הייצור ממשיך להתכווץ: מדד מנהלי הרכש נותר יציב במארס

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים לחודש מארס נותר יציב ברמה של 48.5 נקודות ■ החודש חלה ירידה בולטת של 7.6 נקודות ברכיב התעסוקה

הפעילות היצרנית ממשיכה להתכווץ: מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים לחודש מארס נותר יציב ברמה של 48.5 נקודות, כך דיווחו היום (ה') כלכלני הבנק. רמת המדד מצביעה זה החודש השני ברציפות על התכווצות בפעילות.

הכלכלנים מציינים כי החודש חלה ירידה בולטת של 7.6 נקודות ברכיב התעסוקה ואילו רכיבי הביקושים, הן מקומיים והן ליצוא רשמו עלייה. עוד מציינים כי רכיב הביקושים המקומיים הוסיף להצביע על מגמת התכווצות. עוד בהמשך למגמת ההתכווומות מציינים כלכלני הבנק כי רכישות חומרי הגלם והרכישות למלאי נמצאים שניהם מתחת לרמת ה- 50, ומאותתים על ציפיות להאטה בפעילות. מחירי חומרי הגלם המשיכו זה החודש ה- 16 ברציפות להיות במגמת עלייה.

גם בזירה העולמית נרשמה ירידה במדד מנהלי הרכש. על פי נתוני מדד מנהלי הרכש שמפרסם הבנק JP.מורגן, המדד ירד קלות בחודש מארס לרמה של 55.8 נקודות, אך נותר קרוב לשיא של כל הזמנים. בבנק ההשקעות מציינים כי המדד נמצא מזה 21 חודשים מעל רמת ה-50 נקודות ובחלק גדול מהמדינות נמצא המדד ברמת שיא.

בעולם בלטה הירידה החדה במדד מנהלי הרכש ביפן, האסון ביפן הביא להאטה חדה בפעילות התעשייתית במדינה והמדד שם רשם ירידה חדה של 6.5 נקודות לרמה של 46.4מדדי מנהלי הרכש האמריקני והאירופאי רשמו ירידה קלה החודש אך נותרו ברמות שיא של 61.2 ו- 57.5 בהתאמה.

בבנק הפועלים מציינים "המדד מצביע זה החודש השני ברציפות על צפי להתכווצות בפעילות התעשייתית. יתכן שהירידה במדד משקפת צפי להתמנות בצריכה, לאור עליות המחירים. הירידה החדה ברכיב התעסוקה החודש היא סבירה לאור הגידול המתמשך במספר המועסקים במשק בחודשים הקודמים".