מאזן בנק לאומי מגלה: רווחי הון חבויים ב-5.6 מיליארד שקל

רווח ההון נובע מהפער בין שווי המניות הרשום בספרי הבנק לבין שווי המניות שהבנק מחזיק בחברות מסוימות, בעיקר החברה לישראל, הגבוה משמעותית מהשווי הרשום במאזן הבנק

במאזן בנק לאומי נמצאים רווחי הון סמויים בהיקף של 5.6 מיליארד שקל (לפני מס). כך עולה מניתוח הדוחות הכספיים של לאומי . רווח ההון נובע מהפער בין שווי המניות הרשום בספרי הבנק לבין שווי המניות שהבנק מחזיק בחברות מסוימות, בעיקר החברה לישראל, הגבוה משמעותית מהשווי הרשום במאזן הבנק. במימוש תיאורטי של מניות אלו, ולאחר מס, יעמוד רווח ההון על 3.6 מיליארד שקל, המקביל לרווחי שנה וחצי של הבנק. מנכ"לית בנק לאומי היא גליה מאור.

הנכס העיקרי של לאומי הוא החברה לישראל - קונצרן ענק בשליטת משפחת עופר - המחזיק בין היתר בכיל, בזן, צים, טאואר ובטר פלייס. החברה לישראל נסחרת לפי שווי של 33 מיליארד שקל, ולאומי מחזיק 17.96% מהמניות, ששווי השוק שלהן עומד על 5.88 מיליארד שקל. עם זאת, האחזקה רשומה במאזן הבנק לפי שווי של 1.63 מיליארד שקל. מכירת כל האחזקות בשווי הנוכחי תניב ללאומי רווח הון (לאחר מס) של 2.8 מיליארד שקל.

נכס נוסף הוא חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד. החברה, שבה מחזיק בנק לאומי 80%, רשומה בספרי הבנק לפי שווי של 786 מיליון שקל. בשאר המניות (20%) מחזיקה קבוצת עזריאלי, שרכשה אותן ב-2008 לפי שווי של 1.8 מיליארד שקל (אחרי הכסף). בדוחות הכספיים של עזריאלי, שפורסמו בשבוע שעבר, שוערכה האחזקה בלאומי קארד והוצגה לפי שווי של 498 מיליון שקל, המעניק לחברה כולה שווי של 2.49 מיליארד שקל, ושווי של 1.99 מיליארד שקל למניות שבידי לאומי. רווח ההון הסמוי הטמון באחזקה זו עומד על 780 מיליון שקל.

70 מיליון שטרי חוב

נוסף על כך מחזיק לאומי ב-70 מיליון שטרי הון של טאואר, הניתנים להמרה למניות בתנאים מסוימים, ורשומים בספרי הבנק לפי 49 מיליון שקל. את שטרי ההון קיבל הבנק לאחר הסדר החוב האחרון של טאואר ב-2008, כאשר בנק הפועלים קיבל כמות זהה והחברה לישראל קיבלה 140 מיליון שטרי הון.

אם כל הסדרה תומר למניות טאואר, יוכפל מספר המניות בשוק, ולאומי יגיע לאחזקה של 12.5% בחברה. שווי אחזקה זו לפי שווי השוק הנוכחי של טאואר - 171 מיליון שקל.

סמויים
 סמויים