - ומאבק ראשון מול קשת בפלטפורמה זו ■ וכמובן, יש כבר מי שחוששים לגבי האופי של הערוץ החדש בשכונה

הליין-אפ של הערוץ הים-תיכוני (שכונה "אחלה"), שצפוי לעלות במהלך קיץ 2011 בכבלים ובלוויין, כבר מוכן מזה מספר חודשים, אלא שהעיכוב המתמשך באישורו גרם למנהליו למחוק בכל פעם תוכנית אחרת מהרשימה.

כך למשל, באפריל 2010 פורסם כי הערוץ אמור היה להעלות מעין "כוכב נולד" מזרחי, תוכנית כישרונות שתחפש את הכוכב הים-תיכוני הבא. אלא של"גלובס" נודע כי ההחלטה של ערוץ 24 להעלות את "אייל גולן קורא לך" טרפה את הקלפים, ובערוץ החליטו לרדת מהרעיון.

זו רק דוגמה אחת למה שקורה כבר למעלה משנה וחצי בערוץ, שרק שלשום (א') קיבל אור ירוק ממועצת הכבלים והלוויין. זאת אחרי שמנהליו - ראשי חברת ניהול פלוס, יואב גרוס ובני מנשה והאמרגן אבי גואטה ובעיקר זכיינית ערוץ 2 רשת - הזרימו לתוכו מיליוני שקלים. אלה בעיקר הלכו על פיתוח תכנים, תשלום משכורות ושכירת טאלנטים, בהם העורך הראשיגיל ריבה והשדר אליקו.

מדובר במאבק במספר מישורים. בראשם העובדה שזו דריסת רגל ראשונה של רשת בעולם הרב-ערוצי. מדובר במהלך אסטרטגי שקשת ביצעה כבר לפני כמה שנים עם ערוץ ביפ, ערוץ 20 של "האח הגדול" ולפני שנתיים עם כניסתה כשותפה בערוץ 24.

ערוצים בכבלים ובלוויין מהווים עוגן כלכלי רחב יותר וחממה לתכנים בעבור כל גוף שידור. אלא שמאז שערוץ 24 עלה במתכונתו המחודשת, הוא בעיקר מהווה נטל כלכלי בעבור קשת. יש שיגידו כי קשת הובילה אותו לשיאי צפייה חדשים, ורק שלשום למשל הגיעה תוכניתו של אייל גולן לשיא רייטינג של 5.3%.

כמו כן, לראשונה בתולדותיו עומד ערוץ 24 בכל מחויבויותיו הרגולטוריות, כך לפי דוח לשנת 2009. הוא אף הצליח לחתום על שורה של הסכמים מול ארגוני היוצרים השונים. ועדיין, הוא לא ערוץ מרוויח.

ערוץ 24 מתמודד עם ההעדפה ההולכת וגדלה של הציבור לצרוך מוזיקה דווקא ברשת ובהורדות פיראטיות. מאידך הוא גם מוגבל ביכולת הפרוגרמינג שלו, בשל מגבלות רגולטוריות שמוטלות עליו בהיותו ערוץ ייעודי.

עם עלייתו המתקרבת של הערוץ הים-תיכוני, הוחלט במועצת הכבלים והלוויין להקל על ערוץ 24 ולאפשר לו ש-30% מתוכניות יהיו מעורבות, כלומר לא רק מוזיקה. ואולם הערוץ עדיין מחויב לשידור עיקרי של קליפים, ונאסר עליו לשדר תוכניות לייף סטייל.

בחודשים האחרונים ניצב ערוץ 24 בפני פיקוח קפדני במיוחד של המועצה בתכנים שונים. אין לשכוח גם כי למרות הרייטינג המשתפר והגב שהוא מקבל בעיקר מקשת, הרייטינג שלו עדיין שולי, והמבנה הכלכלי שלו ניצב על רגליים רעועות.

לחיצה אחת למעלה

אם כך, לא בכדי, יש בשוק התקשורת המקומי מי שרואים בערוץ את עליית הערוץ הים-תיכוני, לא כפעילות שנועדה לפגוע בקשת - אלא כחיסול ממוקד נגד ערוץ 24. אחת הסיבות לכך היא בעובדה שהאפיק שנבחר עבור הערוץ הוא 25.

כלומר, ברגע שבערוץ 24 ישודר ברייק פרסומות, אשר הכרחי לקיומו, או קליפים, המחויבים מתוקף הדרישות הרגולטוריות ממנו, המעבר לערוץ בעל תכנים דומים - שם אין פרסומות ואין הגבלות - יהיה במרחק לחיצה אחת למעלה.

מאז שערוץ 24 החל להצליח, ברשת מרגישים עוד יותר את הצורך בערוצי טלוויזיה בהוט וב-yes. שם מאמינים כי ערוצי הכבלים של קשת גובים מהם נקודות רייטינג, בדיוק בימים קריטיים עבורם. לפי נתונים שהציגו במהלך 2011, הפסידה הזכיינית 3.3% מדי ערב בממוצע לטובת ערוצים של קשת, בעיקר בגלל העלייה בצפייה בערוץ 20.

אלא שלצד המניע הברור של רשת, יש להניח כי גם לכבלים וללוויין יש תמריץ משלהם - ה-DTT. העובדה שפלטפורמת עידן+ הולכת ונעשית גדולה יותר ויותר ומתהווה בשנתיים הקרובות כאלטרנטיבה, גורמת לחברות לתחושה שהן חייבות לייצר אלטרנטיבה.

למרות שבערוץ 24 נזהרו אסטרטגית מלנפנף ברצון לעבור לטלוויזיה הדיגיטלית, בחברות לא לוקחים סיכון, וכמו שהן מנסות להעמיד אלטרנטיבה בדמות ערוצים ברוסית לערוץ 9, הן רואות בערוץ 25 חלופה ל-24, על אף החובה המוטלת עליהם להעבירו ועל אף העובדה שהוא משלם דמי מעבר כשורה.

ניצן חן, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, לא מקבל את הטענה כי הערוץ החדש בהכרח יפגע בערוץ המוזיקה הקיים. לדבריו, "אין מקום להשוות בין שני הערוצים. ערוץ 24 הינו ערוץ ייעודי שקיבל מן המדינה היתר לשדר פרסומות, ובשל כך הוא אמור לקדם מגוון סגנונות מוזיקליים לרבות מוזיקת פופ ישראלית וים-תיכונית. הערוץ הים-תיכוני הגיש מפרט לפיו יציע תכנים מגוונים הרבה יותר, לרבות תוכניות בידור, סרטים, תעודה ובין השאר גם מוזיקה, כשהאוריינטציה של הערוץ היא תרבות ופולקלור ים-תיכוני.

"הערוץ הים-תיכוני יוצע למנויים כערוץ בתשלום לאחר תקופת קצובה שבה הערוץ יהיה פתוח, ובניגוד לערוץ 24 הוא לא יוכל למכור פרסומת אלא יצטרך להיות מספיק מוצלח ואטרקטיבי כדי לרכוש מנויים שיוכלו להצדיק את פעילות הערוץ".

ניצן מוסיף כי "בדומה לכך, כללי המשחק היו ברורים מראש גם לערוץ 24, כאשר זכה במכרז לערוץ המוזיקה הייעודי, שתנאיו כללו מונופול בפרסום בכבלים ובלוויין מצד אחד - וחובות ברורים מאידך.

"ככלל, אין זה תפקידו של הרגולטור למנוע תחרות ופלורליזם בשוק השידורים אלה, רק להיפך, לקדם ולעודד גיוון של ערוצים בתחום התרבות והפנאי, וגם בתחום המוזיקה, לטובת צופי הטלוויזיה הרב-ערוצית".

מזרחי זה סדר יום - לא פיגמנט

מועצת הכבלים והלוויין קבעה כי מותר לערוץ הים-תיכוני להינתן בחינם חודש וחצי אחרי עלייתו הצפויה בקיץ. אחר-כך הוא אמור להיות ערוץ בתשלום, ולפי הצפי של ראשיו, הוא אמור להגיע בסופו של דבר ל-100 אלף צופים.

לפני שנה וחצי, כשרק דיברו על עליית הערוץ, בערוץ 24 החלו במירוץ חימוש, ובין היתר החתימו אז את דידי הררי וירון אילן. יש שאמרו היום כי אותו "טרנד ים-תיכוני" עליו נהוג לדבר כיום פומפם בעיקר על מנת להצדיק את שני הערוצים, הקיים והמתקרב.

למרות זאת, בסביבות הערוץ הים-תיכוני דוחים את הטענות על "רכיבה על הגל". שם אומרים כי בעוד ערוץ 24 הוא ערוץ בעל אלמנט מסחרי שאמור לקלוע לדעת הקהל המשתנה - הערוץ הים-תיכוני מקווים לקלוע למי שהתרבות המזרחית היא חלק מחייו, ללא עונתיות.

למרות שבבקשתה מהמועצה להעלאת הערוץ כתבה yes כי "הערוץ יכלול תכנים במתכונת דומה לזו המשודרת בערוץ 24, אך בשונה מערוץ 24, הוא לא יכלול פרסומות", מוגדר הערוץ כ"בידור ים-תיכוני", ומנוייו אמורים לקבל מנה גדושה של ים-תיכון - גם בדמות סדרות, סרטים, תוכניות אירוח וכמובן הרבה מוזיקה שמגיעים מאגן הים-התיכון, ובין היתר טורקיה, יוון והעולם הערבי. מעין רדיו "לב המדינה" בטלוויזיה, נישה שאינה תלויה באופנה.

הערוץ הים-תיכוני הוא לא הערוץ הים-תיכוני הראשון בהיסטוריה של הטלוויזיה הישראלית. קדם לו ערוץ "בריזה", שעלה בראשית העשור הקודם בלוויין. מקימו, רון כחלילי, אומר היום שיש מקום לערוץ מזרחי, אם כי "בידור" זה לא מה שהוא מקווה לראות שם.

"אם ערוץ שכזה יצליח לפרוץ את הסטראוטיפים של 'מזרחיות', אז יש לו מקום וזכות קיום", הוא אומר ל"גלובס". לדבריו, "מזרחיות היא סדר יום ולא פיגמנטים. לצורך העניין, ח"כ שלי יחימוביץ' היא מזרחית. 'בריזה' התחיל אמנם כערוץ 'ים-תיכוני', אבל למעשה הוא הפך לערוץ שאפשר להגדירו כמרקסיסטי, כיוון שהוא פילח את החברה באופן מעמדי. זה ערוץ שהפך מהר מאוד לערוץ רב-תרבותי.

"לגבי הערוץ הים-תיכוני, אני חייב לומר שכבר עם השם יש לי בעיה. לא מבין למה צריך את השם הזה. אם הערוץ יתחרה ראש בראש מול ערוץ 24, שממוצב כיום כערוץ מזרחי - אז זאת תהיה ברכה לבטלה. לעומת זאת, אם הערוץ ינסה לפרק את המוזיקה המזרחית, את הדימויים הישנים שלה - תהיה לו זכות קיום. המטרה האמיתית של ערוץ שכזה היא לקחת אמירות כגון אלה של יהורם גאון ולהפוך אותן לדיון רציני ומשמעותי".

לדברי כחלילי, "ערוץ 24 הוא ניצחון, אבל ניצחון מבאס, מכיוון שהתרבות המזרחית הרבה יותר מרובדת ומעניינת. אם הערוץ החדש יביא כל מיני 'תוכניות כפיים', אז המלחמה שלו תהיה קשה. את מי הם יביאו כאלטרנטיבה לאייל גולן? את אליקו? אולי הוא אלטרנטיבה טובה. לא יודע. אבל לבנות ערוץ על אליקו שכזה, עם דימוי סטריאוטיפי שכזה, גם יביא לכך שהתקשורת תאכל אותו בלי מלח. אני מעריך מאוד וסומך על גיל ריבה. אני רק מקווה שיהיה לו ולרשת את הכוח להחליט את ההחלטות הנכונות".

כחלילי, היום בעלי חברת ההפקה "דוקו דרמה", אומר כי הוא "מבין את דימויי הטלוויזיה המסחרית, אבל הדימויים של הטלוויזיה הזאת משפילים ופוגעניים. אם הערוץ הים-תיכוני יפרק את הדימויים הישנים, יש לו זכות קיום. לא הכול זה דודו אהרון וקובי פרץ".

גם היוצר אביהו מדינה, יו"ר אקו"ם, מברך על עליית הערוץ, אך גם עם סייג משלו. "אני מאוד מרוצה ששועים לרצונו של הקהל הישראלי ושההחלטות כיום לא בולשביקיות כבעבר. מה שכן, אני מצר על כך שפרקו את כל המגבלות שהיו בעבר. התחושה שלי היא שאף אחד כבר לא חייב יותר שום דבר. לתקשורת יש תפקיד חינוכי. אם הערוץ החדש יתחשב אך ורק בכסף שהוא יכניס, אז הוא יחטיא את המטרה החינוכית שלו".

חוות-דעת: הערוץ הים-תיכוני עשוי להביא לפגיעה של 60% ברייטינג של ערוץ 24

חוות-דעת כלכלית שהוכנה עבור ערוץ 24 במאי 2010 בידי חברת BDO, קובעת כי משמעותה של הפעלת הערוץ החדש היא שלא תהיה היתכנות כלכלית להמשך הפעלת ערוץ 24.

לפי חוות-הדעת, שהגיעה לידי "גלובס", מחויבויות התוכן המושתות על הערוץ מסתכמות בכ-30 מיליון שקל בשנה. הערוץ החדש יהיה פטור ממחויבויות אלה, כמו גם מדמי מעבר המשולמים בידי ערוץ 24 להוט ול-yes, אשר עומדים על סך של למעלה ממיליון שקל בשנה.

הפסדי ערוץ 24 בשנה האחרונה בלבד עומדים על 15 מיליון שקל, והפסדיו הצבורים נכון להיום נאמדים בכ-45 מיליון שקל.

חוות-הדעת הכלכלית בחנה שני תרחישים אפשריים של פגיעה ברייטינג ערוץ 24 כתוצאה מכניסת ערוץ נוסף לשוק: פגיעה קשה של 60% ברייטינג של ערוץ 24, ופגיעה סבירה של 40% ברייטינג.

רמות הפגיעה הוערכו בהתבסס על מחקר ומדידות של השפעת העלאת תכנים מתחרים על הרייטינג של ערוץ 24 ועל בסיס סקר סטטיסטי שבוצע בידי חברת Market Watch.

לאור מצבו הכספי הנוכחי של הערוץ ומחויבויות הרגולציה, הפגיעה ברווח התפעולי של ערוץ 24 תהיה פטאלית. לפי התרחיש של רמת פגיעה קשה, מדובר בירידה של כ-17 מיליון שקל בממוצע ברווח התפעולי לשנה בשנים 2011-2018; ואילו לפי התרחיש לרמת פגיעה סבירה, הצפי הוא לירידה של כ-7.5 מיליון שקל בממוצע לשנה באותן שנים.