צפוף בחנויות לאביזרי בישול ומטבח: כל הגאדג'טים החדשים למטבח

גם המארחים וגם המתארחים לסדר רוכשים סירים, מחבתות, כלים וגאדג'טים כאחוזי תזזית ■ אורן קנר, בעל הטור "ניסוי כלים", בדק במטבחו מקלפים, קוצצים ושאר חפציצים - וחזר עם המלצות לחג

האפונה הריחנית או-טו-טו פורחת, ניחוחות של התחדשות נישאים באוויר, תנומת החורף תמה וחבילות של מצות חוסמות את הכניסה למרכול - חג החירות בפתח. לחובבי הבישול והמטבח, החירות הזאת כרוכה דווקא בשיעבוד לא קטן.

כי גם אם מוותרים על הגעלת הכלים ולא מקפידים קלה כבחמורה על ביעור חמץ - ואפילו אם קטן עליך להפיק ארוחת סדר ושאר סעודות חג לעשרות בני משפחה - לא פשוט להיות חובב בישול מעודכן בתחילת האלף השלישי.

בכל רגע, ובייתר שאת לקראת חג החירות, יוצאים לשוק מערכת סירים משובחת, מסננת מתוחכמת או גאדג'ט יוקרתי חדש, מלווים במסע יחסי ציבור המנסה לשכנע אותך שבלעדיהם חייך אינם חיים; שללא טיימר מעוצב למטבח אתה מיושן. לא מעודכן. לא רציני. ואם לא תצטייד במכשיר הייעודי החדש - למשל, כזה שנועד לקיצוץ עלי אורגנו וריחן בלבד - אתה סתם אחד שנכנס למטבח. חובבן.

גם כאן, בעמודים אלה, אנו מרימים תרומה לצרכנות האופנתית. אנו משתדלים לעשות זאת באופן ביקורתי, לפעמים עם קריצה, תמיד בודקים היטב, מעדיפים שימושיות על פני עיצוב. מנסים לבור את הבר מהתבן, ולרגע לא שוכחים כי פעם היה פשוט יותר ולא פחות טעים: סכין מטבח, מקסימום שניים, קרש חיתוך, מקלף ירקות, פומפייה, מחבת וכמה סירים, וזהו.

בבתים מסוימים ניצבה על השיש בגאווה גם שישיית כלי עזר - אותו "ששת" מפורסם הנקרא על שמו של עוזרו הנאמן של רובינזון קרוזו. סבותינו ואימהותינו הצליחו להפיק בעזרת הכלים הבסיסיים האלה יופי של ליל סדר ושאר ארוחות, אבל הן חיו בתקופה אחרת.

כמה תהליכים חברו כדי לחולל את השינוי: המהפכה הקולינרית שעברה על ישראל בעשורים האחרונים, נושאת עמה שיטות בישול אקזוטיות, חומרי גלם חדשים וכלי עבודה ייעודיים; העלייה ברמת החיים ופיתוח טכנולוגי של חומרים כמו סיליקון, ציפויים קרמיים ועוד; כניסתו למטבח של הזכר הישראלי, חובב גאדג'טים שהחליף את המסור ואת הפטיש בסכין שף באלף שקלים ובסירים משובצים בשבבי יהלום; תודעת העיצוב, אופנת המוצרים האקולוגיים, החנויות המתמחות ותרבות הצריכה שכבשו כל חלקה טובה במקומותינו - כל אלה הביאו להיצע כלים וגאדג'טים חסר תקדים בהיקפו, אשר עורר אפילו את אבירי הלשון העברית לעשות חושבים ולהמציא לכך מילה חדשה.

"גאדג'ט", הם קבעו, ייקרא מעתה בלשוננו "חפיץ", משום שזהו חפץ שאנו חפצים בו. וגם אם איננו יודעים שאנו חפצים בו, כבר יהיה מי שייטע בנו את הצורך, ונחפוץ גם נחפוץ.

250 חפיצים בערך סקרנו בעמודים אלה בחמש השנים האחרונות, ועוד עשרות ממתינים יפה לתורם. רגע לפני שנמשיך (כי המכונה לא נחה לרגע והשיטה מחייבת), הנה כמה מוצרים שככל הנראה תיראו במטבחים מעודכנים בשנת החירות הבאה עלינו לטובה.

מקלף פטנט ומשטח חיתוך-סינון

קוראיו הנאמנים של המדור מכירים את חולשתנו לכל דבר כמעט שיוצא תחת ידיהם של התאומים המוכשרים אנתוני וריצ'רד ג'וזף, בעלי JosephJoseph, המצליחים כל פעם מחדש לשלב במוצריהם שימושיות קיצונית ועיצוב משובח בלי לוותר על מקוריות ועל איכות. כבר ציינו כי מיטב חוקרי הנפש הבריטים מנסים להבין מה או מי בילדותם של התאומים הביא לעיסוקם האובססיבי במשטחי חיתוך למטבח.

עד שיתפרסמו הממצאים, נסתפק בהמלצה על ההברקה החדשה שלהם בתחום: rinse@chop הוא שמו בלעז של משטח חיתוך מתקפל ורב שימושי, העשוי פלסטיק. במצב שטוח הוא עוד משטח חיתוך (28X43 ס"מ), אך כאשר הוא מקופל, נוצרת בצדו האחד מסננת, לשטיפה נוחה של ירקות, ובקצהו השני - נוצר מעין משפך המאפשר מזיגה נוחה לסיר או לקערה. יש אפשרות לתליית המשטח על וו, סובב אותו גומי למניעת החלקה, והוא מגיע בירוק, בלבן או באדום וממש נחמד לחתוך עליו ולשטוף במקביל בעזרתו מיני מרור לשולחן הסדר.

אם ברצונכם לקלף את הירקות לפני כן, וגם סתם כך אם חשקה נפשכם במקלף מפנק, רב שימושי ויעיל עד מאוד, לכו על הדיסק של האחים: מקלף עגול וקומפקטי, המשלב שלושה להבי נירוסטה ביחידה אחת - להב סטנדרטי לקילוף מרב הירקות, להב משונן המנפק יופי של ירקות ז'וליין (דקים-דקים כמו גפרורים) ולהב מיוחד לעגבניות. באמצעות הזזת הדיסק אפשר להחליף להבים בקלילות, והלהבים שאינם בשימוש מוגנים ביחידת הפלסטיק הנוחה לאחיזה. מגיע בוורוד, באפור ובירוק.

משטח חיתוך: 120 שקלים; מקלף דיסק: 90 שקלים ברשת סוהו

בלוק סכינים חדשני

כחלק מהאופנה להכניס צבע למטבח, השיקה באחרונה החברה הדנית המצוינת בודום את מיטב מוצריה בשלל צבעים. אנחנו לא מתרגשים דווקא מהצבע וגם לא מהעיצוב, האלגנטי בפני עצמו, אלא מרעיון חדש, מקורי, המאפשר לאחסן בבטחה על השיש, זמינים לשימוש, את ידידינו הטובים ביותר במטבח - סכין השף וקולגות החיתוך שלו. בלוק הסכינים עשוי מפלסטיק מצופה בסיליקון עם ציפוי חיצוני מונע החלקה, ובתוכו סיבי פלסטיק צפופים וגמישים המונעים חיכוך או שחיקה של להבי הסכינים ושומרים עליהם היטב.

בבסיס הבלוק גומיות למניעת החלקה, הוא צר וכמעט אינו תופס שטח על השיש, ועם זאת אפשר לאחסן בו בנוחות חמישה סכינים ואף יותר. הוא מגיע בשחור-מט, אדום או לבן, ומלבד גודל הלוגו של בודום, שמעצבן בכל מוצרי החברה, ממש אין לנו תלונות. מומלץ.

269 שקלים ברשת קוק סטור

סוטז' משפחתי ענקי

לכבוד פסח מציג "מכסף" מקיבוץ ניר סיר שימושי באמת לארוחות החג ההמוניות: סוטז' משפחתי יוצא דופן בגודלו, 32 סנטימטרים קוטרו, שבכוחו להכיל בנוחות עשרים פלפלים ממולאים ואף יותר, עשרות שוקי תרנגולת, מנות חריימה לרוב ושאר תבשילי חג ומועד.

הסוטז' הוא בן משפחה חדש, מגודל ורחב, לקרמיק ליין - סדרת סירי הבישול הבריאותיים שהחברה השיקה לאחרונה. בדומה לשאר בני המשפחה, גם הסוטאז' עשוי יציקת אלומיניום עבה (חמישה מ"מ) המבטיחה פיזור חום אחיד ושמירה על חום התבשיל לאורך זמן, וגם לו ציפוי קרמי העשוי מחומרים טבעיים (אבקת סלעים, חול ומינרלים), המאפשר בישול כמעט ללא שמן, וגם מונע הידבקות של התבשילים לתחתית. הסוטז' המשפחתי, כמו הסירים האחרים בסדרה, מתאימים לשימוש בכל סוגי הכיריים למעט אינדוקציה, וגם בתנור. ידיות הסיר עשויות מיציקת אלומיניום עם חובקני סיליקון, המונעים העברת חום וניתנים אף הם לשימוש בתנור. מגיע בכתום, בירוק או בשחור. בחרו את הצבע בהתאמה לצבע המפיות בשולחן הסדר.

288 שקלים בחנויות רבות. פרטים ואפשרות להזמנה בטל' 08-6809900 ובאתר www.michsaf.com.

סיר טיגון ללא שמן

מיד בחלוף חג החירות, עם צאת שלושה כוכבים, כבר מתחיל חגם של חובבי הרזון והדיאטה, ועל כן נתחיל בחדשות הטובות: טעמנו צ'יפס שהוכן בסיר הזה תוך 35 דקות בלבד מקילוגרם תפוחי אדמה עם כף שמן אחת (!) - ונהנינו. נכון, אכלנו צ'יפס טעים מזה בעבר, אך בהתחשב בכך שהצ'יפס היה פריך ומוזהב מבחוץ, רך ונימוח מבפנים - והכיל שלושה אחוזי שומן בלבד - עלינו להודות שלמרות ההסתייגות הבסיסית שלנו מסירי חשמל, הופתענו לטובה מסיר הטיגון Actifry של טפאל.

הסיר, בקיבולת של קילוגרם, פועל כמחבת-טורבו המטגן כל מה שתכניסו לתוכו ברוח חמה, בטמפרטורה קבועה ובמעט מאוד שמן. אפשר להניח שהוא ישמש בעיקר להכנת צ'יפס ובשאר הזמן יבלה בארון, אך ראוי לציין כי אפשר להכין בו מגוון מנות מזינות ודלות קלוריות של ירקות, חלקי עוף מתובלים, קציצות, פירות ים ואפילו ערמונים. להב ערבול מפזר את השמן באופן אחיד במהלך ההכנה, כך שמתאפשר טיגון-בישול השומר על טעם טבעי במינימום ריחות לוואי.

אפשר להשתמש בסיר גם להכנת דגים (מוציאים את להב הערבול), ולמרות המראה המורכב, הסיר נוח לתפעול: יש לו פתיחה אוטומטית וטיימר דיגיטלי, ידיות האחיזה והדפנות אינן מתחממות, מכסה שקוף מאפשר בקרה על המתרחש, ובתור בונוס מקבלים כף מדידה של 14 מ"ל להכנת הצ'יפס, וגם חוברת מתכונים, שבוודאי ישמחו פריקים של מזון בריאות, המוכנים להיפרד תמורת התענוג לא רק מסכום נאה, אלא גם מחצי מ"ר בערך ממשטח העבודה במטבח.

1,192 שקל בחלק מסניפי קוק סטור. פרטים בטל' 1800-384-838