האם ביצועי הלקווינימוד ישפרו הביצועים של מניית טבע?

בשבוע הבא תציג טבע בכנס הנוירולוגים האמריקנים בהוואי את התוצאות המלאות של הניסוי בתרופה האוראלית לטרשת נפוצה ■ למה אפשר לצפות מהנתונים שיוצגו?

ארגון נוירולוגים אמריקנים בחר מיקום אקזוטי למפגש השנתי ה-63 שלו, והם יתכנסו בשבוע הקרוב בהוואי. גם נציגי חברת התרופות טבע ייהנו מכך, משום שהכנס נבחר להיות הבמה של טבע לפרסום הנתונים המלאים של הניסוי הקליני בתרופת ה-Laquinimod. הכנס הוא של AAN (רש"ת: American Academy of Neurology).

טבע, בניהולו של שלמה ינאי, מפתחת יחד עם Active Biotech השבדית את הלקווינימוד, תרופה לטיפול בטרשת נפוצה, שניתנת בבליעה (אוראלית). התרופה הנמכרת ביותר של טבע היא הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה, שהיא תרופה שניתנת בהזרקה. שוק התרופות לטרשת נפוצה משתנה, ותרופה אוראלית ראשונה - גילניה של חברת נוברטיס - כבר אושרה לשיווק והתחילה לתפוס נתחי שוק.

טבע דיווחה לפני כמה חודשים על הצלחה בשלב III (המתקדם ביותר) של הניסוי הקליני בלקווינימוד. הניסוי הראה שמטופלים שנטלו טבליה יומית של 0.6 מ"ג חוו ירידה משמעותית בשיעור ההתקפים השנתי. הושגו גם יעדים קליניים נוספים, ובהם ירידה משמעותית בהתקדמות הנכות. אולם טבע לא פרסמה אז את הנתונים הסטטיסטיים המלאים של הניסוי, ואלה יפורסמו בסוף השבוע הבא בכנס ה-AAN.

לא מדובר רק בעניין טכני יבש, משום שהנתונים יכולים להצביע על יעילות התרופה בהשוואה לתרופות אחרות. טבע תציג את שיעור ההפחתה בהתקפים השנתיים של חולי טרשת נפוצה שהשתמשו בלקווינימוד, ואת ההאטה בקצב ההידרדרות לפי סקאלה שנקראת EDSS.

נתונים חיוביים יכולים לתת רוח גבית למניה החבוטה של טבע, שאמנם עלתה בימים האחרונים אך עדיין לא חזרה לרמתה מלפני שנה, בעוד שנתונים מאכזבים עלולים להוביל לתגובה שלילית מהשוק.

שלושה תרחישים

אז למה אפשר לצפות מהנתונים שיוצגו? מספר אנליסטים שמסקרים את טבע התייחסו לכך בימים האחרונים. בכלל פיננסים הציג האנליסט יונתן קרייזמן (בשיתוף עם היועץ המקצועי ד"ר יואב קידר) שלושה תרחישים אפשריים. החיובי הוא הצגת שיעור הפחתה של 30% ומעלה בהתקפים והפחתה של 40% בהידרדרות, או שיפור ב-EDSS בקרב חולים קשים יותר.

במקרה כזה צפי המכירות של התרופה לאחר אישור השיווק יגיע להערכתו ל-2 מיליארד דולר. התרחיש הניטרלי כולל הפחתה של 25% בהתקפים והאטה של 30% ב-EDSS, והצפי יהיה למכירות של מיליארד דולר; בתרחיש השלישי ההפחתה תהיה של 20% בלבד עם האטה בינונית ב-EDSS. במקרה כזה קרייזמן מעריך מכירות של עד חצי מיליארד דולר.

האנליסט ד"ר רוני גל מברנסטיין ריסרץ' ערך סקר בקרב משקיעים בנוגע לציפיות על תוצאות הניסוי. המסקנה היא שרוב המשקיעים צופים שיעור הפחתה של 26%-29% בהתקפים, והאטה של 30%-40% ב-EDSS.

גל עצמו מעריך הפחתה של 26%-29% בהתקפים ו-30%-34% ב-EDSS. להערכתו, אם טבע תציג נתונים טובים יותר עשויה המניה לעלות בכ-5%, אך במקרה של נתונים פחות טובים, התגובה עשויה להיות ירידה של יותר מ-5%. גל מעריך שמכירות התרופה יגיעו בשיא למיליארד דולר, ואילו הגילניה של נוברטיס תימכר ב-2 מיליארד דולר.

האנליסטים של ברקליס, ריצ'ארד סילבר ואן טרימבל, כותבים שטבע תערוך מצגת ביום שישי, 15 באפריל אחר הצהריים, אך כבר ב-14 באפריל הנתונים יפורסמו לקראת המצגת. סילבר וטרימבל מצפים לשמוע גם על נתוני הבטיחות של התרופה, מכיוון שלדבריהם זהו גורם עיקרי שיכול לבדל את לקווינימוד לעומת גילניה ותרופות אחרות.

ניסוי קליני נוסף בלקווינימוד, גם הוא בשלב III, בוחן את התרופה מול תרופת דמה (פלסבו) ומול תרופה נוספת, Avonex. תוצאות הניסוי יפורסמו ברבעון השלישי, ובהנחה שיהיו חיוביות תגיש טבע בקשה לאישור התרופה לשיווק, ותתחיל למכור אותה ב-2012. במקביל, לקווינימוד נמצאת בניסוי שלב II לטיפול במחלת הזאבת, וכן למחלת קרוהן.