בערבה לא כל כך אוהבים צימרים

במועצות האזוריות באזור הנגב לא מודעים לערך הכלכלי שיש לטיילים ולתיירות מקומית המשתכנת בצימרים

מחיר לינת לילה בצימר משתנה בין צימר אחד למשנהו. ככל שזה מאובזר ומפנק יותר, מוגשת בו ארוחת בוקר עשירה יותר והנוף הנשקף ממנו מרשים יותר, יתייקר המחיר. אנו לתומנו סברנו שבצפון הארץ עלויות הבעלים גבוהות יותר מאשר בדרום הארץ.

עם בוא האביב והקיץ שאחריו, עונות משופעות בחופשות, יצאנו לבדוק את עלויות הפעלת צימרים וגילינו פערים של מאות אחוזים בגובה המס שמשלמים בעלי צימרים במועצות האזוריות השונות.

לצורך כתבה זו בדקנו אך ורק את הארנונה המשולמת למועצה (ולא הוספנו תשלומים לוועד המקומי). כאמת מידה לבדיקה הגדרנו שש יחידות הלנה (צימרים) דמיוניות, שכל אחת מהן משתרעת על 50 מ"ר והן צמודות לשלושה דונם לא בנויים, המשמשים את האורחים כשטחים ציבוריים לפעילויות מגוונות. לא הוספנו בריכת שחיה למתחם הנופש הדמיוני שלנו.

בטבלה מופיעים הנתונים, ומציגים את העלות השנתית למ"ר ברוטו. מסתבר שמועצה אזורית מטה יהודה הקרובה לירושלים, שבטור קודם הראינו את גובה ההנחה שהיא נותנת ליקבים בשטחה, והנחנו שזה מתוך הבנה של תרומתם לתנועת מבקרים באזור, גובה את הארנונה היקרה ביותר עבור צימרים.

נתון מפתיע במיוחד הוא שבמועצה האזורית ערבה תיכונה, עלות הארנונה על מרכיב הקרקע הוא 9.13 למ"ר ברוטו לעומת 0.01 שקלים למ"ר ברוטו במועצה אזורית רמת גולן. אין ספק שפער אדיר זה משפיע על עלות אחזקת צימרים. גם במועצה האזורית חוף כרמל במרכז הארץ, הארנונה על הקרקע זולה משמעותית בהשוואה למועצה אזורית ערבה תיכונה.

כעת ניתן רק לתהות לפשר הפערים במס: האם המועצות הגובות מחיר ארנונה גבוה מבעלי צימרים, לא מודעות לתרומה הכלכלית שעשויה לצמוח לאזור מתנועת מטיילים ונופשים באזור. האם בערבה לא מודעים לערך הכלכלי שמביאים טיילים ותיירים מקומיים, המגיעים ומשתכנים בצימרים, ויוצאים לפעילויות בסביבתם.

הכותב הוא מנכ"ל חברת ערך-מיסוי עירוני וניהול נדל"ן

נאור אליהו

המתודולוגיה: עלות מ"ר שכור, מורכבת וכוללת בתוכה עלויות רוב המקרים אינן מוכרות ואינן זמינות. ערך מיסוי עירוני וניהול נדל"ן בנתה טבלה המחשבת נתון ממוצע, המתחשב בכל הפרמטרים המשפיעים על עלות ארנונה למ"ר - ארנונה ("מנורמלת" שתשמש בסיס להשוואה בין אזורים וערים).