מריל לינץ': "בנק ישראל יעלה את ריבית מאי ב-0.25%"

במריל לינץ' מעריכים כי בנק ישראל יהיה סבלני יותר להתחזקות השקל ■ "צפויה האטה או הפסקת המדיניות של התערבות ע"י רכישות מט"ח"

לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל בשבוע הבא, מעריכים במריל לינץ' כי בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.25% בשל הלחצים האינפלציוניים, כך עולה מסקירה שפרסמו כלכלני הבנק היום (ד') והגיעה לידי "גלובס". כלכני הבנק מציינים כי האינפלציה עדיין מעל היעד שהגדיר בנק ישראל ומביעים דאגה באשר לרמת האינפלציה העולה.

במריל לינץ' מעריכים כי בנק ישראל יהיה סבלני יותר לגבי התחזקות השקל וצופה האטה בהתערבות של בנק ישראל או הפסקתה לחלוטין. במריל לינץ' סבורים כי בנק ישראל עשוי להמיר את מדיניות ההתערבות במט"ח באמצעות רכישות דולרים בצעדים אחרים של התערבות באמצעות יישום של כלים רגולטוריים כמו אלה שהוצגו בחודש ינואר בשוק המט"ח ע"י סטנלי פישר או ע"י משרד האוצר בשוק המק"מ.

להערכת כלכלני מריל לינץ' החלטת הרבית של בנק ישראל בשבוע הבא תהיה מלווה בנקיטת צעדים לריסון שוק הדיור. במריל לינץ' מותירים את הערכתם כי הריבית בסוף השנה תעמוד על 4%.

נזכיר את הכלים בהם נקט בנק ישראל בינואר האחרון, נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הפתיע את שוק ההון במאבקו נגד הספקולנטים בשוק המט''ח לאחר שהטיל "חובת נזילות" על התאגידים הבנקאיים בעסקאות בנגזרי מט"ח של תושבי חוץ. לפי הצו המתוקן, חובת נזילות בשיעור 10% תוטל על עסקאות בנגזרי מט"ח מול תושבי חוץ מסוג החלף שקל-מט"ח (SWAPS), והמרות עתידיות שקל-מט"ח (FORWARDS) לסוגיהן.

לאחר מכן, גם שר האוצר יובל שטייניץ הצטרף למאמציו של סטנלי פישר ובנק ישראל לבלימת מתקפת הספקולנטים בשוק המט"ח, והודיע כי החליט לפעול לביטול הפטור ממס הניתן למשקיעי חוץ על רווחים מהשקעה במק"מ ובאג"ח ממשלתיות קצרות. שערו של הדולר זינק בעקבות ההודעה בשיעור של 1.55% והאירו זינק בכ-1.8%.