בנק ישראל רכש מאות מיליוני דולרים; היציג עלה ל-3.43 ש'

הדולר היציג התחזק ב-0.4% ■ האירו היציג נחלש ב-0.46% ל-4.936 ■ מדד מארס יפורסם מחר וצפוי לעלות ב-0.3% ■ גולדמן זאקס: הדולר יתחזק ל-3.52 ש' - ואז ייפול ל-3.25 ש'

כבר בפתיחת יום המסחר בשוק המט"ח המקומי ביצע הבוקר בנק ישראל רכישות מאסיביות שעל פי הערכות בשוק, היקפן הגיע לכ-300 מיליון דולר. זאת, לאחר שהדולר התקרב הבוקר לרף הפסיכולוגי של 3.4 שקלים, רמת שפל כמוה לא נראתה מאז ספטמבר 2008.

המטבע האמריקני הגיב בעלייה הן להתערבות בנק ישראל והן להתחזקותו כנגד האירו בעולם ובשעת קביעת השערים היציגים רשם המטבע הירוק עלייה של 0.41% ושערו היציג נקבע ב-3.431 שקלים. תיקון חלקי לצניחה של 0.842% ל-3.417 שקלים שנרשמה אתמול. האירו היציג נסוג ב-0.458% ושערו נקבע ב-4.9362 שקלים.

ברקע למסחר היום נציין את מדד המחירים לצרכן לחודש מארס, אשר יפורסם מחר על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. על פי קונצנזוס אנליסטים בשוק, המדד צפוי לעלות ב-0.3%, בעיקר על רקע העלייה במחירי הנפט בעולם בעקבות האירועים האלימים בעולם הערבי. אם המדד אכן יעלה כמצופה, הוא יוסיף עוד כאב ראש לקברניטי בנק ישראל אשר שואפים לשמור את האינפלציה ביעד הממשלה (עד 3%).

בנק ישראל לא היסס גם אתמול להשתמש בנשק רכישת הדולרים, ורכש כ-100 מיליון דולר, אך נראה כי כוחו של צעד זה הולך ונשחק. הדולר אומנם הגיב לרכישות המט"ח אתמול בעלייה קלה אך מהר מאוד "שב לסורו" והמשיך לרשום היחלשות מול השקל.

התעשיינים: מפעלים מעבירים ייצור לחו"ל בשל צניחת הדולר

יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ‎‎ברוש אמר היום: "ששטייניץ ונתניהו יתעוררו", זאת לאחר שפירסמו נתונים מהם עולה החשש בהתאחדות התעשיינים מהאטה בענפי התעשייה במשק בשל הרחבת פעילות של מפעלים ישראליים מעבר לים. הנתונים המבוססים על סקרים וניתוח של מגמות שערך אגף המחקר והכלכלה בהתאחדות מצביעים על כך שמאז הרבעון האחרון של 2009 ועד לרבעון הראשון של 2011 חלה עלייה של כ-9% במספר המפעלים שמרחיבים את פעילותם בחו"ל. העלייה החדה ביותר, כ-4%, חלה ברבעון הראשון של השנה, ועל-פי נתוני ההתאחדות, כ-28% מהחברות התעשייתיות במשק מקיימות כיום פעילות יצרנית בחו"ל. בהתאחדות מתריעים ואומרים כי התרחבות זו באה על חשבון התרחבות של ענפי התעשייה בארץ.

לצורך המחשת הדוגמא לסבלם של התעשיינים אמר חיים מר, יו"ר ח. מר טכנולוגיות: ‎‎‏"שער דולר של 3.41 שקלים הורג אותנו. זה הכי גרוע שיכול להיות. אי אפשר להתחרות, ואם לדבר על רווחים, אז אותם אפשר להשיג עדיין רק במעט מאוד תחומים, וגם זה - בגלל הגנות מטבע. אבל גם להגנות האלה יבוא סוף, מתישהו".

הדולר נחלש בכ-3.7% מאז החלטת הריבית בסוף מארס

כלכלני גולדמן זאקס חוזרים היום בסקירה מיוחדת על הערכותיהם בנוגע לשער הדולר-שקל, ומציינים כי הצמד ייסחר ב-3.52 שקלים, 3.35 שקלים ו-3.25 שקלים לתקופות של עוד 3 חודשים, 6 חודשים ו-12 חודשים, בהתאמה. בנוגע לאירו, חוזים הכלכלנים שערים של 4.93 שקלים, 4.86 שקלים ו-4.88 שקלים לתקופות של עוד 3 חודשים, 6 חודשים ו-12 חודשים, בהתאמה.

בבנק ההשקעות HSBC מעריכים כי מנקודת מבט של בנק ישראל, יש פחות הצדקה לתמיכה בשקל ע"י התערבות מאסיבית בשוק המט"ח לאור הצמיחה הכלכלית ולאור הצמיחה ביצוא הישראלי בפרט. בבנק ההשקעות מציינים כי הערכה זו יכולה להסביר את העדר התגובה הנחושה להתחזקות השקל מאז העלאת הריבית האחרונה. על בסיס הערכה זו צופים בבית ההשקעות כי הדולר יסחר סביב 3.4 שקלים עד סוף השנה. בנוסף מעריכים כי העלאת המיסוי על רווחי הזרים בשוק המק"מ עשויה להאט את התחזקות השקל. עוד מציינים את הסביבה הגיאו-פוליטית של ישראל והמתיחות שעלולה לבודד את ישראל.

אלי בן דוד, אנליסט בכיר בחברת usg capital, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "סטנלי פישר החל את מסע ההתערבות הצפוי כדי למתן את התחזקות השקל בל נשכח שהעיתוי הוא עקב הפרסום הצפוי מחר למדד המחירים לצרכן שאמור לעלות שוב בכ-0.2% מה שייתן דחיפה נוספת לשקל והציפיות להעלאה נוספת היא גבוהה מאד לכן הוא החל להתערב לפני הפרסום כדי למתן את הירידה החזקה שהחלה לאחר פרסום הריבית חודש שעבר. בנוסף להערכתנו, פישר סימן את רמת 3.40 כרף תחתון לעת עתה שבו הוא לא יוכל לסבול ירידות נוספות ושחיקת סל המטבעות וינסה בכל כוחו להעלות את הדולר באופן זמני אך יחד עם זאת לאור התרחבות פערי הריביות בין ישראל לארה"ב אמור להמשיך את המגמה הראשית בחודשים הבאים לעבר 3.30 שקלים" .

הדולר עצמו נחלש בכ-3.7% מאז החלטת הריבית של סוף מארס, במסגרתה החליט בנק ישראל באופן די מפתיע להקפיץ את הריבית במשק הישראלי ב-0.5% ל-3%. אל מול ריבית שפל של 0% עד 0.25% בשוק האמריקני, ברור מדוע גם הסוחרים הזרים רוכשים שקלים ומוכרים דולרים.

רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו בלידר שוקי הון, העריך בראיון ל"גלובס" כי "יש פה פערי ריביות שימשיכו לתמוך בהתחזקות השקל. בנק ישראל יכול רק למתן את המגמה, להפוך אותה ליותר הדרגתית ופחות חדה, אבל השקל עצמו ימשיך להתחזק בגלל עוצמת המשק הישראלי".