וול סטריט ירדה כ-1% לאחר הורדת תחזית הדירוג לארה"ב

הבורסות נפתחו בירידות חדות שהגיעו ל-2% לאחר האזהרה ששיגרה סוכנות S&P שהורידה את תחזית הדירוג של ארה"ב לשלילית ■ הבית הלבן: "אין צורך לעשות מהורדת תחזית הדירוג עניין גדול - מדובר בהחלטה פוליטית" ■ סיטיגרופ דיווחה על ירידה של 32% ברווח

הירידות בוול סטריט התמתנו לקראת הנעילה והמדדים המובילים ירדו בכ-1.1% בסיום יום המסחר הסוער, זאת לאחר שבכירים מהממשל האמריקני הרגיעו את השווקים וטענו כי הורדת התחזית של סוכנות S&P מוגזמת ומונעת מאינטרסיבם פוליטיים. הבורסות נפתחו בירידות חדות שעברו את ה-2% לאחר שהורידה סוכנות S&P את תחזית הדירוג של ארה"ב לשלילית. המסחר התנהל לאורך רוב שעות היום בירידות של כ-1.8%. עוד השפיע על הסינטמינט השלילי, החדשות מכיוון אירופה שהעלו חששות מהחמרה במשבר החובות. נזכיר כי שבוע המסחר יהיה מקוצר ויסתיים ביום חמישי.

בבורסת הסחורות של ניו-יורק, מחיר הנפט ננעל בירידה של 2.15% לרמה של 107.3 דולר לחבית, לאחר שסעודיה הודיעה כי בכוונתה לקצץ בתפוקה עקב ההיצע הגדל והולך של נפט בשווקים. האירו רשם ירידה לרמה של 1.4234 דולרים.

כאמור, סוכנות דירוג האשראי S&P חתכה את תחזית הדירוג מ"יציב" ל"שלילי", אמנם הותירה את דירוג האשראי של ארה"ב ברמה של "AAA". המשמעות היא ש-S&P מזהירה את ארה"ב כי אם לא תטפל בגרעון הענק שלה, היא תספוג הורדת דירוג בעתיד. "עברו יותר משנתיים מאז תחילת המשבר האחרון, וקובעי המדיניות בארה"ב טרם הסכימו איך לצמצם את הגירעון התקציבי ולמנוע לחצים פיסקליים בטווח ארוך", מסביר אנליסט האשראי הבכיר בסוכנות S&P ניקולה ג'סוואן.

לקראת הנעילה, משרד האוצר האמריקני שיגר אות הרגעה ואמר כי החלטת סוכנות הדירוג S&P להוריד כעת את תחזית הדירוג של ארה"ב לשלילית הינה החלטה שמונעת מאינטרסים פוליטיים יותר מאשר אינטרסים כלכליים. "אני לא חושב שצריך לעשות מהורדת התחזית עניין גדול מדי", אמר הכלכלן הראשי של הבית הלבן הכלכלן אוסטן גולסבי לרשת MSNBC. "סוכנות S&P פעלה לפי שיקולים פוליטיים, ואנו לא נסכים לזה". לאחר דברים אלה, הירידות בוול סטריט התמתנו.

החדשות מכיוון גוש האירו העצימו עוד יותר את הסערה בוול סטריט: סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הורידה היום את דירוג האשראי של הבנקים הגדולים באירלנד בשתי רמות, לדרגה של אג"ח זבל. נזכיר כי ביום שישי הורידה מודי'ס את דירוג האשראי של אירלנד בשתי דרגות לרמה אחת בלבד מעל אג"ח זבל, בעקבות החששות כי מאמצי הממשלה האירית להפחתת הגירעון התקציבי לא יצלחו.

בינתיים, שני חברים במועצת הבנק המרכזי של אירופה (ECB) רמזו כי הריבית צפויה להמשיך ולעלות בחודשים הקרובים. "לציפיות המשקיעים להמשך עליית הריבית ב-0.5% השנה יש על מה להתבסס", אמר אוולד נווטני, נגיד הבנק המרכזי של אוסטריה, לסוכנות בלומברג. לוק כוהן, נגיד הבנק המרכזי של בלגיה, אמר אתמול כי "המדיניות המוניטארית כיום היא מקלה מדי".

עונת הדוחות נכנסה להילוך גבוה

עונת הדוחות תתפוס תאוצה השבוע. הבוקר דיווחה ענקית התרופות אלי לילי על ירידה של 15% ברווח הנקי לרמה של 1.06 מיליארד דולר ברבעון האחרון, 95 סנט למניה. זאת בעיקר עקב הוצאות חד פעמיות גבוהות. הנהלת החברה חזרה על תחזית לרווח של 4.15-4.3 דולר למניה השנה.

סיטיגרופ ריכז עניין לאחר שדיווח על ירידה של 32% ברווח ברבעון הראשון של 2011. הבנק רשם רווח של 3 מיליארד דולר, או 10 סנט למניה, בהשוואה ל-15 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. למרות זאת, התוצאות היו מעל לתחזיות האנליסטים שציפו לרווח של 9 סנט למניה. הכנסות הבנק פיספסו את תחזיות והסתכמו ב-19.7 מיליארד דולר.

חברת האנרגיה האליברטון דיווחה על רווח של 56 סנט למניה ברבעון הראשון, לעומת רווח של 23 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד.

מניות אפל , אינטל, גולדמן זאקס ו-IBM מרכזות עניין עם פרסום דוחותיהן בימים הקרובים.

גוגל ריכזה עניין לאחר שצנחה בשיעור חד ביום שישי בעקבות פספוס תחזית הרווח ברבעון האחרון.