אלכסנדר משקביץ': "אנו מפסידים את המלחמה בתקשורת בכל יום"

המיליארדר היהודי טוען כי תדמיתה של ישראל נפגעת קשות בגלל סיקור בתקשורת העולמית שמבוסס על מידע לא נכון ■ הפתרון שלו: ערוץ חדשות בינלאומי פרו-ישראלי

הנחישות של אלכסנדר משקביץ' מתערערת לרגע אחד בלבד, כשהוא נשאל האם המטרה להקים ערוץ חדשות שיילחם לטובת ישראל על התודעה הבינלאומית, גוברת על ההיבט הכלכלי. "לא, לא", הוא אומר בראיון ל"גלובס", "על הערוץ להיות בעל היתכנות כלכלית. עד היום ערוץ כזה לא עלה בגלל שיקולי תקציב, כי זה מהלך לא זול".

ד"ר משקביץ' (57), נשיא הקונגרס היהודי האירו-אסיאתי, שימש בשבוע שעבר כיו"ר הכנס למנהיגות יהודית בינלאומית וושינגטון 2011, שעסק בדה-לגיטימציה של ישראל. שם הוא סיפר כי הוא פועל להקמת ערוץ חדשות בינלאומי, שיהווה תשובה לתעמולה התקשורתית הקיימת לטענתו בכלי תקשורת נגד ישראל והמערב. לדבריו, לא מדובר בערוץ "יהודי" או "ישראלי", ואף לא צפויה להיות לו אג'נדה ציונית.

"האג'נדה היחידה היא להעביר את האמת", הוא אומר, "יש לי קבוצה שליקטתי, שמורכבת מאנשים רציניים, ואני מרגיש שאנחנו פשוט חייבים לעשות את זה. מדובר בקבוצה של מקצוענים, הם יכינו תוכנית עסקית, ובתוך 4 חודשים תהיה פרזנטציה בנושא למשקיעים".

לדבריו, כבר קיימת קבוצה של משקיעים מכובדים, אולם הוא מסרב לפרט מי הם או מה מקורם. "בינתיים עדיף שלא, כי הם מוכרים מאוד", הוא אומר.

- היכן ערוץ כזה יישב פיזית? בירושלים?

"אנשי המקצוע צריכים לקבוע איזה מקום טוב יותר - מסיבות מסחריות ומבחינת עובדים. זה יהיה חייב להיות ערוץ מסחרי ויעיל כלכלית, אחרת זה לא יעבוד".

- הוא יהיה ערוץ לווייני, ערוץ כבלים?

"הוא יועבר בשיטות המתקדמות ביותר".

"מכבד את כולם, אפילו את אל-ג'זירה"

נושא ההסברה והתעמולה האנטי-ישראלית בעולם נגד ישראל יקר מאוד ללבו של משקביץ' כבר שנים. בניסיון להתמודד עם האופן בו משתקפת ישראל בתקשורת הבינלאומית, מימן משקביץ' בשנה שעברה את ביקורם של כ-500 חברי פרלמנט מהאיחוד האירופי בישראל.

המפגש, שהוגדר כמפגן תמיכה בישראל, היה לדבריו "אחד ההישגים החשובים לדיפלומטיה הישראלית בתקופתנו ותשובה לניסיונות הדה-לגיטימיזציה של ישראל".

בראיון שנערך עמו במגזין G של "גלובס" בשנה שעברה, ציין משקביץ' כי אחד האיומים המשמעותיים בעיניו על עתיד העם היהודי הוא התקשורת הבינלאומית.

"אנחנו מפסידים את המלחמה בתקשורת בכל יום", הוא אמר, "האנשים הפשוטים בכל מקום מקבלים את כל המידע באמצעות התקשורת, ובכל יום הם רואים ישראלים רעים תוקפים פלסטינים. מה הפלא שבסוף הם נעשים שונאי יהודים?"

עכשיו, לדבריו, הגיעה שעת הפעולה. "זה רעיון שקיים הרבה שנים, אבל אף אחד לא הרים אותו. הבעיה היא שהיום המלחמה לא נעשית על-ידי נשק, אלא על-ידי התקשורת. הגענו למצב בו הערוצים יוצרים דעות ומציאות ולא מסקרים אותן. הם יוצרים דעות שליליות עלינו. לכן אנחנו חייבים לעשות ערוץ כזה. הוא חייב להיות ערוץ בינלאומי שמשדר בצרפתית, ספרדית, אנגלית וגם בערבית".

- אתה צופה בערוצי החדשות האחרים?

"כל יום אני רואה דברים בטלוויזיה ולא מאמין. אני מכבד את כולם, את ה-BBC, אפילו את אל-ג'זירה, כולם מאוד מקצועיים. אבל אם לגופי החדשות האלה יהיה מידע אמיתי, התוצאה תהיה מאוד שונה".

- מה ראית בזמן האחרון שהבהיל אותך במיוחד?

"כשה-BBC אומר שהמוסד ארגן מתקפות כרישים בסיני, איזו דוגמה טובה יותר יש? גם הדיווחים על דוח גולדסטון באחרונה ממחישים עד כמה חסר מקור מידע אמיתי ואמין. החומרה של דוח גולדסטון נובעת בין היתר מכך שהשופט נחשף לדיווחים לא אמיתיים בתקשורת. הדבר הכי חשוב כיום לישראל הוא להעביר למיליארדים בעולם את האמת כפי שהיא.

"מעבר לעניין הכלכלי, אולי אנשים לא הרגישו עד כה שלהעלות ערוץ כזה, זה עד כדי כך חשוב, אבל עכשיו אני מכיר רבים שמבינים שזה יהיה אפילו יותר גרוע בעתיד, אם לא נעשה משהו עכשיו".

מי אתה, אלכסנדר משקביץ'?

איש העסקים היהודי-קזחי דורג בשנת 2011 במקום ה-6 מקרב עשירי ישראל. המגזין "פורבס" העמיד אותו במקום ה-287 מקרב עשירי העולם. עיקר הונו, המוערך ב-3.7 מיליארד דולר, מגיע מתחום המתכות והכרייה.

לישראל הוא עלה ב-1991, ומאז הוא מבקר פה לעתים תכופות, אך אינו מתגורר כאן דרך קבע. לאחרונה אף פורסם כי קנה פנטהאוז על טיילת תל-אביב ב-110 מיליון שקל. הוא גם פעיל בפעילות פילנטרופית לישראל ולעולם היהודי וזכה באות הכבוד של כנס הרצליה, "מגן הרצל".