הדולר עדיין בשפל של שנתיים וחצי: היציג - 3.441 שקלים

האירו התחזק בכ-0.4% מול השקל וקבע יציג של 4.9771 שקלים ■ בעולם הדולר רושם עלייה קלה מול המטבעות המובילים

לאחר התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח ביום שישי האחרון, התערבות שלא הצליחה לעזור לשער הדולר להתייצב, היום (ב') נרשמה רגיעה בשוק המט"ח המקומי.

במסחר הבין-בנקאי, הדולר היציג מול השקל ננעל ביציבות. המטבע האמריקני עלה בפחות מ-0.1% לרמה של 3.441 שקלים - עדיין רמת שפל של כשנתיים וחצי. במקביל, שער האירו התחזק בכ-0.4% מול השקל וקבע יציג של 4.9771 שקלים.

בזירת המט"ח העולמית, הדולר רושם עלייה קלה מול המטבעות המובילים הודות לאישור הקיצוץ בארה"ב - שע"ח מול האירו עומד על 1.4434 דולר, נסחר תמורת 1.6339 ליש"ט לדולר ותמורת 84.696 ין לדולר.

ביום שישי, נזכיר, הדולר היציג ירד ב-0.4% ל-3.438 שקלים, והאירו היציג התחזק ב-0.6% ל-4.954 שקלים. נגיד בנק ישראל סטנלי פישר התערב ורכש עשרות מיליוני דולר בשוק, אך לא הצליח לעזור לדולר.

לראשונה מתחילת גל עליות מחירי הדירות במאי 2007, בכיר בבנק ישראל מביע חשש למשבר במערכת הפיננסית בישראל בעקבות ירידה חדה במחירי הדירות, וזאת נוכח הגידול במתן משכנתאות. כך עולה מהפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה שפרסם היום בנק ישראל. באותה ישיבה, כזכור, החליט הנגיד סטנלי פישר להעלות במפתיע את הריבית ב-0.5% ל-3%.

"היחלשות הדולר תימשך"

יתרות המט"ח לחודש מארס הגיעו לשיא של 74.5 מיליארד דולר. בנק ישראל רכש במרוצת 3 השנים האחרונות, החל ממארס 2008 אז שער הדולר צנח לכיוון ה-3.3 שקלים, כ-47 מיליארד דולר, אך השער כעבור 3 שנים לא השתנה בהרבה.

בהסתכלות חודשית, בנק ישראל לא רכש דולרים במארס אך היתרות גדלו ב-737 מיליון דולר במארס: שערוך יתרות המט"ח הגדיל את היתרות ב-660 מיליון דולר והסקטור הפרטי והעברות הממשלה תרמו כמעט 80 מיליון דולר גם כן.

איתן אדמוני, מנהל מחלקת מט"ח וסחר חוץ בבנק ירושלים, מעריך כי התערבות בנק ישראל במטרה למתן את היחלשות הדולר תימשך גם השבוע, אך מלבד התחזקות זמנית ליום-יומיים לא צפויה לעצור את המגמה השלטת, והיחלשות הדולר תימשך גם בעתיד הקרוב.

לדבריו, ההסלמה המחודשת בדרום איננה משפיעה בשלב הנוכחי על המסחר המקומי במט"ח, ויתכן כי לא תשפיע כלל גם במידה ותתרחב. בבנק ירושלים מעריכים כי יתכן והדולר יעצור ברמת ההתנגדות הפסיכולוגית של 3.4 שקלים עד לפרסום נתוני האינפלציה ביום שישי הקרוב, כשטווח המסחר לשבוע הקרוב הוא 3.461-3.399 שקלים לדולר.

כלכלני כלל פורקס מציינים כי היחלשות הדולר בעולם והציפיות להמשך העלאות הריבית בארץ הנחיתו מכה אנושה לדולר. במידה והוא לא יצליח להתאושש בעולם, נפילתו של הדולר עשויה להימשך עד לאזור רמות השפל שראינו לפני מספר שנים באזור ה-3.2 שקלים לדולר, להערכתם.

הכלכלנים מזכירים כי השבוע נפתחת בארה"ב עונת הדוחות לרבעון השני, כשהראשונה לדווח היא ענקית האלומיניום אלקואה. בהמשך השבוע ידווחו חברות גדולות אחרות, כגון ענקית השבבים אינטל, ואחריה הבנקים ושאר חברות הטכנולוגיה. בכלל מציינים כי אם עונת הדוחות תהיה חיובית, המדדים בוול סטריט עשויים להמשיך להתקדם הרבה מעבר לרמות הנוכחיות. במידה ועונת הדוחות תהיה מאכזבת, השווקים עשויים לצאת לתיקון משמעותי.